GODHETEN av Stefan Jarl

Jag har hört talas om Stefan Jarls dokumentär ”Godheten” i något sammanhang men har inte själv sett den. Häromdagen påminde en läsare mig om filmen (tack till dig!) så jag bestämde mig att kolla på den samma kväll. Det här är alltså dokumentären som Sveriges Television (SVT) inte ville visa svenska folket inför valet 2014.

”Sveriges television köpte in filmen, men ansåg sedan att den innehöll ”starka politiska åsikter” och var för kontroversiell för att visa under valåret 2014, så visningen av filmen sköts upp.”

Det faktum att SVT inte vill visa filmen för oss är väl, om något, en god anledning att titta på den, eller hur? 😉

I filmen nämns ett ord som jag tänker på, som en av anledningarna till att jag är feminist, ”Pitt-mätning”. Hela vår värld styrs av och har alltid styrts av så kallade Pitt-Mätare och här sitter vi nu efter Pitt-Styret och Pitt-Mätningen, alla jordklotets medborgare, i en värld som många experter menar närmar sig – eller snarare rusar mot – kollaps. Se filmen, sprid den, låt godheten och medmänskligheten segra och framför allt – se till att avsätta Pitt-Mätarna från makten! Helst igår, för det är bråttom nu.  

 

11 thoughts on “GODHETEN av Stefan Jarl

  1. Apropå Stefan Jarl så kan sägas att undertecknad för några år sedan
    guidades på en promenad i Klarakvarteren ( de är ju mest rivna nu)
    av just denne Stefan. Jag tror det var i samband med en visning av
    den s k modstrilogin.

    Man kan säga att han var ganska luttrad och cynisk i sitt guidande,
    som man säkert lätt kan bli av att se så mycket elände under så pass
    lång tid …

      • Fast det här var nog ett helt vanligt arrangemang på KULTURHUSET.
        Och att se igenom alla 3 delarna i trilogin klarade jag då inte utan att
        nicka till så smått. Stefan Jarls rundvandring var bara en bonus. Och
        de gamla hus han pratade om fanns ju bara som adresser.

  2. Tack för att du la ut länken!
    Har bara sett klipp från filmen och då mest de där Berggren är med. Förstår varför från här filmen är farlig för makthavare och storfinansen. Den visar hur samhället och solidariteten har vittrat ner i takt med nyliberalism och den hårda kapitalism som har följt i dess spår. Och hur de giriga har hjärntvättat oss, och mest de unga, att allt är till salu.

    • Anna G: Jag lade ut den eftersom jag tycker att den säger i princip allt om hur illa vår värld har skötts och framför allt, hur illa det går för människor i värld där vi anses inte vara lika mycket värda. Det forskarna från England har kommit fram till i sina studier, är ju egentligen rätt självklart, kan en tycka? Visst är vi alla mer eller mindre hjärntvättade av de giriga och där får vi nog konstatera att de giriga har lyckats bäst med hjärntvätten av den manliga befolkningen.

  3. Den filmen hade jag missat men nu sprids den vidare. Såg däremot en annan film för något år sedan som också belyste bankernas framfart och en kan ju säga att bilden av Sverige fick sig ännu en ordentlig törn. Tyvärr minns jag inte filmens namn men den var lika upplysande om inte mer än denna.

    • kommunalarbetare: Bankerna ja… Det finns ganska gott om ekonomiska experter som menar att hela världen lever i en stor ekonomisk luftbubbla, som förr eller senare kommer att spricka.

  4. Jo, den har jag sett och den är också gratis att ladda ner om man kör Firefoxen så finns det ett tillägg som laddar ner från YouTube. Tommy Berggren är ju så jäkla rolig att jag skrattar knäna av mig och han är naturligt rolig. Kanske att det bara är jag som tycker det eller vi från Göteborg. OCH jag tycker att han är gôrsnygg och jag mötte honom många gånger när jag var på väg till jobbet.

    Den filmen är så sann och riktig och jag kan förstå att SVT inte ”får” visa den för näringslivet som numera är regeringen. Det är mycket jag har lärt mig under dom senaste fem åren om vad som EGENTLIGEN händer i vårt stympade land. Vi blev utsålda i och med att vi gick med i EU. Det är nog det största misstag Sverige har gjort. Vi gick rakt i näringslivet rävsax. Inte jag dock som röstat nej både till EU och euron. Det är så retsamt att det bara skilde på någon %. Vem vet, fusk?

    • SQE: Tommy Berggren görsnygg…? Du måste nog gå till optikern? 😉

      EXAKT! Näringslivet styr numera Sverige, EU och ”opinionen” i tidningar, tv, radio och på nätet. Inte så konstigt att både vi, våra grannar och i princip hela EU är högerstyrda nu? Vi är utsålda och grunden i det hela är EU, som i sin tur leder vidare till USA.

      Jag röstade också nej till EU men som du säger – vem vet hur demokratiska våra val är? Jag läste att det finns förslag om att vi skall nät-rösta i framtiden och jag satte kaffet i halsen.

      • Nu ska du inte vara sån. 🙂 Han är snyggare i verkligheten än på TV.

        Det första jag tänkte på när det kom på tapeten om nätröstning, FUSK! FUSK! Och hur många gubbs kommer att påverka fruar, sambos m.fl. Och på nätet om inte annat kan det fuskas med röster och hackare om inte annat. Det kommer bara att bli ett eländes elände.

        Jag har röstat idag och det blev F! till riksdagen och en bra Vänsterparti-feminist till det kommunala och en kvinna till landstinget med socialt arbete.

      • SQE: Okej då. Jag har inte sett TB i verkligheten… 😉
        När jag tänkte på nätröstning så gick tankarna direkt till Interaktiv Säkerhet eller liknade bolag som är medlemmar i Svenskt Näringsliv = borgerligt.

        Jippie! Ännu en röst till Fi! 🙂

Kommentera

