Snövit och de sju männen

Jag kollade på Aftonbladets partiledardebatt ikväll och jag vet inte om fler än jag reagerar över detta men….?

 

 

Ämnen som jämställdhet mellan kvinnor och män, kvinnors sämre möjligheter på arbetsmarknaden, kvinnors lägre löner, kvinnors obetalda arbete i hetero-hemmen, ojämställt föräldrarskap mellan heteropar, barnen i skolan, den heterosexuella mans-sexismen mot kvinnor etc, etc – debatterades av 7 män och 1 kvinna, varav männen fick majoriteten av talar-tiden.

Snövit och de sju männen?

En av männen är rasist och omger sig med en skock kvinnohatare i sitt parti. Flera av de medelålders männen är antifeminister, dvs motståndare till kvinnorörelsen. En annan av männen är anhängare till religionen kristendomen, som ser på kvinnan som en varelse som har skapats ur en mans revben och som förespråkar att kvinnan och hennes barn skall vara mannens egendom.  ???

skratt 

Alltså…? Vad är detta för clowner…? Tänk så självklart det är för män, att stå och prata om kvinnor och kvinnors levnadsvillkor, åt kvinnor? Jag förstår inte varför de här männen inte skäms över sig själva? Reflekterar de ens över detta, när de ser sig omkring bland slipsarna? Reflekterar kvinnor över detta, som jag gör? Eller är kvinnor så vana vid att män har fört deras talan åt dem i tusentals år, att de inte tycker att det är konstigt alls? De är lika vana vid det som männen är?

Är kvinnor lika nöjda med att män för deras talan åt dem, som män är?  

Om så är fallet undrar ju jag, och många feminister med mig, hur dessa kvinnor tycker att det har gått för kvinnor och barn historiskt sett, då män ensamma och utan kvinnors inblandning, förde deras talan åt dem? Hur går det för kvinnor i andra länder i världen i modern tid, när bara män bestämmer, till och med i frågor som bara angår kvinnor och deras barn? Hur går det för kvinnor och barn i Sverige?

Jag undrar på allvar: på vilket sätt anser kvinnor och män, att män har förtjänat kvinnors förtroende att föra kvinnors och barns talan åt dem? I min värld, är förtroende något som en måste förtjäna och i mina ögon har män inget som helst förtroende att föra vare sig min, barns, mäns eller andra kvinnors talan. Jag vet att makt-männen hittills har gjort ett förbannat uselt jobb och jag vet att det står klart och tydligt, att män inte klarar av att förhålla sig opartiskt, osjälviskt, solidariskt och rättvist gentemot främst kvinnor och barn. I själva verket vet jag att män i alla tider, i alla världsdelar och på de mest fasansfulla och omänskliga sätt har verkat för att diskriminera, förtrycka, slavhandla med och våldföra sig på Kvinnan och hennes barn. Jag vet att det inte är demokrati, när minoriteten män för majoriteten av jordens befolknings talan åt dem. Majoriteten är kvinnor och barn.

Därför röstar jag på Feministiskt Initiativ. Få kvinnor och män i världen har den möjligheten, dvs att kunna rösta fram kvinnor som företräder dem och deras barn och som verkar för både kvinnors, barns och mäns bästa i samhället. Det står helt klart för mig, att män aldrig har kunnat och aldrig kommer att kunna fixa den biffen, åtminstone inte utan kvinnors inblandning.  

10 thoughts on “Snövit och de sju männen

  1. Åhh, måtte F! komma in och få in det feministiska perspektivet i alla frågor. Jag kan nästan inte andas av oro att alliansen ska kohandla med SD och få sitta kvar men utöver den galna politik de för just nu dessutom få göra eftergifter till SD…

    • Freja: Ja, risken är ju väldigt stor för att det kommer att bli så. Alliansen + Sverigedemokraterna. Kan det bli värre? Kan det bli värre för kvinnor och barn?

      • I Irak ISIS, i Nigeria Boko Haram, i Somalia Al Shabab, i Afghanistan talibanerna, i Norge Breivik med sympatisörer (gissa om de finns – han har fått/får tusentals sympatibrev !). I Danmark Dansk Folkeparti som mer eller mindre sätter agendan.

        I Sverige SD i Riksdagen. Reagera mot dem och deras vägröjare SvP. Gör som eleverna i går på läktarna i Saab arena:

        ”SD utbuade i Saab arena”.

        http://www.corren.se/nyheter/linkoping/sd-utbuade-i-saab-arena-7312045.aspx

      • Jeanna: Hur har det blivit så här? Varifrån kommer allt hat? DET borde folk börja fundera på. Underbart att SD stöter på motstånd!

  2. Gudrun Schyman var i Norrköping igår och torgtalade. Det var alldeles underbart att få lyssna till någon som vågar ställa frågor och dessutom har svar på dem. Jag blev alldeles feministlycklig men det räcker ju inte med att bara jag blir det. Vi måste se till att vi får bli feministlyckliga allihop!

    • Calle: Jamen idag har vi anledning att vara lyckliga, då nya mätningar visar att Fi kommer att ta sig in i riksdagen. 🙂 🙂
      Vem blir inte lycklig av Gudrun? Hon är fantastisk.

      • Jag hoppas verkligen att de som tycker att det är bortkastat (hur kan en tycka det?) att rösta på F! tänker om nu.
        Håller tummarna.
        Det är nu det händer! 🙂

      • Calle: Det är ju i själva verket tvärtom. Fi ligger och tippar på gränsen. VARJE RÖST på Feministiskt Initiativ är därför OERHÖRT viktig. Alla kvinnor bör skita i blockpolitiken och rösta på det enda partiet som har för avsikt att förbättra för kvinnor, deras barn och kommande generation pojkar och flickor. Ligg inte på soffan, rösta inte ”taktiskt” – varje röst på Fi är ENORMT viktig för alla kvinnor och män och i mitt personliga tycke – framför allt för barnen. Det som drabbar kvinnor drabbar nämligen alltid barnen också.

      • Det var precis det jag menade! Att de som tycker att det varit bortkastat att rösta på Fi för att de ändå inte kommer att komma in, nu förhoppningsvis tänker om och faktiskt röstar på Fi. Att de som varit tveksamma vågar.
        Jag hoppas också att de som är feminister men brukar rösta på något annat parti också tänker om. Fi behöver varenda röst nu, precis som du skriver.

        Så jag uppmanar alla i min omgivning nu: ”- Den här gången vill jag att du röstar på Fi. I nästa val får du rösta på vad du vill, det skiter jag i men den här gången MÅSTE du rösta på Fi! (Jag kommer förstås att ha samma inställning vid nästa val men det är ju om fyra år så vad vet de om det! 🙂 )

      • Calle: Mun-mot-mun-metoden är den bästa metoden för att sprida ett budskap. 🙂
        Vi borde alla prata om Fi, tala om Fi:s politik, berätta att vi kommer att rösta på Fi osv. Jag instämmer helt och hållet i vad du skriver.

Kommentera

