Imorgon gäller det!

Jaha, tjejer, killar, män och kvinnor? Imorgon gäller det. Kommer Sverige för första gången i världshistorien, att få ett renodlat feministiskt parti i riksdagen? Det är väl bara ett land i världen, Island, som hittills har lyckats med denna ”bedrift”? 

Nu hänger det på er som ännu inte har röstat. Jag lade min röst på Feministiskt Initiativ igår och jag läste någonstans att det bara saknas ca 30 000 röster för att Fi skall klara spärren. 

Varje röst räknas, alltså – ligg inte på soffan och taktikrösta inte (de rödgröna kommer med all sannolikhet att vinna ändå).

RÖSTA ROSA IMORGON!

Glöm inte, om du inte hittar Fi:s valsedlar i vallokalen, att använda de blanka, stava rätt till Feministiskt Initiativ och att INTE skriva namnet på någon kandidat – då finns risken att din röst inte räknas. Så här gör du:

 http://feministisktinitiativ.se/sa-rostar-du-pa-fi/

Jag kommer att ägna hela morgondagen åt valvakan tillsammans med Fi och kommer därför att inte att hålla koll på bloggen men jag hoppas att vi, nästa gång vi hörs här, kommer att ha något att fira tillsammans. Jag håller tummarna imorgon samtidigt som jag tänker på er, alla mina fantastiska läsare.

All kärlek till er från mig så länge! ❤

Hörs snart igen!

/NBT

 

 

19 thoughts on “Imorgon gäller det!

  1. Jag röstar rosa och är helt slut efter intensivt kampanjande i några veckor. Hoppas, hoppas, hoppas det går vägen och att vi verkligen har anledning att fira i kväll!

  2. Drar snart iväg på Fi:s valvaka, det blir en fantastisk och väääldigt spännande kväll. Pratade med en av Fi:s namn på vallistan igår och hon trodde stenhårt på att vi kommer in i riksdagen (Kommunfullmäktige är redan klart, sa hon). Vad jag hoppas att hon har rätt! På måndag firar vi!

    • Calle: Idag är det måndag och festen uteblev. Jag satt beredd med både rosa tårta, rosa ballonger och rosa blommor med det bidde inget kalas…

      • Jag är ändå nöjd, ja verkligen nöjd med vad Fi uppnådde. Det är bara att fortsätta nu – kampen går vidare!

        Däremot… att inse att var sjätte person där jag bor röstade på SD gör att jag har väldigt ont imagen . Var sjätte person jag möter på gatan erkänner inte alla människors lika värde och i förlängningen kommer inte heller jag att vara önskvärd i deras samhällsbygge. Idag är jag politiskt deprimerad.
        Nåja – kampen går vidare!

      • Calle: Jag måste säga att jag var deprimerad på riktigt efter förra valet men nu känns det ändå som att vi är i trygga händer och att det är slut på Alliansens rea-utförsäljning av våra gemensamma tillgångar.

        Jag vet inte hur många som röstade på SD i mitt län/stad men jag hör samma retorik och argument som dessa rasister för, ganska ofta i mitt privata liv. Det är märkligt hur mycket Sverigedemokraterna kommer undan med och att folk ursäktar dem gång på gång, vad de än gör. Järnrör, kvinnohat, raljerande om våldtäktsoffer och rent hat/förakt mot ”invandrare” och muslimer. Tänk om vi feminister hade betett oss likadant? Vilket ramaskri det hade blivit.

      • Det är ju för att SD:s värderingar går hand i hand med den patriarkala föreställningsvärlden. Skillnaden är inte tillräckligt tydlig. För män blir det svårt att skilja sin världsåskådning från SD:s. Att ifrågasätta SD blir då att ifrågasätta sig själv och det klarar de inte av. Det är ju svårt för vem som helst.
        Jämför gärna med mäns ovilja att ta kvinnohatet på allvar.

        Men nu:
        Stay pissed and fight back!

      • Calle: Ja, SD står ju för allt som Fi inte står för och därför är det lite skrämmande att rasister och kvinnohatare lockar fler folk (läs:män) än feministerna.
        Allt hänger ihop, som sagt.

  3. Som sagt var, det lyckades ju inte helt och hållet, men nog har
    partiet gjort en stark och framgångsrik valrörelse. Man kommer
    att vara representerat i åtskilliga fler kommuner, bl a alla de 3
    storstadskommunerna samt Gullspång ! Dock kan man notera
    en liiiten tillbakagång på 0.2 %enheter i partiledarens egen
    kommun ! Men mandatantalet förblir oförändrat där ändå.

    • Ver: Fi kommer även att få partistöd nu, vilket bäddar för mer framgång. Det är med politik som med allt annat – utan pengar kommer man inte så långt. Fi skriver historia och alla de som har jobbat hårt och ideellt inom partiet har all anledning att vara stolta över sig själva idag. Det är beundransvärt. Få partier stöter på ett sådant massivt motstånd som Fi och feminismen.

      • Det är bara att sätta sig framför textTV och bläddra.
        Materialet ligger nog kvar till sidorna behövs för
        något annat ändamål. Ställen där man bott/vistats/
        haft någon form av relation till är man så klart mest
        nyfiken på.

      • Ovanstående (eller var den nu hamnar) skulle
        ligga längre ner …

    • Måste rätta mig själv eller kanske snarare textTV. Partiet gick inte
      tillbaka i Simrishamn utan behöll exakt samma procentandel OCH
      ökade med ett mandat. Alltför tidig textTV !

      Men det är ganska fascinerande att bläddra i valresultaten och se
      på hur många ställen partiet ligger på 0.1 %. Tror dock inte jag
      hittade någon exakt nolla. Och i Stockholmsregionen är det oxå
      bara Solna som sticker ut lite grand. Men vad finns i Gullspång ?

  4. Jag tror f ö att partiet förr eller senare tar sig in i riksdagen.
    Så har ju faktiskt skett med flera nystartade partier med en
    stark värdegrund (KD, MP och SD) men det tog sin lilla tid.
    Ny demokrati kom å andra sidan in väldigt fort men åkte ut
    lika snabbt och var ju egentligen bara ett festligt upptåg som
    baserade sig på partiledarnas karaktärer. Gudrun Schyman
    är förvisso viktig men ändå bara en osedvanligt stark frontfigur.

    Så gråt inte alltför mycket i dag, NBT, men vila gärna upp dig,
    t ex på jobbet !

    • Ver: Den trista sanningen är att Schyman ÄR Fi och hon blir inte yngre…
      Jag är nöjd med regeringsskiftet och att slippa Reinfeldt. Det kunde ha varit betydligt värre så jag ser ingen anledning att gråta alls. 🙂

Kommentera

