Postlåde-marodörer

I söndags förmiddag hörde jag ett märkligt bankande utanför huset.

Jag satt som vanligt framför datorn med kaffemuggen i högsta hugg, håret uppsatt i en stor, ihop-rullad bulle mitt på hjässan (mycket likt ett skat-bo), iklädd morgonrock och pyjamas.

När jag sömnigt tittade ut genom fönstret, såg jag två småglin av han-kön (5-10 år) som hade ryckt upp såna där reflex-pinnar, snöpinnar, som kommunen sätter ut i vägrenen. Dessa pinnar använde små-glinen till att försöka demolera min postlåda, som de alltså slog och bankade på allt vad de förmådde och de vräkte också omkull min soptunna.

Jag kvicknade till snabbt, sprang ut i hallen, ryckte upp ytterdörren, flög ut på trappan och skrek:

– ”Hey!! Vad sjutton sysslar ni med???”

Glinen fick syn på mig, blev antagligen rädda av blotta åsynen och lade benen på ryggen. Kvar vid min postlåda, lämnade de tre-fyra uppryckta snöpinnar som ett plocke-pinn.

Till en början blev jag hämndlysten. Jag började nämligen planera för morgondagen då de kanske skulle gå förbi mitt hus på väg till skolan. Jag planerade att jag skulle gömma mig i en buske med en fick-lampa vid halv-åtta-tiden på morgonen, invänta dem när de sömnigt och uttråkat kom släntrande med fötterna hasande efter sig, hoppa fram som en galen vilde ur busken med ficklampan under hakan och skrika:

– ”Buuuuuuu!!!”

Jag log elakt för mig själv, vid blotta tanken på detta scenario. Jag såg framför mig hur jag därefter skulle tvinga dem till att plocka upp plocke-pinnet vid min postlåda och sätta tillbaka snöpinnarna där de tog dem. Jag såg framför mig hur de skulle börja darra på underläppen av rädsla för den arga tanten i det stora vita huset och jag kom på mig själv med att få lite dåligt samvete – de är ju trots allt bara barn.

Som den äkta feminist jag är, kom jag sedan på att detta är patriarkatets fel. 😉 Det är förstås patriarkatets fel att pojkar beter sig så här utvecklingsstört, dvs att de uppenbarligen njuter av och finner nöje i att förstöra för andra och förstöra andra människors saker. Jag har nämligen aldrig sett flicke-barn bete sig på detta mycket märkliga sätt.

Jag berättade om denna händelse för lillebrorsan idag och frågade om han hade någon förklaring till varför så många gossebarn inte kan uppföra sig som folk (=kvinnor/flickor). Han körde med den förenklade förklaringsmodellen ”boys will be boys”, vilken jag hört till leda och den förklarar absolut ingenting.

Så vad tror ni? Kan pojkarna ha problem i sin hetero-familj och tar de kanske ut frustrationen kring detta på min postlåda? Har de, på allvar, någon form av mental eller psykisk störning? Ogillar de kanske bara postlådor och soptunnor? Tränade de karate och låtsades de att min postlåda är en japan med svart bälte? Är deras hetero-pappa och främsta manliga förebild våldsam och aggressiv av sig? Är de, i denna låga ålder, redan fullt utvecklade kvinnohatare? Är detta ett första tecken på sadism eller psykopati? Ville de bara skapa mer-arbete för mig och tror de kanske att jag kommer att klampa runt i vägrenen och sätta tillbaka pinnarna åt dem? (My Ass!!) Ville de bara påkalla min uppmärksamhet? Trodde de att jag skulle bli rädd för dem, ville de framstå som hotfulla och varför skulle de i så fall vilja det? Ville de bli jagade? Är det någon form av dominans-beteende? Trodde de att det fanns pengar i postlådan? Eller är de bara jävligt ouppfostrade?

??????????????

Detta inlägg är skrivet med stor ironi. Jag skulle aldrig skrämma, hota eller skada barn och inga barn har kommit till skada. Däremot kommer jag, om jag ser pojkarna utanför huset igen, ta ett snack med dem och tvinga dem till att sätta tillbaka pinnarna där de tog dem.

 

 

 

 

15 thoughts on “Postlåde-marodörer

  1. Pojkar är pojkar eller hur är det man säger. Kan tillägga att jag har sett den kända
    feministen Maria Svelands barn på nära håll (i en Tbanevagn) och det var också
    ena livliga krabater …

    • Ver: Jamen vadå ”pojkar är pojkar”? Vad betyder det? Om flickor hade betett sig som pojkar ofta gör, hade vi trott att det var något allvarligt fel på dem. Jag förstår inte hur en kan komma på tanken att stå och slå sönder andras postlådor?? Njuter de av att vara elaka, att förstöra för andra och andras saker och hur ”normalt” är det?

      • Tanken var väl att åskådliggöra hur mycket enklare det är att falla in i
        de roller vi förväntas anta. Och jag har naturligtvis ingen aning vilka
        barn som uppfostras på vilket sätt. Men jag blev lite fundersam …

      • Ver: Det tål att tänkas på, särskilt för dig som är man. 😉
        Har du någon förklaring till hur det kan komma sig att pojkar ofta hänger sig åt skadegörelse?

      • Jag har inga bra svar på någonting men visst blev
        jag lite nyfiken på hur MARIA SVELAND uppfostrar
        sina barn och hur de kommer att bli som stora …

        Jag är förstås väldigt varsam med saker och ting …

      • Ver: Jag tror inte att Maria Sveland fostrar sina barn på egen hand. Det finns väl en pappa med i bilden där också?

  2. Haha, jag gjorde slag i saken….
    För många år sedan när jag bodde i Botkyrka/Hallunda på Eriksåsen. När jag hoppade av bussen såg jag tre pojkar, tripp, trapp, trull ca 11 år som sparkade hej vilt på en parkeringsautomat.

    Jag vrålade och dom sprang och jag efter och jag såg dom springa mot dom röda höghusen och försvann in i skogen.

    Jag väntade där dom inte kunde se mig och efter några minuter kom dom fram och jag frågade VARFÖR! Dom hade inget svar på det. Den minsta gick och sparkade på en ytterdörr. Jag frågade dom, vad dom trodde att dom skulle vara om 10 år? Inget svar. Jag kontrade med kanske i fängelse? Inget svar. Finns det verkligen ingenting ni kan göra i stället?, starta ett band kanske?

    Ingen vill se er hamna i klammeri med rättvisan om några år eller hur? Jag kommer inte ihåg allt nu vad jag sa men när jag var färdig med killarna lommade dom iväg.

    Den största linluggen såg jag ibland och han hälsade alltid och en gång frågade han om det var en sosseväskan jag hade med mig (som var en väska för facket typ dataväska idag). 🙂

    Jag har undrat många gånger, vart tog dessa killar vägen.

    • SQE: Ha ha ha ha!!! Du är så jäkla skön!!

      ”Sosseväska”? Det ordet måste någon av hans föräldrar ha lärt honom.

      Jag är inte helt säker på var de här pojkarna bor (tror att de är bröder) men om jag visste säkert så hade jag gått och knackat på hos föräldrarna. Jag hoppas att de är ute och ”leker” i helgen igen så att jag kan ta ett snack med dem. Jag förväntar mig inga logiska förklaringar 😉 till varför de vill förstöra min postlåda och soptunna men snöpinnarna får de helt enkelt sätta tillbaka igen.

      Som sagt – vad är detta för något märkligt, aggressivt, respektlöst och primitivt beteende hos pojkar? Förstöra, rasera, demolera och tydligen finner de någon slags njutning i det hela? Föräldrar och vuxna verkar tycka att detta är ett helt normalt beteende (hos pojkar iaf) och ursäktar det med att det väl inte är så farligt? ”Boys will be boys.”

      Jag tänker inte acceptera den här typen av skadegörelse, bara för att det är pojkar. Deras usla uppförande skall inte ursäktas bara för att de har blivit födda med en förstorad klitoris mellan benen.

      • Hoppar in här mitt i er diskussion, NoBoyoy – hoppas det är OK?

        Kanske borde pojkar helt enkelt uppfostras som flickor; med krav och förväntningar på sig som tydligen inte leder till den typ av beteenden som ni beskrivit ovan.

      • Jeanna: Självklart får du hoppa in när du vill. 🙂
        Ja, uppenbarligen fostras barn på olika sätt, beroende på vilket kön de har? Jag har aldrig sett flickor bete sig på detta underliga sätt.

  3. Jo, det är ju detta med pojkars förkärlek att förstöra saker och då för andra. Lillkillen hängde på och lärde sig säkert av dom större. Det är ett problem då killar även idag kan göra lite som dom vill med kommentaren ”boys are boys”. Testosteronfyllda även som små då! 🙂

    Ja, jag tror att det kan vara ett problem i familjen av något slag som gör att pojkar blir frustrerade och får utlopp på det viset. Men det finns naturligtvis andra saker som ADHD t.ex. där rastlösheten är stor eller att hävda sig.

    • SQE: Alla pojkar som hänger sig åt skadegörelse, av både saker och kompisar kan ju inte ha någon bokstavsdiagnos? Det måste ju ligga något mer bakom, eftersom detta beteende är väldigt vanligt bland gossebarn? Jag har funderat mycket över de här barnen men jag blir liksom inte klokare? Är det problem i heterofamiljen, är det testosteron, är det någon form av sadism, är det ett sätt att försöka sätta sig i respekt/hävda sig eller….?
      Jag har ingen aning men jag hoppas att få tillfälle att snacka med pojkarna.

      • 17-3 är väl siffrorna vad gäller partnermord i Sverige till
        männens ”fördel”. Undrar om inte siffrorna vad gäller
        meningslös förstörelse är ännu mera skeva.

  4. I like this site its a master peace ! Glad I observed this on google. The definition of a beautiful woman is one who loves me. by Sloan Wilson. kdgdbggfcdbf

Kommentera

