Hur skulle en värld utan män se ut?

o3 skriver om FN:s allmänna förklaring:

http://nogsamt.blogspot.se/2015/03/fns-allmanna-forklaring.html

”Ingen får hållas i slaveri eller träldom; slaveri och slavhandel i alla dess former skall vara förbjudna.”

”Ingen får utsättas för tortyr eller grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning.”

”Ingen får godtyckligt anhållas, hållas fängslad eller landsförvisas.”

Etc, etc…

… och jag ställer mig frågan:

Hur många kvinnor finns det egentligen i världen som motverkar, direkt eller indirekt, mänskliga rättigheter och som håller folk som slavar, utsätter folk för tortyr, fängslar oskyldigt folk och anser att människor inte skall ha lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter i världen, oavsett kön, etnicitet eller sexualitet? Hur många kvinnor i världen är med och beslutar om, eller deltar i den här typen av brott mot mänskliga rättigheter?

Hur är det ens möjligt att detta vansinne kan få fortgå och vem/vad står i vägen för att få till stånd en förändring? Är jag den enda, som ser mans-styret i världen som fullständigt befängt, idiotiskt och faktiskt helt jävla sinnesjukt?

Valerie Solanas skrev i sitt Scum-manifest:

”Då mannen saknar känsla för rätt och fel, saknar samvete, vilket bara kan härstamma från en oförmåga till empati med andra…inte har någon tilltro till sitt icke-existerande jag – med nödvändighet tävlingsinriktad och av naturen oförmögen att samarbeta – känner han ett behov av yttre vägledning och kontroll. Därför skapade han auktoriteter – präster, experter, chefer, ledare, etc – och regering.”

”Det finns ingen anledning till att ett samhälle som består av rationella, fullständiga varelser i stånd att känna empati och utan naturliga orsaker att konkurrera skulle ha vare sig regering, lagar eller ledare.”

Frågan alla bör ställa sig är naturligtvis hur en värld utan män skulle se ut? Hur många krig skulle startas? Hur mycket krigsmateriel skulle säljas? Hur många människor i världen skulle våldtas, mördas och torteras? Hur många poliser skulle vi behöva? Hur många fängelser och domstolar skulle vi behöva? Hur skulle världens tillgångar och resurser fördelas mellan jordklotets medborgare? Hur mycket droger skulle säljas? Hur utbrett skulle djurplågeriet vara? Hur mycket pedofilporr skulle spridas i världen? Hur många bordeller, där barn och kvinnor används som sexuella slavar åt män, skulle finnas i världen? Hur många män som springer efter en fotboll på gräsmattan, skulle ges miljoner kronor i månadslön? Hur utbredd skulle korruptionen i världen vara? Hur utbredd skulle miljöförstöringen vara?

Återigen – ni kan säkert fylla på här, för listan kan göras lååååång. Fundera på detta.

24 thoughts on “Hur skulle en värld utan män se ut?

    • Andreas: Haha! Jag instämmer i nästan hela första delen men absolut inte i slutet:

      ”And I am certain, that, should the men all leave, something terrible – something even worse than all the terrible things they have already done – would happen. Stay, men, stay.”

      Jag säger – Go, men, go away! 🙂

      • Jag uppfattar det som att hon inte vill uppfattas som en manshatare och få en massa hate-mails, därför… drar hon den på slutet. Men för all del, jag kan ta fel 😛

  1. Hej NBT,

    du skriver ”Hur många kvinnor finns det egentligen i världen som motverkar, direkt eller indirekt, mänskliga rättigheter och som håller folk som slavar, utsätter folk för tortyr, fängslar oskyldigt folk och anser att människor inte skall ha lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter i världen, oavsett kön, etnicitet eller sexualitet? Hur många kvinnor i världen är med och beslutar om, eller deltar i den här typen av brott mot mänskliga rättigheter?”

    Till och med Solanas, som du citerar sedan, talar ju om ”Daddys girls”, och man behöver ju inte leta i sitt minne SÅ länge för att hitta en lista på diverse namn som skulle kunna dras upp som ett svar på din fråga. SÅ kort vore den inte heller.

    Men du har ju rätt, det är ändå en mycket liten grupp om man jämför med de män som gör det. och om man rent teoretiskt skulle kunna tänka sig en värld utan män antar jag att det mesta av dessa hemskheter skulle försvinna.

    SF-författaren Denis Lindbohm ( se http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9nis_Lindbohm ) skrev en bok 1975 som hette ”Eden utan Adam”. Det handlade om en astronaut som hade frysts ner under en lång rymdresa. När han kom tillbaks till jorden hade det gått mycket längre tid än det var menat.

    Och då visade det sig att alla män hade försvunnit. Det hade varit en global katastrof och kvinnorna hade varit mer motståndskraftiga och överlevt.

    Och det var en värld utan krig, ojämlikhet, tortyr… Det var en alltså en fredlig och jämlik värld, och kvinnorna trodde att han var en parasitvarelse från yttre rymden som kom för att invadera jorden genom att få kvinnorna att föda barn av samma slag som honom. För de vägrade att tro att det funnit män på jorden.

    Då han berättade om krig, våld, prostitution kom de fram till att han var en mycket farlig varelse, och beslöt sig motvilligt för att avrätta honom. Annars avrättades ingen på jorden, men de såg honom som så farlig att de måste göra ett otäckt undantag. Han lyckades fly med ett flygplan som dock störtade , och han dog. Om jag minns rätt hade han under tiden förfört en infödingkvinna som levde i en djungel och gjort henne med barn. Men läsaren fick aldrig redan på om det blev en pojke eller flicka…

    I en senare version, som hette ”Det kom en orm till Eden” låter Lindbohm istället mannen överleva mot slutet….

    Allt är refererat ut minnet, men i stort sett vet jag att jag minns rätt. Så Lindbohm kom fram till samma sak som du och Solanas, även om han på något motvilligt sätt verkar fyllas av obehag av sin egen utopi….

    Jag läste ”Eden utan Adam” redan när den kom 1975 och berördes en hel del av den.

    • Erik: Ingen säger emot att det finns kvinnliga knäppgökar i världen men inte sällan, står kvinnor under manlig påverkan. Ofta när kvinnor tex har begått våldsdåd så är det i självförsvar eller under hot/påverkan från män. Många kvinnor skulle inte umgås med män öht för de klarar uppenbarligen inte ens av att behålla sans och vett och skilja på rätt och fel då. 😦

      Jag tror som du, att många (de flesta) grymheter, hemskheter och orättvisor skulle försvinna om världen bara bestod av kvinnor. Kvinnor är i regel mer positivt inställda än män, till tex HBTQ, invandring, öppna gränser, kvinnor har barnkunskap och är negativt inställda till tex krig, våld, korruption och sexualbrott.

      Jag har inte läst Eden utan Adam så tack för tipset! Låter oerhört spännande – tack för att du delar med dig! Ja, det måste vara obehagligt för män att höra om denna utopi, haha! Jag förstår inte varför? Män protesterar inte särskilt mycket över den manliga utrotningen av kvinnor som pågår i världen? Det kanske är skillnad på folk och folk? 😉

  2. PS. i boken får kvinnor barn genbom att ha utvecklat partenogenetisk befruktning. Kvinnorna är lesbiska, och kopplingen mellan sexualitet och barnafödande är glömd. En sak som boken inte tar upp är dock hur det ser t i naturen i övrigt, Har hannarna dött där också? Om inte, varför är kvinnorna i världen så förbluffade över vad mannen från forntiden berättar efter att ha landat efter tusentals år som nedfryst i rymden?

    I vilket fall som helst skulle du nog gilla boken…

    • Erik: Det är ju en bra fråga? Hannarna inom djurriket borde kvinnorna ha funderat över? Men, men det är ju bara en bok.
      Jag måste absolut beställa boken! Jag blir jätte-nyfiken tack vare din spännande skildring av den.

    • får jag här lägga in en liten not; det finns ingen koppling mellan kvinnors sexualitet och barnafödande 🙂

      – vulvans evolutionära utformning lämnar inga tvivel om den saken …

  3. äsch jag har ju bara copypastat 😉 men jag tycker den kan stå lite varstans har ett serieex på toa
    finns många delar att fokusera på;
    Artikel 27
    1. Var och en har rätt att fritt delta i samhällets kulturella liv, att njuta av konst samt att få ta del av vetenskapens framsteg och dess förmåner.

    din fråga är rolig eftersom kvinnor i många delar av världen är att betrakta som ofullständiga män, icke medborgare, nästan djur?

    kvinnors barn är så utsatta att de ses som olevande, oliv, zombies, som stärks av att barn har en egen (barns) mänskliga rättigheter
    inte för att det inte är ett bra upprop … men lite märkligt ändå?
    i nästan hela världen räknas de inte alls som människor –

    tycker nannas mobbningstema ”mammamobbning” var mycket intressant, nyfiken på människors berättelser om föräldrar som mobbar varandra då framförallt män som mobbar och gärna bjuder in familjen till att mobba kvinnor i relationer, framförallt med barn och inför andra – familjesituationer.
    Mkt vanligt, tycker jag mig ha observerat ..
    http://nogsamt.blogspot.se/2015/03/nanna-x-livet-med-perfekta-familjen.html

    rolig länk till scum:
    http://www.churchofeuthanasia.org/e-sermons/scum.html

    • o3: Snarare betraktas både kvinnor och kvinnors barn som sexuella byten för många män.

      Alla foster är flickfoster från början. Kvinnan är människan och mannen är alltså den defekte. Faktum är att en kan fråga sig om mannen ens är mänsklig?

      Scum har en egen kategori i min blogg också. 🙂

      Män är duktiga på att mobba. Främst kvinnor. Det beror på att de måste bibehålla sin syn på sig själva som ”bättre”. Vissa människor tror ju det? Dvs att om de kan få människor att framstå som ”sämre” än de själva, så framstår de själva som ”bättre”, per automatik.

  4. jag tycker om att länken klargör att de i grund och botten är en misantropisk text 😉

    objekt, ja. Graaf!

    shrugging along – nej – raymond och maria?

    tror fortfarande att nannas tema är brännande och det vore nog gott med belysning
    just kvinnors, mammors – intelligens ifrågasätts, sin ”opartiskhet”, av män – pappor,
    sina motiv till att vilja skapa hemtrevnad och högtider, sin humor, sin sexualitet,
    sin omsorg och omtanke, osv
    mobbning, att ha ”hög status”, oftast bevisad genom lydnad, är viktigt för män när de stöter på barn, egna och andras

    de där indierna och deras ”goda samhälle”
    fraternite, medborgare – – –

    • Andreas: Fler och fler kvinnor skaffar barn via insemination och vill hellre bo ihop med kvinnor än män. Framtiden ser lovande ut för både kvinnor och barn! 🙂

      • Det gör den! Det är dock en sak med det som irriterar mig… Försöker man ta upp detta med unga kvinnor, att ”storken finns ju alltids”, så blir dom ofta irriterade. För dom så låter det som om man säger, ”det är ingen som vill ha dig, så ditt enda hopp är storken”. Även om det är fler unga kvinnor som är feminister är det också många som är överbevisade om att ”herr Prins” fortfarande finns och han ska komma och ta henne med storm… ”Min egen Prins Grey”! Oh well, deras val…

      • Andreas: Många kvinnor ser på sig själva som ett osjälvständigt bihang till mannen. Vi kvinnor är ju uppvuxna med tramsig Hollywood-romantik som att vänta på ”den rätte” och ”prinsen” och allt skall bara lösa sig per automatik när kvinnor och män ”bygger bo”. Det är inte konstigt att så många hetero-relationer slutar med besvikelse, när vi har så fruktansvärt orealistiska förväntningar från början. Det är ingen dans på rosor för kvinnor att leva tillsammans med män.

  5. Tack för ett otroligt bra och sant inlägg! Man känner sig så bestört över detta.. Sen hur vi indoktrinerats med heteronorm & Hollywoodromantik- ja tramsigt och djupt tragiskt, för mig personligen hade någon alternativ bild besparat mig ett halvt liv av verkligt lidande och slöseri av mina resurser:-( Är så tacksam att jag lär mig nytt nu:-)

    • Julia L: Vassego. 🙂 Det var så lite.

      Ja, vi har verkligen blivit indoktrinerade av Hollywood-romantiken och heteroporren som visar oss hur våra liv och sexliv ”skall” se ut. Sanningen är en annan, som sagt och verkligheten hinner ikapp de flesta, förr eller senare. Jag är väldigt tacksam över att äntligen ha lyckats lägga ihop ett och ett och fått det till två. Heja oss, Julia!:)

  6. jag har alltid drömt om de två rätta männen; polygamist ❤ 😉

    +
    blanda ihop att skaffa barn med lusten att dela sin sexualitet med andra har alltid känts skevt,
    eller jag är aidsgenerationen 😉
    jag har aldrig föreställt mig att skaffa barn med en man, eller någon annan alls för den delen –
    har alltid tyckts mig som en enkel fråga? 😉 om en e fertil (adoption är fullvärdigt mödrarskap, so fu´ll)

    Donationsklinikläkarinnan, som förövrigt frågade mig vad jag tyckte om manliga gynekologer, visade mig och förklarade allt på ultraskärmen, så som det FUCKING ska va, och då pekade hon iaf, efter att jag pumpat in skiten i en månad (i magen, som en diabetiker :)) så äggledarna börjar överproducera, typ trettio ägg 🙂 spaacat 😀
    Denna brighta vänliga kvinna berättade att den vanliga donatorn på hennes klinik var mödrar som ville dela lyckan, att det bästa för äggdonerade underbarn är om det alltid finns med i den kärleksfulla dialogen var de kommer från; alla äggbarn har rätt att veta var de kommer ifrån om de önskar vid myndig ålder, hur otroligt svårt det är att få ägget att befruktas och fästa, att jag har rätt att veta om det skedde
    hon frågade mig varför; jag svarade att jag ville sprida mina gener, att jag fått höra att det var en god handling, att jag struntade i de 4000 som jag för övrigt tyckte att vartenda ägg allena var värt.
    Om jag ville ha barn; jag svarade nej och fick "nåååmmm" gav en liten utläggning om självupptagenhet och de uppstod viss förvirring 🙂

    # fosterfamiljer

    • o3: Ja? Varför skulle det vara viktigt för barn, att deras mamma har sex med en man? Varför skulle barn må bättre av att mamma har sex med en man? Det måste vara en man som har kommit på nåt sånt? 😉

      Självupptagenhet? Det är väl allt annat än självupptagenhet att donera ägg? Vilken konstig kommentar? Om en kvinna väljer bort barn i sitt liv så är hon ”självupptagen”? Jaha, då är jag självupptagen då. Väldigt gutt faktiskt! 🙂

  7. det var mitt svar till äggklinikörerna när de ber mig motivera mig om jag vill ha barn*, eller ej, jag ogillar att tvingas göra onödiga val 😉
    de accepterade tillknäppt, men också kanske lite befriat avslappnat, mitt ”jag är för självupptagen” som svar på deras ”naaw” [en kuratorinna, donationsläkarinnan

    (*- har du barn, har du missfallt, har du aborterat, vill du ha barn osv; att morfar dog av kreutzfeldt-jakob påverkade inte donationen; men min kusins blodgivning!)

    varför skulle att bli gravid och föda ha något med sexualiteten att göra?
    även det ”gamla hederliga” – att KNULLA – gör att en kan bli befruktad utan att för den sakens skull vidröra sin sexualitet det allra minsta
    det är konstigt för de flesta människor, denna klusterknutpunkt av nerver och själ som hjärnan är … där möts, i sambandscentralen 🙂
    – denna bild som ges barn om barn som inte avlats ”i kärlek” …

    • Andreas: Hahaha!! Männen i Norge har tydligen samma uppblåsta och felaktiga syn på sig själva som ”de bästa” bilförarna, som i Sverige? Vilken antiklimax för män? 52% män tyckte att de kör ”bäst”. Bara 8% av kvinnorna tyckte att de kör ”bäst”. Fakta visar nu att kvinnor kör bäst. 🙂 🙂

      Jag sade ju det i ett tidigare inlägg? Män lever i en egen verklighet. 😉

Kommentera

