Kimia Rezai-Tari vs Feminism

Ännu en ung antifemini.. eller jag menar… feministisk tjej, 18 år, har fått skriva en artikel i en nättidning, om vad hon tror är feminism. Jag tänkte försöka hjälpa tösa-biten lite på traven eftersom det verkar som om hon främst har kunskap om antifeminism…?

Hennes antifeministiska rubrik lyder:

”Extremister som Lady Dahmer och Fi har förstört feminismen”

Tjejen tycker tydligen att det är ”extremt” att verka för alla människors lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter? Utan Lady Dahmer och Feministiskt Initiativ, vilken feminism skulle då finnas kvar i vårt antifeministiska, svenska samhälle?

Kimia Rezai-Tari skriver:

”Jag vill kunna kalla mig själv för feminist utan att förknippas med manshatare.”

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med, att antifeministiska män förknippar feminism med något som de kallar ”manshat”, Kimia. Sluta bry dig om vad antifeministiska män tycker och sluta umgås med dem! Vi feminister blir allihop kallade ”manshatare” men vi flabbar bara åt dem.

”Jag vill kunna kalla mig själv för feminist utan att behöva gå runt med en orakad armhåla.”

Det kan du göra, tjejen! 🙂 Ännu, har inte vi feminister byggt växthus, dit vi transporterar kvinnor för tvångs-odling av armhålor. Inte har vi heller på gång, att förbjuda försäljning av rakhyvlar och liknande. Du kan lugnt fortsätta att raka håret under armarna för att slippa riskera att äckla män, med ditt naturliga du.

”Jag vill kunna kalla mig själv för feminist trots att jag attraheras av den dominanta mannen.”

Det kan du göra, tjejen! 🙂 Vi feminister vill, till skillnad från antifeminister, inte tvinga folk till att utöva en viss sorts sexualitet eller ett visst sätt att leva och bo. Inte för att jag förstår varför du gillar ”dominanta” människor (eller var det bara män..?) för de är ju sällan särskilt trevliga att ha att göra med men det är ditt val! Promise!

”Jag vill kunna kalla mig själv för feminist utan att förknippas med Lady Dahmer och FI.”

Uj..? Det där lät nästan lite elakt…? Om det finns män som förknippar dig med Lady Dahmer och Feministiskt Initiativ och du tycker att dessa män får dig att känna dig ”dålig” på nåt sätt i de här männens ögon pga det, så kanske du inte skall kalla dig feminist?

Gudrun Schyman är en av landets skickligaste politiker, Lady Dahmer driver en av Sveriges största bloggar och du vill inte ”förknippas” med dem? Vad vill du förknippas med då, för att du inte skall behöva skämmas inför män? Svenska Hollywoodfruarna? Petra Östergren? Maria Abrahamsson? 😉 Alternativet är att du helt enkelt skiter i vad antifeministiska män tycker och vill ”förknippa” dig med? Det gör vi feminister! 🙂

”Feminism, som i själva verket handlar om kvinnans likställdhet med mannen, har förvandlats till ett förakt och en rädsla för män.”

Du tror, att feminism är samma sak som ”förakt och rädsla” för män…? Jag tror att få människor skulle kalla oss feminister ”rädda för män”. Vi har aldrig varit rädda för män och vi kommer aldrig att bli rädda för män heller.

skratt

Förakt, känner kanske många feminister (t.ex undertecknad) inför de män som vi kritiserar, dvs de män som begår våld, sexuellt våld, mördar och diskriminerar kvinnor och barn samt de manliga makthavare (hela patriarkatet) som understödjer dessa brott mot kvinnors och barns mänskliga rättigheter, självständighet och frihet. Även i Sverige. Även svenska män.

Hur eller hur, så vet vi ju att män föraktar och hatar kvinnor, eftersom män (och patriarkatet) visar sitt kvinnohat mycket tydligt i handling, överallt på jordklotet. Män skall inte inbilla sig för ett ögonblick, att kvinnor inte har rätt att hata män, om vi så skulle vilja, för allt ont som män ställer till med på vårt jordklot, särskilt mot kvinnor och barn. Det har män gjort sig mer än väl förtjänta av i så fall. Det är bara att suga i sig och svälja duktigt, alla män!

…..vi kvinnor har fått lära oss att se på oss själva utifrån den manliga blicken. Jag kan inte hjälpa att få ont i hjärtat när jag läser hennes text, för det Lady Dahmer påstår om att vi kvinnor har fått lära oss att se på oss själva utifrån den manliga blicken stämmer inte alls överens med mina erfarenheter. Jag minns till exempel en dag då jag kom hem gråtandes från skolan på grund av att en pojke hade kallat mig för ful.”

En pojke kallade dig ”ful” och du blev så ledsen, att du började gråta för att du ansågs ”ful” i hans manliga ögon. Du blir nervös av att män förknippar dig med Lady Dahmer och Gudrun Schyman och att män, som du påstår, anser att detta framställer dig i lite sämre dager, i manliga ögon. Män kallar dig manshatare och du blir så orolig över detta manliga hån, att du var tvungen att skriva en artikel om det, för du klarar inte av att framstå som en manshatare i mäns ögon?

Öööhh..? Alltså..? Hur tänker du nu, Kimia…? Har du hört talas om ”the male gaze”?

 smiley 1

”I dag har jag lärt mig att självsäkerhet och självförtroende är nyckeln till att bli respekterad, oavsett hur man ser ut.”

Vad härligt!! Det är precis vad vi feminister försöker lära ut också! Du måste bara försöka släppa den manliga blicken också, Kimia! Sluta bry dig om gnälliga svenska män som gnäller på kvinnors och barns bekostnad.

””Women who seek to be equal with men lack ambition” sade skådespelerskan Marilyn Monroe, och jag kan inget annat än att hålla med henne.”

Oj då? Låter som lite mansförakt där, Kimia…?

”Vi kvinnor borde sluta tycka synd om oss själva och kanske finna ambitioner och mål att sträva efter, i stället för att hata på männen.”

Detta låter väldigt extremt, Kimia? Snarare är det män som måste sluta tycka synd om sig själva, finna ambitioner och mål att sträva efter, istället för att misshandla, våldta, förakta, diskriminera, kontrollera, isolera, hata och förakta Kvinnan och hennes barn på jorden.

Män måste sluta tycka synd om sig själva, sluta utmåla sig som offer för kvinnor och för nåt påstått kvinnligt ”manshat”. Män måste lägga tid på söner och pojkar i samhället och deras skolgång eftersom pojkar, som alltid i historien, inte riktigt hänger med flickorna intellektuellt. Män måste ha som mål, att bli bättre förebilder för pojkar och söner så att vi slipper alla kvinnohatare och våldsverkare på jorden och i Sverige, en gång för alla.

”Nästan gång jag kallar mig själv för feminist vill jag slippa bisarra blickar och avkrävas en förklaring och bevis för att jag inte är en manshatande Gudrun Schyman eller Lady Dahmer.”

Hör ni vad Kimia säger till er nu, alla antifeministiska män??!! Hon vill slippa era bisarra blickar och att ni avkräver förklaringar till varför hon inte hatar män! Det blir super-jobbigt och jättesvårt för henne, när ni trakasserar henne på detta vis när hon kallar sig feminist utan att ens vara det. Hör ni det nu, alla miljontals, extrema, antifeministiska kvinnohatare därute??

16 thoughts on “Kimia Rezai-Tari vs Feminism

  1. Jag förstår inte… hennes erfarenheter stämmer ju perfekt ihop med det Lady Dahmer beskriver och ändå har Lady Dahmer fel? Och ehm… att kvinnor rär rädda för män är knappast för att de är feminister, det är för att både samhället och erfarenheter har lärt dem att vara försiktiga kring män. Varför skulle samhället annars se det som kvinnors egna fel när de blir våldtagna och trakasserade när de umgås med män? Om det inte var för att män överallt anses vara farliga? Skulle säga att feminismen är det mindre manshatande alternativet eftersom feminister ofta tror att män faktiskt kan bättre än vad samhället lär dem, vi tror att män visst kan känna empati och respektera andra men att samhället låter dem komma undan med vilket jävla beteende som helst. Nej, tack för din som vanligt enastående text som belyser anti-feministernas konstiga upphängdhet!

    • Bella: Hela artikeln är ju obegriplig, precis som du så väl beskriver. En kunde nästan tro att det var en antifeministisk man som hade skrivit den. 😉

      Tack själv för din solklara analys, Bella!

  2. Kimia feminist? 😃
    Bara antifeministiska åsikter ju. Har hon oxå fått pengar av antifeministerna med dolda ansikten?

    • stinapina: Hehe, så mycket feminism ser vi inte i Kimias artikel. Mest antifeministisk retorik. 😉

      Tja, vem vet..? Lobbyister kostar.

  3. OK, we had a go utan att vara elaka mot den stackars förvirrade flickan. Hoppas du tycker vi skötte oss… Jag avskyr Nyheter 24 för vad de gör mot sköra ungdomar och hur de låter dessa slaktas i kommentarsfälten. Fy vad vidrigt. Det kom ju så småningom rätt många kloka feminister i debatten.

  4. Fint skrivet!
    Hon är ju väldigt ung, inte många som har insikt då, men nu fick hon massa förklarat i en form som går lätt att ta till sig.

    • Anna: OM hon är feminist, vilket jag faktiskt betvivlar starkt, kommer hon kanske att skämmas ihjäl över sin artikel i framtiden, när hon har hunnit vara med om lite i livet. Nu är hennes ord skrivna på internet och tyvärr kanske de kanske ligger där för all framtid. Den som lever får se.

  5. Ja, det är ju så nuförtiden att ungdomligt oförstånd ligger kvar och spökar i evighet.
    Men det kommer ju å andra sidan det du skriver också😄

Kommentera

