Den mest oattraktiva manliga egenskapen

Det som jag finner absolut mest oattraktivt hos (hetero-) män är omogenheten, det barnsliga hos dem, som gör att de inte vill ta ansvar ens för sitt eget beteende. Istället skyller män ifrån sig på den/de som står närmast och oftast på kvinnor och barn, eftersom det är så lätt. Många människor i vårt manssamhälle skuldbelägger nämligen hellre kvinnor och barn för mäns beteende mot dem, än män, som är de enda som kan ta ansvar för hur de beter sig mot andra.

Ni känner säkert igen denna manliga feghet?

En otrogen heteroman skyller sin otrohet och illojalitet mot sin hustru och sina barn, antingen på hustrun eller på sin älskarinna. Mannen menar, att han var otrogen pga att han inte ”fick sex” så ofta som han ville av sin hustru. Mannen menar, att älskarinnan var ”för sexig” och att hon nästan tvingade honom till sex mot hans vilja, dvs nästan våldtog honom.

En heteroman som våldtar kvinnor menar, att han tror att kvinnan ”ville” (bli våldtagen). Våldtäktsmannen kallar det att kvinnan ”ville” att han skulle runka av sin penis i hennes kropp. Alternativt skyller vålds-runkaren på att kvinnan var ”för sexig” (för kort kjol, dansade för sexigt etc). Våldtäktsmannen menar alltså, att det var kvinnans fel att han blev så kåt på henne och att han inte kunde låta bli att våldsrunka av sig i hennes kropp. Svenskt rättsväsende har exakt samma inställning till kvinnliga våldtäktsoffer, som våldtäktsmän har till kvinnor. Svenskt rättsväsende hjälper till och med våldtäktsmän med, att hitta på diverse olika försvar för mäns våldtäkter mot kvinnor (och barn).

En heteroman som inte orkar göra sin del av arbetet med det gemensamma hemmet, vill mena att hans kvinnliga sambo är ”för pedantisk”. Han menar, att det är kvinnan det är fel på och att hon måste sänka sina krav på ordning och reda om hon skall bo ihop med honom. Alternativt försöker han framhålla, att det i själva verket är kvinnan som är lat, om hon t.ex inte byter däck på bilen två gånger om året.

En heteroman som misshandlar kvinnor och barn skyller på – kvinnor och barn. Kvinnan och barnen gjorde inte som mannen sade åt dem att göra. Kvinnan och barnen ”provocerade” därmed mannen och utmanade honom, dvs ”utmanade” hans, som han ser det, överordnade ställning i heterofamiljen. Alternativ menar mannen, att kvinnan och barnen allihop är ”psykiskt sjuka” och mannen, som terroriserar kvinnorna och barnen och misshandlar dem svårt, menar att han är den ende som är vid god och sund psykisk hälsa i heterofamiljen. Eller den här: ”Kvinnan slog mig också”, ”VI bråkade”.

En man som ställer till ovänskap mellan kvinnor, menar att kvinnor ”inte kan hålla sams”. Mannen intrigerar, insinuerar, domderar, styr och ställer bakom ridåerna mellan t.ex väninnor, systrar, mor och dotter eller kvinnliga kollegor och när han har gjort det och lyckats få kvinnorna att vända sig emot varandra, skyller han den konflikt som han är upphov till, på kvinnorna.

En man som får högre lön än sin kvinnliga kollega skyller på kvinnan. Hon är inte lika ”kompetent” som han är eller också är hon inte lika ”bra på att löneförhandla” som han är. Om kvinnan istället får högre lön än mannen, skyller han sin lägre lön på kvinnan och menar att hon skulle vara ”överskattad” eller att hon skulle ha ”legat sig till framgång”.

Hela vårt manssamhälle/värld, patriarkatet, fungerar på det här sättet och både kvinnor och män har lärt sig att skuldbelägga kvinnor och barn för vad män gör mot dem och därmed ansvarsbefria alla män.

Jag brukar säga att listan kan göras lång och ni kan säkert fylla på även här? Jag brukar också säga att jag aldrig någonsin kommer att erkänna mig skyldig till, eller ta åt mig äran av saker och ting som någon annan har gjort eller skylla mitt eventuella dåliga beteende på någon annan. Detta är något som alla män bör lära sig, om det nu är viktigt för dem att framstå som attraktiva för kvinnor.

Men det kvittar ju för män? Om inte män framstår som attraktiva för kvinnor så menar ju män ändå, att det är kvinnors fel och inte mäns. 😉

 

 

 

19 thoughts on “Den mest oattraktiva manliga egenskapen

  1. Jag har tänkt på det uttrycket att alla män är potentiella våldteksmen. Så finns det många människor sm blir arga och berättar hur fel man har hur hatisk man är och man ska inte dra alla män över en kam osv. Med om man nu följer med en man hem till honom och han våldtar dig då är det samma grupp människor som tycker att man får skylla dig själv för man ska inte lita på män,för alla vet hur män är och bla bla bla.

    Hur man än gör som tjej gör man fel helt enkelt 😉

    • MsPotter: ALLA män ÄR potentiella våldtäktsmän. Det är fakta och det är till och med män själva eniga om, precis som du skriver. Ingen kvinna kan lita på någon man i något avseende för om hon gör det så får hon ”skylla sig själv”, menar män.

  2. Haller med. En av mina tjejkompisar har bott hos mig i en vecka nu pga att hon maste komma ivag fran sin kille som borjade bete sig javligt illa…..och skyllde alla hans idiotiska val pa henne. Allt ar hennes fel. Det ar hennes fel att han bestamde sig for att ha sex med nagra andra tjejer och aven hennes fel att han sop dig full och gjorde droger och var vaken flera natter i rad.
    VA??????
    Extremt omogna ar dom flesta man, aven som fullvuxna karlar.

    • Tatiana: Surprise, liksom? 😉
      Såklart att det är tjejens fel att killen söp sig full och var otrogen med andra tjejer. Vi vet ju nu, att inga män någonsin kan hållas ansvariga för någonting, inte ens sina egna val och beteende.

      En kräks, alltså.

  3. Ja, den stackars hårt utsatte mannen har tusen skäl eller förklaringar till sitt bristfälliga och egoistiska handlande och han förväntar sig naturligtvis att bli trodd samt att komma ifrån allt ansvar.
    Mannen som kört sitt företag i botten skyller så klart på kvinnan. Den var hennes fel trots att hon inte hade ett dugg med företaget att göra.
    Mannen som inte deltar eller tar sin del av ansvaret för barn och hem har inte gjort något fel. Det berodde ju på kvinnan som vägrade honom sex eller inte var glad nog. Tja, kåt, glad och tacksam ska vara kvinnans motto.
    Får inte mannen kvinnans fulla och odelade uppmärksamhet är det hennes fel att han surnar till.
    En man som agerar svartsjukt, stalkar sin flickvän, kollar hennes mobil och med förhör och långa utfrågningar plågar tjejen, har aldrig gjort något orätt. Det är ju hennes fel som fått honom att bli kär i henne.
    Mannen som ständigt glömmer viktiga saker som ålagts honom skyller på kvinnan varje gång han missar, glömmer eller struntar i sitt ansvar. Det är kvinnans fel som inte påmint honom tillräckligt.

    En man, ung, vuxen eller gammal tycks tro att deras liv alltid går under ordet ansvarsfrihet.
    Många män ansvarar inte ens för sina egna liv. Det har dom en kvinna till att göra och felen som begås av mannen beror aldrig någonsin på mannen själv.

    • Ann: Tack för att du fyller på ”listan”!
      Jag har hört flera män skylla sina dåliga affärer och företagande på sina kvinnor. De menar att kvinnor suger ur dem pengar och att kvinnor tvingar männen till att ta hand om sina barn så att de inte hinner jobba tillräckligt mycket.

      Det är också ganska vanligt bland män att de vill ha ”belöning” för att utföra sina hushållssysslor i sina hem, tex att dammsuga sina golv. Om den kvinnliga sambon inte ”belönar” mannen med sex först, så tycker han att kvinnan skall dammsuga alla hans golv som straff. 😉

      En man som glömmer, missar, gör fel etc säger alltid något i stil med: ”vi” glömde, ”vi” missade, ”vi” gjorde fel här, trots att ingen kvinna har varit inblandad i vad mannen har gjort. Jag brukar säga: ”vadå, ”vi”? Du menar väl att DU glömde – JAG har inte glömt eller missat nåt.” 😉
      På samma sätt tar mannen åt sig äran av vad kvinnor har gjort: ”Vi” har lyckats med barnuppfostran.

      Jag förstår mig inte på kvinnor som agerar som mäns almanackor och privata sekreterare. Jag har full sjå att hålla reda på vad jag själv skall göra och vilka tider jag måste passa. Jag förstår att hetero-mammor blir trötta som måste hålla reda på sig själva, sina barn OCH den vuxne mannen i familjen. Projektledaren som jobbar gratis åt andra…

  4. En vanlig sak är också när man varit på date med en man. När jag äntligen läst en del feministbloggar och blivit medveten om mitt beteende- hur jag alltid gått in och ”styrt upp” daten (genom att lyssna, ställa frågor och hela tiden pejla in mannen) slutade med det blev det ofta väldigt jobbig stämning, tyst och tråkigt. Och ingen ytterligare date. Men det måste ju förstås berott på mig som var så.. tystlåten? blyg? tråkig? Ha ha, noll självinsikt, ganska hemskt egentligen!

    • Julia L: Åh, det här känner jag igen! Vi kvinnor är ganska bra på att hålla samtal med män ”flytande” och liksom intervjua män, visa oss intresserade medan män mest vill prata om sig själva.

      Jag har testat att bete mig som en man ibland när jag träffar och samtalar med män. Jag ler inte, jag frågar inget och jag berättar ingenting utan att få direkta frågor av mannen. Jag intar attityden att jag ”ger order” och ifrågasätter allt som mannen säger när jag samtalar med mannen, snarare än att jag försöker locka och pocka och nicka instämmande. Självklart tror män att jag då är ”sur”, ”bitchig”, ”svår”. Undrar hur män tror att de själva framstår, när de beter sig på samma sätt?

      De flesta män har noll självinsikt. Som jag sade till brorsans flickvän häromdagen: ”Väldigt många män tror på fullaste allvar, att de är bättre än kvinnor på alla sätt. De tror det PÅ RIKTIGT alltså.”

      Sen flabbade vi högt åt dem.

    • Haha, så sant! Ibland händer det dock att männen tar upp hela konversationen, de bara babblar på för sig själva, om sig själva och förväntar att man ska lyssna, ibland slänger de in en enda fråga och tycker då de har gjort bra ifrån sig. När man sen tröttnar på detta idiotiska och egoistiska beteende och säger det, tillexempel när mannen frågar varför man inte vill gå på en till dejt, så är det ändå kvinnans fel för att hon inte ”tog för sig” av konversationen, för att hon ”troligtvis var blyg” när man i verkligheten bara väntade på att bli frågad något eller få en liten hint om att mannen var intresserad av ett samtal och inte en gratis terapisession! Herregud, män verkar i stort vara helt socialt handikappade, hur svårt kan det vara att hålla igång en konversation där båda är inblandade och får komma till tals? Kvinnor klarar ju av det hela tiden!

      • Ja om man gör ett tankebyte att jag var ”man” & han ”kvinna” på dejten istället blir det så otroligt tydligt för en. ”Sur” skulle jag definitivt kunna kalla honom då- han log inte så ofta uppmuntrande eller skrattade speciellt åt mina skämt, ”bitchig” jo han satt tyst en hel del när jag inte ställde frågor om honom & kom max med någon fråga till mig men inga väsentliga följdfrågor efter det, ”svår” ja han fångade inte upp någon av mina tankar & ville veta mer, jag fick istället känslan av att vara ointressant och borde jobba hårdare. Gud att man känner sig utnyttjad, knappast värt erbjudandet att betala min kaffe & bulle! 😉

  5. Jag hade en manlig ”vän” som sårade mig väldigt djupt, han sa att det var mitt fel att han var ensam och inte hade några andra vänner, jag var hans enda vän och allt var ändå mitt fel, när jag låg på sjukhus och inte kunde umgås var det mitt fel att han var ledsen och ensam, fastän han inte ens hade frågat om han fick hälsa på.

    När jag sedan sa upp kontakten var det, hör och häpna, ändå inte HANS fel att han hade betett sig som han gjorde, även om det inte var helt och hållet mitt fel, utan det var samhällets syn på manlighetens fel att han hade gjort som han gjorde, han själv hade alltså noll personligt ansvar för att jag blev sårad av att han betedde sig som en jävla idiot och nästan dödade mig genom att ge mig högt blodtryck genom att förolämpa mig när jag genomgick cellgiftsbehandling.

    Mitt ex som sa att det var mitt fel att han ville begå självmord för jag var så ledsen och negativ när en av mina bästa vänner hade dött och jag ville ha lite av allt det stöd jag hade visat honom när han var utbränd på grund av sitt jobb.

    Min gnälliga inneboende som tycker kvinnliga skribenter får skylla sig själva när de blir hotade när de skriver om spelindustrin för där finns inga problem med sexism och de är bara fåniga och behöver därmed tas ner på jorden (hur fan våldtäktshot och mordhot är att ta ner någon på jorden är fan bortom mig)

    • Bella: Män tror ofta att vi kvinnor är tankeläsare. De tror också att kvinnor skall lägga tid på att fundera över vad mannen menar och vad mannen ”känner” fastän ingen människa kan förstå sig på vad som rör sig i mäns övre huvud. Särskilt då män inte själva säger något om sina ”känslor”.

      Män tror ofta att de har ”rätt” till kvinnors tid, liv och energi. Varje man vill ha en kvinna eller flera att kunna vända sig till när de ”behöver” och de tror att det är kvinnors sak att ta hand om och hjälpa män då. Din manlige vän tog för givet att du skulle bry dig om honom och hans känslor men inte att han skulle behöva bry sig om dig och dina känslor. Ungefär som i vanliga heteroförhållanden, alltså.

    • Vicachu: Var det Rihanna som sade det? Det är i alla fall så sant som det var sagt. 🙂 Det finns inga gränser för hur mycket män kan skylla sina egna tillkortakommanden på kvinnor och till och med på barn.

  6. tejpa fast din inneboende i taket!
    Vad gamar han – och vad Heter han – som gamer? 😉 –skojja

    hoppas du känner dig mindre ensam nu! ingen skall behöva vara ensam,
    vi är sju miljarder människor … Hej 🙂 (#)

    • .. jo har ganska stor lust att tejpa fast honom i taket, men behöver bara stå ut med arslet i två månader till! Nej, man ska väl aldrig underskatta mäns brist på empati och medkänsla 😦 dessvärre. Är bara så himla arg, tre män, under två års tid och de har alla betett sig som jävla as när man har behövt dem mest! Hur kan man få in en sån ”fullträff”?

      • äsch … de letar efter dig
        (somliga speciellt om du är behövande – män kan få reda på det och försöka sticka in sig i den lilla luckan då, en av många anledningar att inte lämna våra medsystrar i sticket !
        – ska tillägga att dessa personer i princip alltid letar efter någon vars egenskaper de vill Ha, stjäla, äta. (avdund, svartsjuka, begär))

        — av forskning debunkad myt ”att offer letar förövare”;
        när det obviously är totalt tvärtom 😉 men Den var Lite rolig, som jk då …

Kommentera

