Claim your space

Antifeminister brukar ju reta upp sig på att vi feminister synliggör hur män så självklart breder ut sig och tar stor plats överallt.

Det kan t.ex handla om att många män sitter väldigt bredbent på offentliga säten i bussar, på tåg, parkbänkar osv. Män själva brukar hävda att de sitter bredbent pga att testiklarna är i vägen och måste få luft. 😉

Det må vara hänt, vad vet jag?

Men det ligger förstås mer bakom, än så. Det handlar om att många kvinnor intar en lite undfallande, undvikande attityd när vi rör oss bland män och att många män gör det motsatta. Det kan handla om att kvinnor går och handlar och när vi möter en man bland hyllorna i butiken så går vi per automatik undan för att bereda mannen plats. Samma sak på trottoarer eller i trafiken och till och med i hemmen. Tänk er ett kalas eller en fest med både kvinnor och män – vilka hörs och syns mest? Jag har nog aldrig varit på en fest eller ett kalas med kvinnor och män, där kvinnor högröstat och ljudligt styr hela samtalet, kvinnor breder ut sig vid borden och överröstar alla män som vill säga något. Det kan handla om att män står i klunga mitt på torget och gapar och skriker högt för att synas.

Jag försöker ständigt öva mig på att ta mer plats, då även jag har blivit uppfostrad till att inte vara till besvär, inte vara för högljudd och inte vara i vägen för andra. Jag brukar tänka på den där hundtränaren, ni vet – Cesar Milan. Han brukar alltid säga: ”claim your space”. En måste alltså kräva sin egen privata sfär, rent kroppsligt och ”rumsligt” för att bli respekterad av hundar, annars tror hundarna att de har företräde överallt och att de har makten över matte. Män är mer lika hundar än vad de tror och måste alltså fostras ungefär på samma sätt. 😉

CESAR

Jag fick tillfälle att öva på att ta plats, bara för ett tag sedan. Jag var på macken tidigt en morgon och skulle handla batterier till fjärrkontollen till garageporten. Jag var första kunden och ensam i butiken. Det kvinnliga kassabiträdet och jag jämförde olika batterier för att se vilket jag skulle ha och in störtade en man, som såg ut att ha väldigt bråttom. Mannen ställde sig inte i kö bakom mig, som normala människor gör – han ställde sig precis bredvid mig och jag överdriver inte ett dugg, när jag säger att han i princip stod PÅ mig och stirrade på mig från sidan. Jag kände nästan hans andedräkt på kinden.

Jag ägnade honom inte en blick, låtsades som att jag inte såg honom, fortsatte lugnt att tala med tjejen i kassan men tog ett litet steg åt sidan så att jag kunde få upp min högerhand/arm som jag satte lite nonchalant i midjan så där som vi kvinnor gör, ni vet? Min armbåge var nu i vägen för honom så att han inte gavs tillfälle att kliva in i min privata sfär och då började han istället stampa i golvet, hosta, vrida på sig, fingra på grejer i kassan, prassla med nån godispåse osv för att vi skulle förstå hur bråttom han hade.

Det kvinnliga biträdet smålog när hon såg hur jag fullständigt nonchalerade mannen trots att han stod onormalt nära och vrål-glodde på mig i profil och till min förvåning hängde hon på. Hon ignorerade honom helt och hållet, fortsatte lugnt och sansat att prata med mig och hon tog god tid på sig att både visa batterierna och ta betalt. När jag skulle dra kortet fick jag tillfälle att vända ryggen åt mannen. När allt var klart tog jag ett kliv bakåt och låtsades inte märka att jag nästan trampade honom på tårna innan han hann hoppa undan. Jag och kassörskan fortsatte att småprata glatt medan jag gjorde en överdrivet yvig gest med armen när jag skulle lägga ned plånboken och batterierna i jackfickan. Jag stötte till honom med armbågen men låtsade inte märka det heller.

Snacka om den osynlige mannen. 🙂

Claim your space, tjejer!

4 thoughts on “Claim your space

  1. Min första tanke, bra NBT! 😀
    Bra att du inte viker undan för sådana som tror sig vara viktiga på något sätt. Hade han faktiskt bråttom hade han aldrig stannat inom macken – för det hade han inte haft tid att göra. Det handlade bara om att han uppfattade det som att han var viktigare för att han skulle ”bara”.

    Min andra tanke, och detta är hans fel, om det var någon annan hemma hos honom så vet en ju vem som fick genomgå den morgonen…

    • Andreas: Ja exakt! Många män verkar ha inställningen att de är viktigast, deras tid är viktigast och allt som män gör är viktigast. Kvinnor skall vara undfallande och stå tillbaka för män, visa män hänsyn och respekt utan att få detsamma tillbaka. Män verkar faktiskt tro att de till och med skall gå före barn.

      Vi kvinnor är i regel så vana vid att sätta alla andra före oss själva att vi gör det nästan per automatik till och med i såna här situationer. Vi krymper ihop, tystnar och släpper före…

  2. Åååhh du är tillbaka! Äntligen!

    Shit vad bra du är när du skriver om sånt här. Tydlig och konkret med vad du gör så att det blir enkelt att få uppenbarelser i stil med ”aha det där kan jag prova!”.

    Är själv jättedålig på att ta plats. Trots 50-talistmamma (s.k. rabiat feminist därtill) som är suverän på att ta plats på mäns bekostnad och uppfostrat mig i hur viktigt det är!

    • Annelie: I´m back. In da haus. 🙂

      Ja, frågan en egentligen skall ställa sig är ju om det är vi kvinnor som skall ta mer plats eller om det är männen som skall lämna plats? Det är väldigt lätt att lägga allt ansvar på kvinnor men hur skulle det se ut om alla kvinnor gjorde som många män gör?

      Det handlar väl om att visa sina medmänniskor hänsyn och respekt? I mitt fall på macken så kände jag mig tvungen att nedlåta mig till osynliggörande av mannen för att sätta kraken på plats. Han var alldeles för arrogant och uppblåst för sitt eget bästa. 😉 I det stora hela vore det självklart bättre om män lämnade plats och lärde sig att visa sina medmänniskor hänsyn och respekt, vänta på sin tur, inte alltid sätta sig själva i främsta rummet och inbilla sig att de är centrum av universum pga penis.

      Men som sagt, det är nog bra om kvinnor lär sig att åtmintone claima sitt eget space.

      Åh, jag hade verkligen önskat att min mamma var rabiatfeminist! 🙂 Vilken tur du har haft Annelie! Stå på dig, annars gör någon man det.
      Välkommen tillbaka du med!

Kommentera

