Kvinnor kan inte ta emot lika skamlöst som män

Medan smulpajen blir klar i ugnen (det blev blåbär trots att jag har en massa äpplen som jag måste göra något med) så måste jag bara rekommendera Fannys briljanta inlägg:

http://www.arsinoe.se/att-underkasta-sig/

”Jonasdottir skriver i Kärlekskraft, makt och politiska intressen att mannens rätt i kärlek är att ta omsorg och kärlek och kvinnans ”rätt” är att ge omsorg och kärlek. Kvinnan har rätten att vara mannens tjänare, och mannen har rätt att vara hennes herre.”

”Kvinnor kan inte ta emot på samma sätt, det ses inte med blida ögon av det omgivande samhället och vår internaliserade misogyni hindrar oss från det. Även om en man skulle vilja ge, skulle vi inte kunna ta emot lika skamlöst. Det är viktigt att minnas det, för det är aldrig ”ombytta roller” – kvinnan är alltid medveten om när hon tar för mycket eller när det bara råkar vara lika fördelat. Kvinnan får skuldkänslor och samvetskval, och hon försöker kompensera (den ofta inbillade) ojämlikheten till hennes fördel.

Hon säger att han är en så snäll man, hon erkänner honom. När en man tar mer än han ger så är det bara i sin naturliga ordning. ingen reagerar på det, varken han själv, kvinnan som exploateras eller omgivningen. Likt vi upplever fördelning av taltid som ”jämn” när kvinnornas andel är en tredjedel så upplever en utbytet som jämlikt när det är snedfördelat till mannens fördel.”

Detta gäller inte minst när det kommer till hetero-sex (om någon hetero-man därute undrar hur det kommer sig att många kvinnor framstår som om de hellre ger, än tar, under sex).

Nu skall jag mumsa! Ha en trevlig kväll!

smulpaj

12 thoughts on “Kvinnor kan inte ta emot lika skamlöst som män

    • Maya: Det var gott med smulpaj till kaffet, kan jag säga. 🙂 Jag kan dock inte ta åt mig äran av inlägget eftersom det är Fanny som slår huvudet på spiken här. Ett geni. Jag tror att hon är ett geni.

      • Geni? Nja, hennes senaste inlägg skrämmer mig lite… Får mig att undra på hur det går med henne?
        (Och för ordningens skull, jag är inte den ”Andreas” som har kommenterat/provocerat i hennes blogg)

      • Andreas: Jag tror nog att de flesta som känner dig härifrån, förstår att du inte är en provokatör. Jo, jag tror att Fanny är ett feministiskt geni, även om hon skriver om att döda män. 😉

  1. Kan tänka mig detta. 🙂 Oj! Ja såg det nu eller jag såg det i går men missförstod att hon hade skrivit hela inlägget. Ja det är hon sannerligen 🙂

  2. Så sant detta. Undrar om det är därför jag har så svårt att ta emot gåvor från män, eller tycker det känns olustigt att låta dem betala åt mig – trots att jag inte har några problem med att själv stå för hela kostnaden eller ge bort presenter?

    Och ja, Fanny måste vara ett geni. Hade jag insett hälften av vad hon insett i den åldern så hade mitt liv sett mycket annorlunda ut!

    • Annelie: Jag känner igen mig i det du skriver. Jag bjuder hellre än blir bjuden och jag ger hellre än tar. Jag har mycket svårt för att ta emot för då skäms jag, känner mig egoistisk och som en simpel utnyttjare. Av den anledningen är det ofta svårt för kvinnor att umgås med män eftersom många män, de facto, tar emot helt skamlöst. Jag tappar ofta respekten för sådana män.

      • Förresten så har jag påbörjat det ganska stora projektet att läsa igenom din blogg från början. Iaf så långt denna bloggen sträcker sig, jag förstår att du har haft en annan tidigare? Hur som helst. VARFÖR HAR JAG INTE GJORT DET HÄR FÖRUT?! Du är helt fantastisk faktiskt. Vissa saker orkar jag inte läsa av skäl i stil med ”mitt hjärta går sönder och jag tappar allt hopp om mänskligheten”. Men jisses vad med bra material du har här! Började följa dig för ett par år sedan tror jag, så det var på tiden att börja grotta i arkiven nu!

        Om man vill skriva mer privat till dig, orkar du det? I så fall får du gärna maila på adressen jag anger när jag kommenterar.

      • Annelie: Oj, då har du att göra. 🙂
        Jag har tvingats flytta min blogg två gånger, pga antifeministers/papparättshaveristers anmälningar mot mig. Jag började en gång i tiden på Bloggplatsen 2009, därefter till Blogger (blogspot) och nu är jag på WP, där jag än så länge har fått vara någorlunda ifred för de antifeministiska papparätts-dårarna. Alla inlägg från de två tidigare bloggarna har exporterats över till WP, varför det i de gamla inläggen kan se lite konstigt ut i textformatet.

        Ja, det finns mycket att läsa här i bloggen och mycket VIKTIGT att läsa, för både män och kvinnor. Jag instämmer i att mycket av det kan vara deprimerande och att en kan tappa hoppet om manskligheten. Jag fick själv en chock när jag började sätta mig in i saker och ting (jag började i tidningarnas kvinnohatande kommentarsfält innan jag startade bloggen 2009) och kände mig tvungen att bidra med något. Jag stod inte ut med att sitta tyst i allt detta hemska….

        Jag har, och har haft, en del mailkontakt med några av mina läsare men jag skall erkänna att jag är dålig på att göra det på regelbunden basis eftersom tid saknas. Ibland händer det också att läsare skickar ”privata” kommentarer, som inte publiceras i bloggen om de bara vill meddela mig något viktigt. Min regel vid all mailkontakt är dock att inte avslöja vem jag är bakom mitt nick. Det finns många antifeminister som är ute efter att skada mig och mina bloggvänner och det har hänt att antifeministiska infiltratörer har kontaktat mig i syfte att luska reda på vem jag (eller andra) är privat. De ägnar sig då åt, om de får chansen, grundlösa polisanmälningar och stämningar, hotar familj och vänner samt kontaktar arbetsgivare/uppdragsgivare i syfte att skada.

        Jag lovar inte att kontakta dig men se upp – kanske dyker det upp ett mail i inkorgen inom kort. 🙂

        Tack för dina fina ord om min blogg, Annelie! Det värmer gott. Jättegott. Tack snälla! ❤

  3. Har kanske skrivit det förr men jag är också otroligt imponerad av den här bloggen, vilken skattkista den är. Det är vi läsare som måste få tacka för att ta del av all denna kunskap och kloka analyser. Utöver det också alla vänliga och respektfulla svar på kommentarerna! Stort tack 🙂

    • Juiia L: Det är JAG som ska tacka er läsare för ert stöd, för att ni finns och läser min blogg. Utan er, hade jag ju suttit här och pratat med mig själv. Så hur glad jag än blir över dina otroligt fina ord, Julia L, så är det jag som ska tacka. ❤

Kommentera

