Fördelar med att bo ensam

På tal om behov av att vara ensam. I Expressen kan vi läsa om ”10 fördelar med att bo ensam”. Det är lätt att tro att de flesta människor i Sverige lever i heterosexuell tvåsamhet, man och kvinna med eller utan gemensamma barn, men det är ganska långt ifrån sanningen.

”Nästan vartannat hushåll i Sverige är ett så kallat ensamhushåll, och de flesta finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Sverige har faktiskt flest ensamhushåll i hela Europa, och en av anledningarna kan vara vårt välfärdssystem. Förr i världen, liksom i många andra länder än i dag, har inte folk råd att bo ensamma.

Men trots att ensamhushållen ökat markant känner vi oss mycket mindre ensamma i dag än vi gjorde för 20 år sedan, enligt Lars Tornstam, professor i sociologi. Ensamhetskänslor har inte med boendet eller umgänget att göra. Tvärtom, ett påtvingat sammanboende kan skapa mycket mer känslor av ensamhet och ofrihet, det vet alla som har levt i en dålig relation, eller tvingats bo ihop med folk de själva inte valt.

Så njut du av ditt ensamboende så länge du själv har lust!”

1. Du slipper bråka om städning

Man behöver aldrig bråka om städning och diskning. Oavsett om du är en slarver eller pedant, nu kan du ha det precis som du vill där hemma!

2. Du får ha sängen för sig själv

Man behöver aldrig tjafsa om täcket, temperaturen i sovrummet, om man brer ut sig, snarkningar etc. Dessutom kan man ta hem vem man vill när man vill för att sova över! Om man nu skulle känna sig ensam nattetid.

3. Du har ett större socialt liv

Folk som bor själva tillbringar mer tid med vänner, jobbar mer ideellt, och är mer ute på stan. Man har mer tid över och prioriterar den mer än de som lever i parförhållanden. Dessutom kan man ha fest hemma när man själv vill.

4. Du får bestämma själv vad du vill se på tv

I stället för att skaffa två tv-apparater, eller bråka om fjärrkontrollen, kan man nu se precis vilket program man vill, på vilken volym man önskar, och när man vill på dygnet. Känner man för att äta i soffan, då gör man det!

5. Du får massor av egentid

Du bestämmer över din tid helt och hållet. Vill du sitta och stirra in i väggen en timme gör du det. Du behöver inte ”boka in” din egentid (vilket man måste om man är sambo), ej heller förklara varför. Stäng bara av telefonen och ”var”!

6. Du har ingen som stör när du vill sova

Man kan sova halva dagen på helgen om man känner för det, utan att få skuldkänslor eller klagomål som ”sover bort dagen”, eller ”vi borde göra något”. Eller så vill man gå upp klockan fem, och då kan man göra det också. Ingen blir störd och man stör ingen. Din dygnsrytm är det som gäller hemma hos dig!

7. Du slipper någon som lägger sig i inredningen

Att det här kan vara ett gissel vet alla som varit sambor, om man inte har samma smak vill säga. Nu är det bara att ösa på med färg, eller måla om allt i vitt. Utan bråk. Ditt hem är din borg, och där är det DIN smak som gäller!

8. Du visar att du är framgångsrik

Att bo ensam är ett tecken på oberoende, en framgångsmarkör, enligt den amerikanske sociologen Eric Klinenberg.

9. Du slipper en sambos släktingar och vänner

Att behöva sitta och vara trevlig mot svärmor/svärfar och gå på släktmiddagar kan vara nog så jobbigt och tidskrävande. Eller sambons kompisar som kommer och hänger i tid och otid. Speciellt om man inte gillar dem.

10. Du får vara precis som du vill

Man kan komma hem efter träningen, svettig och ful, och lägga sig i soffan. Strunta i att duscha på helgen, raka benen eller borsta håret. Prutta, rapa, trycka i sig en flottig pizza och två kilo godis. Utan kommentarer, eller rädsla/skam för att någon ska tycka man är ful eller äcklig.

Jag lägger till:

11. Sex med en annan person är valfritt

Du har bara sex med en annan person om och när du själv vill. Inget sex-tjat, ingen sex-stress från en man (om du är hetero-kvinna).

12. Du slipper bli definierad, manipulerad, objektifierad och/eller påverkad av en annan människa i ditt eget hem, på daglig basis.

Du behöver inte, som hetero-kvinna, bli utsatt för t.ex manliga härskartekniker, manipulation, skuldbeläggning, objektifiering, sexualisering, negativa tankar/stämning mm, dvs sådant som ofta kan klassas som ren ”hjärntvätt”.

 

 

20 thoughts on “Fördelar med att bo ensam

  1. Så bra skrivet och BESKRIVET! Njuter av faktiskt alla dessa punkter varje dag. Härligt!
    Fast det är trevligt att dela bostad med ett djur. 🙂

    • Anna G: Det kanske är svårt för de som inte bor ensamma, aldrig har bott ensamma eller inte bott ensamma på länge att förstå vilken frihet det faktiskt är? Inga dagliga konflikter/tjafs, ingen att reta sig på, ingen att ta hänsyn till eller plocka/städa efter, ingen att känna sexstress inför, ingen som ”stör” ens tankar eller som vill tala om för en hur de tycker att man ser ut, ”är” eller ”skall” vara. Man kan se ut precis som man gör, gå osminkad, orakad, blekfet och med sköna underkläder och slipper ständigt ”piffande”, vad gäller utseende. Skönt också att slippa det där med alla andra människor som kommer ”på köpet” med en sambo. Släkt, vänner, barn, gamla ex, odrägliga vänner etc…

      Husdjur är det bästa att dela sitt hem med! Det är riktig kärlek det! ❤

  2. Precis sådär har det känts sen jag flyttade ”hemifrån” i och med min skilsmässa förra året. Varannan vecka med barnen – varannan vecka lyxigt ensam på mina egna villkor!

    • Annelie: Jag kan bara gratulera dig! 🙂 Måste kännas skönt? Jag älskar att ha mitt eget krypin och jag älskar att vara hemma. När jag var sambo med en man, var det inte lika skönt att komma hem så jag satt mycket på jobbet och ugglade. 😉

      • Det är verkligen skönt! Dessutom har jag ordnat det så bra för mig att min nya kille och jag är särbos och kommer så vara i ca 15 år av olika anledningar. Så jag kommer inte behöva bo med en man på länge än!

      • Annelie: Särbos är ju verkligen ett bra alternativ! Då har var och en sitt eget krypin, sköter sin egen vardag och så träffas man när man har lust eller vill hitta på något kul. För min del, är det dock inget alternativ eftersom jag hellre hittar på roliga saker med kvinnor, än med män. Jag är också ointresserad av heterosexet som det utövas nu för tiden. 🙂 🙂

        Du har 15 år på dig att njuta av din frihet. Ta vara på den! ❤

  3. Jo, det är underbart MEN man lever i någon slags subkultur för några av dom vänner jag hade som var gifta var inte lika intresserade längre att ha med mig på bjudningar/fester. Och det var trist förstås. Men jag led ingen nöd utan det var bara att skaffa sig nya vänner och nätverk. Jag ångrar inte en sekund när jag beslutade mig för att aldrig leva ihop med någon. Det finns inget skönare än att komma hem och ingen finns där som tjôtar om allting./Squareeye

    • SQE/stadsloppan: Det kan ju vara en nackdel förstås att en inte längre blir inbjuden till s.k parfester och liknande. Å andra sidan kan jag inte säga att jag är speciellt intresserad av att närvara på sådana heller. Många heterokvinnor verkar faktiskt inte så intresserade av att umgås med väninnor som är singlar..? Deras män kanske inte gillar det, vad vet jag?

      Jag håller verkligen med! Jag har aldrig trivts så bra i mitt eget hem som jag gör nu. Jag längtar hem från jobbet och det är skönt att ingen mer än katten pockar på min uppmärksamhet när jag kommer hem. Tyst, lugnt och skönt.

  4. Flyttade hemifrån för ca fem månader sedan kände jag mig lite ensam första veckorna för jag var så van att bo med en familj på fem personer. Har bott själv nu i två månader och det är så jäkla skönt! 🙂

    • Maya: Det tar alltid lite tid innan en vänjer sig. Härligt att du trivs! Själv har jag bott ensam i nästan hela mitt liv och jag brukar skoja och säga att det har gjort att jag har lyckats bevara min psykiska hälsa. 🙂

      Första gången jag skulle flytta ihop med en kille, grät jag och hade ångest. 🙂 Jag trivs bäst med att bo ensam eller i alla fall utan en man i mitt hem. Det är alltför psykiskt påfrestande för mig att bo ihop med en man. 🙂

  5. Ja det har du rätt i, ja har verkligen börjat uppskatta egentid och trivs mer och mer att vara med mig själv förr var jag så sällskapssjuk att jag nästan alltid ville umgås med folk. Ja det ligger nog något i det haha tycker fler kvinnor ska göra som du NBT då hade kvinnor varit lyckligare och haft en bättre livskvalitet. 🙂

    Åh vad jobbigt! Antar att du inte bodde särskilt länge med den killen. Ja har aldrig varit sambo med en man men min sista seriösa pojkvän bodde jag mycket hos ett tag och det var så tråkigt och energikrävande. Ja jag håller med dig. Ska man bo med någon så är det tjejkompisar eller husdjur 🙂

    • Maya: Jag var också sällskapssjuk en gång i tiden. Men jag vande mig snabbt och sedan en lång tid tillbaka inser jag hur skönt det framför allt är, att ”vila hjärnan” från andra människor – i synnerhet män. Det är framför allt energikrävande att bo tillsammans med en man, som du skriver. Husdjur är fantastiska – de ger villkorslös kärlek och sällskap utan att kräva så mycket tillbaka. 🙂

      Ja, jag tror faktiskt att kvinnor skulle bli lyckligare och mentalt friskare om de undvek att umgås med män i sina hem 24/7/365. Jag tycker faktiskt att det verkar som om hetero-kvinnor inte mår så bra i sina relationer med män, rent generellt. Det finns ju även forskning som stödjer det påståendet.

      Lev ensam så länge du kan och vill Maya. Tänk dig iaf noga för, innan du flyttar ihop med en man igen och fundera noga över vad vinsten/förlusten blir för dig om du gör det. Kram

  6. Jag håller helt med och är väldigt glad över att ca 80% av alla jag umgås med privat är tjejer.
    Ja djur är så fina, har inte haft ett eget husdjur sen jag var tolv men funderar på att skaffa en katt.
    Det tror jag också eller ja vet. Det som du skriver det är skönt att bara få vara utan ens mans blick på sig det får man ju ändå så mycket av utanför sitt hem (vare sig man vill eller inte). Ja precis och den här listan borde ju få vilken hetrokvinna som helst att slänga ut sin kille och bo själv 😉

    Ja det ska jag verkligen göra. Lätt nu att sitta och säga jag skulle aldrig göra si eller så man är ju ändå ett barn av sin tid.Jag hoppas jag kommer kunna stå i mot och göra det som jag mår bäst av. Kram till dig NBT 😀

    • Maya: Du är inne på en viktig sak där – en kvinna behöver vila från den manliga blicken och även i många fall, dominansen och ”styrandet” över kvinnor som många män outtröttligt försöker hålla på med. Våra kroppar, beteenden och utssenden blir ju ”recencerade” av män så fort vi går utanför dörren så det är en befrielse att slippa det i sitt eget hem, precis som du skriver.

      En katt är perfekt som sällskap och enda nackdelen, är att en blir lite låst. Det är svårt att åka iväg om en inte lyckas skaffa katt-vakt. Men jag måste ändå säga att det är värt det. Det finns ju studier på det också, dvs att husdjur får oss människor att må bra.

      Jag hoppas att du alltid kommer att göra sådant som du mår bra av Maya. Det är enda vägen till lycka. Kramar i tusental!

  7. Ja precis att bara få vara en människa och inte en kropp. Att kunna leva fritt på sina egna villkor och det är det svårt att göra med en man. Ja jag har alltid gillat katter och dom är lättare att ta hand om tex. En hund. Ja har också tänkt på det så kommer vänta lite 🙂

    Det hoppas jag också! Massa kramar och din fantastiska blogg! 🙂 ❤

    • Maya: Ditt uttryck måste jag lägga på minnet: ”Att bara få vara en människa och inte en kropp.” Exakt!! Vilken underbart träffande formulering du fick till där!

      Min hårboll är 10 år nu och jag fasar för den dagen då han försvinner ur mitt liv (börjar närma sig). Vi har ju ändå levt tillsammans länge och kan varandras rutiner. Jag kommer att bli helt förstörd och av den anledningen har jag funderat på hur jag skall trösta mig själv när den dagen kommer. Antingen blir saknaden för svår så att jag sörjer honom resten av mitt liv, eller också tar jag mig samman och köper en ny hund eller katt.

      Katter kan ju leva i 20-25 år sägs det men jag försöker förbereda mig för den dagen då hårbollen försvinner ur mitt liv. Jag kommer att bli helt förkrossad. Det kan tyckas löjligt för de som inte har husdjur men det är inte klokt vad en fäster sig vid dem. Och tänk att jag inte ens ville ha katt – jag ångrade först att jag hade tingat honom hos ”uppfödaren” och ville nästan inte åka och hämta honom men sen tog det en max en halvtimma för honom att stjäla mitt hjärta. Haha! Vilken liten skit… ilsken är han också. Jag är den enda som kan klappa honom. 😉

      En hund är ju lättare att ta med sig överallt men dyrare i drift. Jag försökte vänja hårbollen tidigt vid att åka bil men jag lyckades inte. Det är en fasa när vi måste åka till veterinären.

      Jaja, fundera du ett tag till Maya men var beredd på att män bleknar i jämförelse med ett husdjur. 🙂 🙂

      Kramar tillbaka! ❤

  8. Tack så väldigt mycket!

    Jaha ja sånt är aldrig roligt att tänka på när den dagen kommer, det är ju en liten individ och familjemedlem och även om man vet att man kommer leva längre än sitt husdjur så undviker man att tänka på det. Har en kompis som hade haft sin hund sen hon var fem år och han gick bort nu för ca ett år sedan vid femtonårs ålder. Man blir nog helt förstörd första tiden tror jag, men efter ett tag tänker man mitt husdjur hade velat att jag var lycklig och blir man det av att köpa en ny liten vän så ska man göra det. 🙂

    Oj det är ganska länge! Trodde katter blev max femton tjugo år. Nej jag förstår precis har en syster som alltid älskat djur, ibland mer än vissa människor 😉 Haha det låter som en riktig söt kärlekshistoria,tur att du åkte till den där uppfödaren ändå 🙂 Och att bara du får klappa honom är lite gulligt på något sätt. Åh vad sugen jag blev på att skaffa katt nu på direkten!

    Ja finns både för och nackdelar men katter klarar att vara ensamma mer än hundar. Det lät inte så kul i värsta fall får jag skaffa en sån där kattbur så att man kan bära med sig katten.

    Ja kan tänka mig det boys whatever cats forever 🙂

    Kram ❤

    • Maya: Det är väldigt olika, hur gamla katter blir. Jag känner till en som blev 24 år men det var en innekatt och de brukar klara sig lite längre. Utekatter lever tyvärr inte lika länge, max 15 år brukar man säga.

      Min hårboll är verkligen speciell. Han är en dominant hankatt (bortskämd) och ganska ilsken av sig och jag har aldrig förstått det där, varför inga andra människor får röra honom? Det är lite synd för han är ju så ullig och gullig så folk VILL ju kela med honom men det går inte – han river dem direkt. För att vara hankatt är han också väldigt, väldigt hem-kär. Det är inte ovanligt att han-katter ger sig iväg på långresa och är borta flera dagar eller veckor men min har aldrig varit borta i mer än max ett dygn åt gången. Min mor brukar säga att han ”vaktar” mig och det ligger kanske något i det. 🙂

      Det blev iaf lite av en chock för mig att jag kunde fästa mig något så makalöst, vid en liten katt. Om jag hade kunnat fästa mig likadant vid en man i mitt liv, så hade jag förmodligen varit gift nu med 2,2 barn, villa volvo och vovve. 🙂 (blä!)

      Det finns ingen kärlek som går upp mot kärleken till ett husdjur, förutom kärleken till ens barn förstås.

      Kattbur och kattkoppel är ju ett alternativ men det är inte omöjligt att lära katter. En gubbe som jag känner på jobbet hade en gammal hankatt en gång i tiden som kunde åka bil hur långt som helst. Han stannade till vid en rastplats, katten gick ut för att göra sina behov och hoppade lydigt in i bilen igen. Gubben hade katten med sig när han låg på hotell över hela Sverige. 🙂 Det har kanske lite att göra med rasen också. Main Coon-katter blir t.ex ganska stora och kan lära sig att gå i koppel som en hund.

      Du får fundera Maya men jag tror inte att du kommer att ångra dig. En blir som sagt lite låst, husdjur kostar pengar osv men det är såååå mysigt att ha dem i sin närhet. Kram tillbaka ❤

  9. Ett alternativ är att bo med en kvinnlig inneboende, mycket billigare än att ta hela boendekostnaden själv, lagom sällskap när en vill och trygghet. Med en man i bostaden måste en alltid vara lite på sin vakt och hålla honom kort, ytterligare en kvinna (en sådan en litar på, förstås) är inte samma säkerhetsrisk, tvärtom. Och sen husdjur på det 😉

    • C: Jag instämmer till fullo! 🙂 En kvinna kan man dela garderoben med, en kvinna gillar ofta samma typ av mat och kanske samma tv-program som en själv och en kvinna vet hur ett hushåll skall skötas. Med en kvinna, har en mycket att tala om och ljudnivån blir behaglig i hemmet. En kvinna sex-stressar inte och kvinna kommenterar aldrig ens kropp/sexighet, som män ständigt gör.

      Ett husdjur bidrar inte ekonomiskt men annars är det ett lika bra alternativ. 😉

Kommentera

