Är USA verkligen lika ”fredliga, goda och ansvarsfulla” som de själva vill framställa sig?

Kärnvapen har använts två gånger i krig på vårt jordklot. USA är det enda land i världen som, än så länge, har visat sig vara tillräckligt galna att använda sina kärnvapen, i syfte att skada människor på det mest fruktansvärda sätt. USA är också det första land i världen som tillverkade och provsprängde kärnvapen 1945.

Den 6/8 och den 9/8 1945, fällde USA två av sina atombomber över två olika städer i Japan (Hiroshima och Nagasaki).

Det första amerikanska krigs-planet (”Enola Gay”) innehöll en atombomb som amerikanarna kallade ”Little Boy” och den släpptes över Hiroshima den sjätte augusti 1945. Det andra krigsplanet (”Bock´s Car”) innehöll en atombomb som amerikanarna kallade ”Fat man”, vilken släpptes över staden Nagasaki, tre dagar senare.

”Soldaterna i Enola Gay såg ner över Hiroshima efter att de släppt bomben från flygplanet. Staden hade försvunnit ur sikte och det enda som syntes var ett massivt svart sotmoln och starka eldsflammor. Vicepiloten, kapten Richard Lewis, kommenterade: ”Oh my God, what have we done?” Besättningen återvände till sitt läger och mottogs som hjältar.”

”Innan Little Boy fälldes över Hiroshima förekom protester från oväntat håll. Fysikern Leo Szilard på Met Lab i Chicago startade en namninsamling mot att använda atombomben mot Japan. Det visade sig att 83 % var för att demonstrera USA:s kärnkraftskapacitet innan man verkligen skulle använda en atombomb mot Japan. Szilards namninsamling hemligstämplades och offentliggjordes först på 1960-talet.”

”Besättningen i planet Bock’s Car, som fällde bomben över Nagasaki, och i det medföljande spaningsplanet såg någon minut efter att bomben fällts ett enormt eldklot slungas uppåt. Piloterna fick luta planen skarpt bakåt för att undvika att bli träffade. Fem tätt på varandra följande chockvågor skakade planen och ett radioaktivt moln vällde mot dem. Efter en dramatisk landning i Okinawa – knappt 25 liter bränsle fanns kvar i tanken – mottogs den skärrade besättningen av tomhet. Ingen var där för att ta emot dem; ingen ceremoni väntade.”

truman

Harry S Truman, President i USA 1945-1953

”USA:s president Truman ville tvinga den japanska armén till kapitulation för att få ett snabbt slut på andra världskriget som rasade. Därför gav han order om att Japan skulle bombas med en atombomb. Samtidigt ville Truman visa Stalin vad USA hade i sin arsenal, även om Sovjetunionen för tillfället var en allierad.

Den 6 augusti 1945 lastades ett specialbyggt bombplan för att fälla atombomben, kallad Little Boy, över den japanska hamnstaden Hiroshima. Anfallet med det hittills i princip oprövade vapnet var lika mycket ett test, om det misslyckades gjorde det ju inget var tanken.”

Kärnvapnets historia

1945 USA skaffar kärnvapen

”Startskottet för det som kommit att kallas ”atomtidsåldern” var en plutoniumbomb, Trinity. Klockan 05:29:45 på morgonen den 16 juli 1945 detonerade bomben på provsprängningsområdet Alamogordo i New Mexiko, USA.”

1949 Sovjetunionen skaffar kärnvapen

”I USA utbröt vild debatt: om nu Sovjetunionen, kommunismens hemvist och den främsta motståndaren, hade kärnvapen – skulle USA då vara tvungna att skaffa sig kraftigare kärnvapen? 50-talet kom att bli ett decennium med våldsamma satsningar på kärnvapen.”

1952 Storbritannien skaffar kärnvapen

”Den första brittiska provsprängningen hade kodnamnet Hurricane och genomfördes på Montebello-öarna i västra Australien.”

”Max Kimber, en britt som deltog vid de brittiska provsprängningarna, har uttryckt: “There were hundreds of thousand of dead turtles on the beach. They had come up on the beach and been killed – obviously by the radiation. It was littered with turtles from one end of the place to the other.”

1957 sprängde Storbritannien sin första vätebomb. 1958 inledde de ett samarbete med USA och alla brittiska tester utfördes efter det i Nevadaöknen, USA.”

1964 Kina skaffar kärnvapen

”År 1964 detonerade Folkrepubliken Kina sin första atombomb i Lop Nur i Gobiöknen.”

60- och 80-talet Kalla kriget

”Under kalla kriget pågick en intensiv kapprustning mellan USA och Sovjetunionen. Staterna spionerade på varandras kärnvapenarsenaler och varje gång den ena misstänktes ha ökat sina arsenaler eller skaffat en ny typ av kärnvapen, följde den andra efter och överträffade gärna fienden några snäpp.

Det ledde till en kapprustning som varken USA eller Sovjet kunde sätta stopp för, eftersom risken fanns att fienden skulle ha fler och starkare kärnvapen. Båda staterna hade kärnvapen riktade mot varandra, redo att avfyras inom loppet av några minuter.

1962 var världen på randen av ett kärnvapenkrig under Kubakrisen. Kapprustningen nådde sin absoluta topp 1986 då de två stormakterna tillsammans hade 70 500 kärnvapen. Den sammanlagda sprängkraften hos dessa vapen är nästan omöjlig att förstå.”

1986 Israels kärnvapenprogram avslöjas

”Israels kärnvapenprogram och kärnvapeninnehav kom att avslöjas 1986 av den israeliska kärnfysikern Mordechai Vanunu för brittisk media. Efter avslöjandet kidnappades han och fängslades av Israel. Vanunu tillbringade 18 år i fängelse, varav 11 år i isoleringscell. Han släpptes 2004, men med strikta restriktioner i rörelse- och yttrandefrihet. Vanunu har av många kommit att hyllas internationellt som en sanningens hjälte och “whistleblower”. Men betraktas av Israel som en förrädare och galenpanna.”

1998 Indien och Pakistan provspränger

”Indien hade redan 1974 genomfört vad regeringen själva kallade en ”fredlig” provsprängning, som kallades Smiling Buddah.”

”Senare samma månad genomför Pakistan en provsprängning, med motiveringen att de kände sig tvungna på grund av Indiens provsprängning”

2006 Nordkorea provspränger

”Testet fördömdes kraftigt av det internationella samfundet och FN:s säkerhetsråd beskrev provsprängningen som ett “klart hot mot internationell fred och säkerhet”.”

Kärnvapen i modern tid

Det finns idag nio stycken länder som vi vet, innehar kärnvapen. De är:

USA

Ryssland

Frankrike

Kina

Storbritannien

Indien

Pakistan

Nordkorea

Israel

”Utöver de nio kärnvapenstaterna så finns det i dagsläget amerikanska Nato-kärnvapen utplacerade i Belgien, Tyskland, Italien, Nederländerna och Turkiet. Det finns även kärnvapen ombord på örlogsfartyg på internationellt vatten.”

Snabbfakta om kärnvapen

Visste du att:

  • Kärnvapen har sprängts över Hiroshima och Nagasaki. Och 2000 gånger till.
  • Kärnvapenstaterna är skyldiga att nedrusta sina kärnvapen. USA spenderar 1000 gånger så mycket på att modernisera och underhålla sina, än på att nedrusta dem.
  • Ett års kärnvapenutgifter motsvarar kostnaden av 14 år av FN:s fredsbevarande verksamhet.

”Kärnvapen är det enda massförstörelsevapen som ännu inte har förbjudits genom ett internationellt avtal. Det finns två internationella avtal hänvisas till, det första är icke-spridningsavtalet, Nuclear Non-Proliferation Treaty, NPT, som reglerar frågor kring kärnvapenspridning och nedrustning. NPT trädde i kraft 1970. Det andra avtalet är det fullständiga provstoppsavtalet, Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty, CTBT, som reglerar frågor kring provsprängningar av kärnvapen.”

Sjuka fakta om kärnvapen

  • Internationell humanitär rätt förbjuder vapen som orsakar överflödiga skador eller onödigt lidande. Kärnvapen kan döda hundratusentals människor på 10 sekunder.
  • 1800 kärnvapen står redo att avfyras inom loppet av några minuter. Deras sprängstyrka motsvarar 100 000 Hiroshimabomber.
  • Än idag behandlar sjukhus i Hiroshima strålskadade och dokumenterar nya sjukdomar hos överlevare. Och deras barn.
  • Av de kärnvapen som står utplacerade i världen är det minsta stort nog att utplåna Vatikanstaten.
  • Om världens största kärnvapen sprängdes över Eiffeltornet i Paris skulle blixten synas i Berlin och fönsterrutorna skallra i London.
  • FN:s årsbudget för nedrustning är 10 miljoner dollar. Det är vad kärnvapenstaterna spenderar varje timme på modernisering av sina kärnvapen.
  • Bara presidenten har rätten att avfyra USA:s kärnvapen. Reagan tappade koden på golvet. Clinton glömde den på ett möte. Ford glömde den på flyget. Carter lämnade in den på kemtvätt.
  • Fram till 1977 var det hemliga lösenordet för att avfyra USAs kärnvapen: 00000000.

 

Annonser

44 thoughts on “Är USA verkligen lika ”fredliga, goda och ansvarsfulla” som de själva vill framställa sig?

    • Ver: Den ENA bomben. USA hade ju det förskräckligt fasansfulla omdömet att fälla inte bara EN, utan TVÅ atombomber över Japans stackars befolkning.

      • Ver: Manlig hånfullhet och översitteri uppskattas inte i den här bloggen. Vad kan du själv om historia, din lille pitt?

      • ”She told me more about me than I knew myself”

        Jag gillar verkligen när du är grym mot mig …

      • Ver: Du förtjänar det och jag vet att du gillar när jag sätter dig och ditt gigantiska manliga ego på plats. De flesta män gillar det – synd att inte fler kvinnor fattar det. Du skall inte tro att du kan håna mig och sätta dig på mig ostraffat, särskilt inte som jag är både smartare, klokare och snyggare än du. Lägg ned de där manliga, högfärdiga översittar-fasonerna som du har en förmåga att hänge dig åt titt som tätt. De funkar inte på mig, förstår du och jag kan bli mycket, mycket MYCKET grymmare… Du kan betrakta det som en varning.

        PS. Jag har lyckats få många män att börja lipa i mitt liv. DS 🙂

    • Ver: Manliga konflikter har alltid ”tveksamheter” i sig. Den största ”tveksamheten” är att en majoritet av jordens befolkning, kvinnor och barn, inte vill vara delaktiga i, eller drabbas av mäns krig och konflikter. Demokrati är en utopi.

  1. ”Detta brutala krig som skedde på kinesisk mark skildras delvis av Japans erövrande av den dåvarande kinesiska huvudstaden Nanking i december 1938 med Nanjingmassakern där japanska soldater mördade, våldtog och lemlästade hundratusentals kineser.”

    ”Japans stackars befolkning.” Hmmm …

    • Ver: Japanska män, kinesiska män, svenska män, amerikanska män – same shit, different name. Alla män hatar kvinnor. Japanerna är inte ensamma om att ha mördat och våldtagit – det har alla manliga soldater i världen gjort, även kineser, tyskar, ryssar och amerikaner. Skall vi skicka atombomber över dem allihop? Vi kan börja med USA som är den största terror-staten i världen.

      Nej, atombomber går naturligtvis inte att rikta bara mot grymma soldater eller deras chefer, som egentligen är de enda som skulle förtjäna att bli bombade. Det är främst civilbefolkningen som drabbas. Kvinnor och barn drabbas hårdast och vi har överhuvudtaget inte med alla manliga konflikter att göra.

      • Du vet väl att det var japanerna som uppfann den otäcka mangakulturen …

      • Ver: En man är en man är en man. Kines, japan, amerikan…. Du vet väl att barnpornografin uppfanns av amerikanska män?

  2. USA:s bombning i Japan var en hämnd för Pearl Harbour på Hawaii. Alla vet att Israel har kärnvapen men Israel har inte gått ut med det officiellt vad jag vet. Det finns även flygbilder på var anläggningen ligger.

    USA är ett skurkland 100%. Det finns inget gott i deras utrikespolitik, knappt i deras inrikespolitik heller. Dom vettiga som finns har det otroligt kämpigt då miljöförstöringen är häpnadsväckande.

    USA:s lista över statskupper är också häpnadsväckande och det finns inget land någonsin som har ett CV som USA. Sen en länk på en av dom bästa sajterna jag vet när det gäller USA:s övergrepp på folk.

    http://www.krysstal.com/democracy_whyusa06.html

    http://gjusse.com/USAs-statskupper.rtf

    Ryssland behöver vi inte oroa oss för såvida inte USA destabiliserar som dom är experter på. Nu har EU förlängt sanktionerna med ett halvår. EU idag är det samma som USA. Och jag är absolut säker på att USA ligger bakom. AIPAC som är världens mest aggressiva lobbygrupp som också agerar i Sverige. Det är dom som agerar mot Margot Wallström och dom som går i taket för det minsta som kan tänkas som kritik mot Israel. Israels ambassadör i Sverige som spyr sitt hat över palestinier och muslimer.

    Det är USA vi ska vara rädda för enligt mitt sätt att se./Squareeye

    • stadsloppan: Förlåt mig för att din kommentar publiceras så sent. Den hamnade i min skräppost av någon anledning och därför missade jag den helt och hållet.

      Jag håller med om dina åsikter angående USA. De framställs som de ”vettiga” i jämförelse med t.ex Ryssland pga att vår massmedia och vår försvarsmakt har framställt det hela så. Under årtioenden har vi svenskar t.ex blivit hjärntvättade till att tro att Ryssland är ansvariga för ubåts-spioneriet i våra farvatten men det visade sig vara lögn. Det var istället Nato och bl.a USA som spionerade på oss från sina ubåtar.

      En kan undra hur det kommer sig att USA blandar sig i allting som sker i världen, precis som om de tror att de är Gud Fader himself? I Syrien är det bara Ryssland som har blivit ombedd och inbjuden att försöka hjälpa till så en kan ställa sig frågan vad alla andra länder egentligen gör där och varför de tycker sig ha rätt att lägga sig i.

      Det är så uppenbart att våra makthavare vill att vi skall få en dålig bild av Ryssland men när vi ser tillbaka på historien och granskar nutiden så är det faktiskt ryssarna som framstår som mer vettiga än USA.

      Tack för länkarna!

      Jag är så ledsen över att du skall sluta blogga…. 😦 Jag kommer att sakna dig oerhört och du är en sådan viktig röst så jag kommer att hålla tummarna för att du ändrar dig. ❤

      • Hamnade jag i skräpet. :-} Det fanns kanske något som filtret inte gillade. Inte ovanligt.

        USA ser också till att dom inte kan ställas tills svars för någonting. Jag såg dokumentären ”Berättelser från Ukraina” där fick jag bekräftat att det är USA som destabiliserade med sina lakejer. Det handlar hela tiden om USA:s intressen och får dom inte det dom vill ha så tar dom det. Och gärna mördar dom någon president eller så t.ex. Saddam och Khadaffi. USA har intressen i Syrien därför lever Bashar al-Assad och när kriget är slut kommer USA att vara entreprenörer där. I Gaza finns inga intressen så där får Gazaborna leva i ruiner tills dom själva kan bygga upp igen.

        USA har sina ”hitmen” från CIA som reser runt och ger ”an offer you can not refuse!” John Perkins var en av dessa CIA-hitmen. Och går inte landet med på detta erbjudande så kan dom räkna med att råka illa ut. Det som händer då är att CIA går in i landet och mördar viktiga personer och går ut med falsk information till folket för att göra folket förvirrade. När tiden är ”mogen” går USA in och gör en statskupp. Chile är ett bra exempel. USA vill ha USA:s vänliga regeringar. Får se hur länge Venezuela står emot.

        Att John Perkins lever är en gåta. Han är en whistleblower av rang!
        John Perkins on Embracing Cuba, TPP Kiss of Death & Restoring the Life Economy

        EU går i USA:s ledband genom dom starka ekonomiskt starka lobbygrupper som finns. I Bryssel finns över 2500 grupper från alla amerikanska multinationella företag som t.ex. Monsanto. Men även dom företag som ingår i AIPAC/Bilderberg-Group. Går TTIP igenom vilket jag tror kan vi säga hej till demokratin och på sikt kommer vi inte kunna tycka fritt.

        Monsanto finns i EU som har godkänt 17 produkter och i Sverige finns 7 godkända från Monsanto och Syngenta. När vi äter Modifierad majsstärkelse som finns nästan i allting så äter vi GMO. Det är rena rama giftet.

        Tack det var snällt sagt men jag är faktiskt urless då det tar så mycket tid då jag är noga och söker överallt efter material som jag sammanställer innan jag går ut med det.

        Men helt borta är jag inte då jag kommer att kommentera på andra bloggar lite mer och jag finns på Twitter och är arg som vanligt. Men nu behöver jag en paus och jag behöver vila. /Squareeye

      • sqe: Turkiet har nu sagt att Ryssland ”inte skall leka med elden”. Jag kan inte låta bli att undra vem/vilka ”elden” är? Turkiet känner sig trygga nog att kunna uttala den här typen av hot mot Ryssland och det bör ju innebära att det finns fler bakom dem. Det är väl ganska uppenbart att USA är den största makten bakom.

        Jag instämmer i att USA drivs av egna intressen – ofta ekonomiska. Under andra världskriget var väl USA det enda land som gick med vinst på kriget? Några gränser för vad som är rätt och fel, moral och etik verkar USA inte ha. Som du skriver, de tar vad de vill ha och tror sig kunna göra som de vill. Irak är det senaste exemplet på hur USA med fiffel, båg och lögner gav sig själva tillstånd att, helt i onödan, orsaka över en halv miljon människors död samt svårt lidande för många andra, till och med sina egna medborgare.

        Vad jag inte riktigt förstår i hela det här spektaklet, är varför Ryssland alltid framställs som den stora boven i dramat, även här i Sverige och som den vi skall frukta mest? Vår egen svenska försvarsmakt och massmedia har lurat oss, under årtionden, att ryssarna var ansvariga för ubåtsspionaget i våra farvatten, etc etc. Varför?

        Jo, EU har ju blivit ett litet mini-USA där Bryssel utsätts för hård lobbyism (påverkan och förmodligen en och annan muta) från amerikanska storföretag, precis som man gör i USA gör mot politikerna där. Lobbyismen på internet har också varit väldigt framgångsrik, även här i Sverige förstås. Våra svenska politiker styrs alltmer av näringslivet, precis som i USA och det är en skrämmande utveckling.

        USA framstår alltmer som den där vidrige intrigmakaren som jobbar i kulisserna och skapar konflikter men som springer och gömmer sig bakom gardinerna när han skall ta ansvar för vad han har ställt till med. Vi har nog alla mött den typen av personer i våra liv. Typiskt för sådana människor, är också att skylla ifrån sig på andra och här verkar det vara Ryssland som skall utmålas som den skyldige, den ”lättkränkte”, den ”aggressive” och den som ”har konflikter” med andra. OM planerna sedan går fel för USA, kan de ju alltid skylla på den svarte presidenten.

        Jag unnar dig att vila ut och hoppas att allt går bra med flytten. Vi hörs väl ändå, någon gång ibland hoppas jag? Tack för info och nu skall jag kolla in klippet om Perkins! Kram! ❤

  3. Vet inte om jag nämnt det innan, men Norge gick med i NATO för att USA hotade med att vägra att sälja vapen åt oss annars. Dumma som Norge var gick vi med på det. Hellre än att göra det förnuftiga, gå med i en nordisk neutralitetsunion.

    USA är INTE ute efter att ”försvara lilla söta Sverige mot den stora hemska ryssen”. USA är ute efter penger. Gjenom NATO kan medlemsländerna tvingas att köpa och betala det ena och det andra från USA. I tillägg kan USA då pålägga Sverige att sluta producera vapen som inte är i ”solidaritet” med unionen, som tex. JAS. NATO kommer att kosta mer än det smakar.

    • Argh! Det blev sådant fönster i stället för en länk. Jaja, 1:54 in i videon berättas, kortfattat, hela historien bakom Norges val att gå med i NATO.

    • Andreas: Ja, USA bedriver så kallad psykologisk krigföring mot andra länder (hot, manipulation, propaganda, lobbyism) för sin egen vinnings skull och de lyckas till och med få massmedia runt om i världen, att framställa USA som den stora goda ”hjälparen”. Den ”kloke” (klokast av dem alla). I själva verket är det USA som ställer till det mesta av skiten i världen, faktiskt ren terrorism från deras sida och när de har terroriserat och lyckats manipulera andra, framställer de sig själva som världens största ”fredsmäklare” och ”gott-görare”.

      ”Gör som vi säger, annars…”
      Efter att folk har gjort som USA beordrat dem, har USA mage att kalla sig själva ”fredsmäklare på jorden”. Ha! Fullständigt patetiskt.

      EU är ett ”lill-USA”, ett USA-bygge liksom Nato och hela Europa springer som en skock dumma får i USA:s strypkoppel. Kopplet dras åt alltmer, ju mer makt vi låter dem få över oss.

      Var och en kan ställa sig frågan hur det kommer sig att USA lägger sig i konflikterna i Mellanöstern. Inte är det för att de bryr sig om människorna där, ”mänskliga rättigheter” eller några, för dem, livsfarliga terrorister – USA är bara där för att ta kontroll över dessa människors olja och gas. USA är helt och hållet maktgalna.

      Jag instämmer i, att vi inom Norden borde alliera oss med varandra istället. Tack för din info om Norge, min käre granne! 🙂

  4. Glöm inte att Frankrike sprängde Greenpeaces fartyg Rainbow Warrior i Aucklands hamn 1985 när de skulle spränga kärnvapen på Mururoatollen. Folket där var inte mycket värt. Inte heller den som dog på båten i sprängningen. Värt att ha i minnet när Frankrike idag försöker ha ett samvete.
    Med Frankrike menar jag LEDARNA och MILITÄRERNA och VAPENINDUSTRIN.
    Inte folket. Och definitivt inte kvinnorna och barnen.

    • Anna G: Tack för info min vän. ❤ Detta har jag nämligen inget minne av alls…
      Det handlar aldrig om folket, det handlar bara om maktmän och deras egoism, icke-empati och maktbegär. Inom näringslivet, politiken, militären – överallt finns de, dessa maktgalna odjur. Tyvärr springer de flesta "vanliga" män deras ärenden, naivt, lojalt, glatt och villigt. Maktmännen riktar propaganda mot alla "vanliga" män, som gör att de börjar hata och motarbeta kvinnor (främst politiskt engagerade kvinnor inom kvinnorörelsen, s.k feminister) istället för makten som de själva förtrycks av. Det verkar för övrigt vara ett väldigt lätt jobb, att få män att hata kvinnor (och barn). 😦

      Kvinnor och barn är i regel motståndare till våld, krig och vapen men ingen bryr sig för demokrati gäller bara för män. Kvinnor och barn ses som ett bihang till män, utan egen vilja och åsikter så de behöver inte ens tillfrågas. Sådan äcklig mans-dominans, vare sig den yttrar sig i hetero-familjerna eller i makt-korridorerna, brukar alltid leda rakt i helvetet för både män, kvinnor och barn.

  5. NBT
    ”Japanerna är inte ensamma om att ha mördat och våldtagit – det har alla manliga soldater i världen gjort, även kineser, tyskar, ryssar och amerikaner.” Nja, även Susan Brownmiller i sin banbrytande bok ”Against Our Will” som kom i mitten av 70-talet hävdade bestämt att FNL-soldaterna i Vietnamkriget INTE våldtog. Att det inte finns en enda rapport om den saken. Om de hade gjort det skulle troligen USA basunerat ut det över hela världen för övrigt.

    • Erik: Jag uttryckte mig nog helt galet när jag skrev ”alla” soldater. Jag menade alltså att soldater från alla möjliga länder/stater har mördat och våldtagit, inte att ALLA soldater som individer har våldtagit och mördat. Det är alltså inte bara japanska män/soldater som har mördat och våldtagit i krig – det har även amerikaner, svenskar, tyskar och ryssar gjort.

      Jag har inte läst boken som du refererar till men jag kan säga att jag har mycket, mycket svårt att tro på att inte EN ENDA FNL-soldat, våldtog någon kvinna, man eller barn under Vietnam-kriget. Det låter alltför osannolikt. Vad som rapporteras har ju sällan med sanningen och verkligheten att göra och vi vet ju att det finns ett mycket starkt intresse hos maktens män att dölja och mörka mäns …. ”tillkortakommanden”.

      Däremot kanske det var så att dessa soldater inte satte i system att bruka ett mycket omfattande sexuellt våld, som de annars brukar göra i krig? Jag vet inte heller huruvida maktmännen upprättade bordeller åt soldaterna eller hur utbredd torsk-handeln var på den tiden i Vietnam?

      • Glöm inte, för Nord-Vietnam var syd-vietnameserna ”oss”, ”en del av vårt land, vårat folk”. För amerikanerna var Nord-Vietnameserna ”onda kommunister som måste tvingas till frihet”.

      • Andreas: Ärligt talat – jag var inte i Vietnam på den tiden så jag vet absolut inte hur soldaterna hade det med sitt sexuella våld. Det låter bara alltför osannolikt att FNL-soldaterna INTE (aldrig, inte en enda gång) våldtog vare sig kvinnor, barn eller andra män.

      • ”Däremot kanske det var så att dessa soldater inte satte i system att bruka ett mycket omfattande sexuellt våld, som de annars brukar göra i krig? Jag vet inte heller huruvida maktmännen upprättade bordeller åt soldaterna eller hur utbredd torsk-handeln var på den tiden i Vietnam?”

        Menar du att du inte sett några filmer från den tiden ? De är visserligen
        amerikanska men nog uppfattar man könshandeln …

        Good morning Vietnam, Apocalypse now, Full metal jacket, m fl.

      • Ingen aning. Men jag glömde visst ”Plutonen”. Och ”Taxi driver” handlar ju om
        en traumatiserad veteran från Vietnamkriget …

      • Jag tycker du skall se alla de där filmerna. ”We were Soldiers” med Mel Gibson
        kan du väl också klämma in när du får en ledig stund. Den heter f ö likadant på
        svenska …

      • Ver: Har du förstått att vi (Erik, Andreas, jag och Anna G) talar om FNL-soldaterna och inte om de amerikanska soldaterna?

      • Kan sägas att i den tecknade serien Modesty Blaise tar huvudfiguren
        ställning för Sydsidan och där finns också ett replikskifte mellan 2
        FNLsoldater där de bespetsar sig på kontakt med motståndarsidans
        kvinnor …

        I brist på film m m som glorifierar FNL och Nordvietnam blir man
        tvungen att konsumera den amerikanske kulturen.

        Nu talade jag väl nästan om FNL för en gångs skull …

  6. NBT
    Saken var den att FNL:s enda chans var att få djupa sympatier hos civilbefolkningen. Som ju var vietnameser. USA var förkrossande överlägset militärt, och det måste kompenseras.

    Civilbefolkningen på landsbygden var ju den som måste vinnas. Det fanns ju inte så många USA-kvinnor i Sydvietnam, och de som fanns var ju skyddade i Saigon. Jag kan tänka mig att om det funnits många USA-kvinnor utspridda på landsbygden skulle våldtäkter i viss grad kunna ha förekommit.

    Våldtäkter i krig burkar ju vanligtvis riktas mot så att säga ”fiendens” kvinnor, inte ”de egna”.

    Men när FNL gick in i städer finns heller inga rapporter om våldtäkter. FNL hade för övrigt en ovanlig disciplinerad armé, det finns i stort sett inga rapporter om plundring, eller annan terror mot civilbefolkningen.

    Sedan kan jag förstås tänka mig att det fanns FNL-soldater som dessutom var våldtäktsmän, men i så fall troligen inte i egenskap av soldater.

    Susan Brownmillers bok läste jag i svensk översättning 1977, och var mig veterligt den första feministiska bok som handlade om våldtäkt. Hon utmanade vänstern genom att ta upp exempel på hur belgiska kvinnor våldtogs av svarta när Kongo blev självständigt 1960, och exempel på hur svarta amerikanska män våldtog vita kvinnor, För detta blev hon anklagad för att vara rasist, men det var hon ju inte. Hon ville visa just att män från alla etniska grupper kunde våldta.

    Men, som sagt, Vietnamkriget var hennes stora undantag. Där konstaterade hon,- med viss förvåning, verkade det som – att det som i enda krig i världen verkade vara så ett den ene ena sidan INTE begick våldtäkter…

    • Erik: Nu förstår jag vad du menar. Det låter kanske mer sannolikt då, att säga att soldaterna inte satte i system att använda sexuellt våld mot civilbefolkningen, än att säga att de INTE våldtog för det gjorde förstås en och annan.

      MEN, det här är ju otroligt intressant av en annan anledning och något som vi bör lära av. Soldaterna/männen kände att de behövde civilbefolkningens stöd och sympatier, för att ens överleva. Soldaterna tvingades mer eller mindre på så sätt, till att behandla folket med respekt och att inte sätta i system att våldta, plundra eller på andra sätt terrorisera dem.

      När män känner att de har för mycket att förlora (i det här fallet livet) så KAN de alltså behandla andra människor med respekt, till och med i krig. Utan att ha läst boken, antar jag att Susan Brownmiller drog samma slutsats?

      Då återstår den viktigaste frågan av dem alla – vad är män mest rädda för att förlora, förutom sina egna liv och som skulle kunna få dem att sluta upp med att terrorisera vår planet, våra medmänniskor och låta bli att bruka våld och sexuellt våld mot främst kvinnor och barn? Kvinnor och barn, vilket jag brukar hävda här i bloggen? Män beter sig som de gör, för att de KAN och tillåts göra det.

      Tack för all info, Erik. Du är en pärla! ❤

      • Var det inte en jämställd arme (alltså FNL)? Har för mig att jag sett att kvinnor och män gjorde uppror och stred sida vid sida. Reagerade när jag såg det hur ovanligt det var. Kanske det är förklaringen till frånvaron av sexuellt våld.
        Har inte överhuvudtaget Sydostasien varit mer jämställt innan diverse spanjorer och nutid amerikaner varit där och förmedlat sin syn på kvinnor?

      • Anna G: Bra fråga…? Jag vet faktiskt inte men det är ju inte alls omöjligt. Jag ser bilden av kvinnliga soldater framför mig, precis som du. Erik vet säkert hur det ligger till – det historiska uppslagsverket. Erik – hallå, hjälp?! 🙂

  7. PS. Prostitution fanns i överflöd på den USA-stödde sidan, men så vitt man vet inte hos FNL och i Nordvietnam, Men det kan säkert funnits saker man missat. men omfattningen där måste i så fall ha varit extremt liten.

      • Till slut vann ju USA ändå i någon mening. Idag tillverkar vietnameserna
        billiga konsumtionsvaror åt oss i västvärlden …

        Lyckades lägga ovanstående i en helt annan blogg …

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s