Jotack, de flesta kvinnor känner precis samma sak

 

 

women around

 

 

 

10 thoughts on “Jotack, de flesta kvinnor känner precis samma sak

  1. Soh, över till något ganska annorlunda. I Danmark pågår det en debatt runt etiken angående assisterad befruktning för singla kvinnor och åldersgräns, bland annat.
    Här är en artikel på detta tema, läs den gärna och kom så tillbaka och se vilket intryck du har och hur mycket du håller med mig i mina intryck.
    http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/ECE2942637/mindst-10-boern-aarligt-foedes-ved-jomfrufoedsel/

    Läs vidare EFTER att du har läst artikeln. Så mina meningar och intryck inte påverkar dina meningar och intryck.

    ———————-
    Det här med att be kvinnorna att vänta ett år… Det går ju på att dom tycker att ”kärnfamiljen” är det rätta. Att detta är en ”nödlösning”. Dom ser på detta som en dåligare lösning än ”kärnfamiljen”. Dom ber kvinnorna vänta ett år i hopp om att dom ska bilda en ”kärnfamilj” i stället. Och väldigt tydligt blir det när dom berättar om dom kvinnor som ”hittade en man att bilda en familj med”.
    Sistnämnda irriterar mig ännu mer. Varför? Manshatare? Hah, nej, jag hatar ju inte mig själv precis… Men det är denna hållning om att… Kvinnan ska anpassa sina önskningar, sina tankar om familj, till mannen. Hon förväntas lägga allt på vänt för en mans skull. Hellre än att hon får bilda familj själv och så förväntas mannen anpassa sig, sina önskningar om en familj, till henne. Men det är väldigt typiskt hur samhället ser på mannen och kvinnan.
    Dock, jag har mött flera självvalt ensamstående kvinnor med barn. Det är en fantastisk stark kärlek mellan mor och barn. En stark, varm och vacker kärlek… Så hur någon kan se på det som en dåligare lösning, en mindre värd lösning, än kärnfamiljen, det förstår jag inte. För dessa kvinnor är detta en god lösning, till och med det som, för dom, är den rätta lösningen. Men kvinnor förväntas alltså att anpassa sina liv till mannen.

    • Andreas: Det är inte klokt vilka vanföreställningar vi har blivit matade med? Kvinnor som aldrig har haft sex med män, kallas ”oskulder” trots att de med all sannolikt har haft sex, dvs utövat sin egen sexualitet under en längre tid på egen hand. Kvinnor som inte vill ha sex med män, anses det vara något ”fel” på och man uppger orsaker som t.ex sexuella ”trauman” och liknande. Tanken att sexuellt umgänge med män, helt enkelt inte ger kvinnor någonting, verkar vara alltför svår att ta in för många män (och vissa kvinnor)? 😉

      Makthavarna börjar med all sannolikhet se det som ett problem att allt fler kvinnor vill bli mammor men slippa få en man på köpet. Makthavarnas främsta mål är att skaffa fram fler barn och förr i tiden till och med tvingade man kvinnor till att ha sex med och bo ihop med män, i syfte att nå detta mål. Idag i moderna samhällen, ses tvång inte som en lösning och allt fler kvinnor tackar nej till mäns sexualitet och mäns ”sällskap” i kvinnors och barns hem. Därmed blir makthavarna tvungna att hitta andra lösningar, tack och lov. Insemination är en bra lösning.

      Jag instämmer helt och hållet i din analys, Andreas. Det är uppenbart att det ”ultimata” för kvinnor och barn, skall vara att leva under samma tak som en man samt att det ultimata för kvinnor, skall vara att ha sex med män. Inget av detta, utgår ifrån kvinnors och barns bästa – det utgår från mannens bästa, precis som det mesta annat i vår mans-värld. Kvinnor förväntas anpassa sig utefter manliga önskningar och det beror på att manssamhället ser på kvinnor och barn som ett bihang till män, istället för tvärtom. Det är MANNEN som är ett onödigt bihang till kvinnor och barn, naturligtvis, eftersom få kvinnor ser någon nödvändighet i manlig sexualitet och manlig närvaro i sina liv. Ofta orsakar manlig sexualitet och närvaro snarare stress, merarbete, konflikter, underordning, våld, sexuellt våld/tvång, frustration, maktlöshet samt fysiskt och psykiskt lidande, för både kvinnor och deras barn.

      Att kvinnor måste vänta i ett år innan de genomför inseminationen, beror förstås på att man hoppas att kvinnan, om hon väntar, skall lyckas involvera en man i föräldraskapet. Men som jag brukar säga – om jag själv vore gravid, skulle jag hellre vilja ha en eller flera kvinnor som stöd under både graviditet, förlossning och föräldraskapet, än en man. Jag skulle inte se en oerfaren och i ämnet totalt okunnig man som ett stöd alls, snarare som ett problem, någon som förväntar sig att jag skall ta hand om honom också samt som en gigantisk bromskloss för min egen och mitt barns utveckling. Och det sorgliga faktumet är, att manssamhället har gjort så att många kvinnor inte har råd att skaffa barn utan en man.

  2. OT (?). Idag är det som bekant en stor dag. Men den som blivit utsatt för våld
    från kvinnor, när skall den ”firas” ? Jag vill också ha en egen dag !!!

    ”Internationella dagen för avskaffande av våld mot kvinnor

    Datum:
    25 november 2012

    Internationella dagen mot våld mot kvinnor, den 25 november, instiftades av FN:s generalförsamlings tredje kommitté år 1999”

    • Ver: Du och andra män får skriva till era respektive regeringar runt om i världen och se om ni kan få gehör för en egen dag, då allt våld som ni anser att kvinnor begår mot män i världen, uppmärksammas. Lycka till! Ni kommer säkert att bli tagna på allvar och då skojar jag inte.

      • Fast poängen är ju att kvinnan som utsatte mig för våld inte kunde
        göra det på egen hand utan måste anlita en annan man. Små
        svaga kvinnor utan kriminella bekanta måste ha det svårt …

      • Ver: Jag känner bara till vissa delar av din historia så jag kan varken säga bu eller bä men jag tror inte att det handlar så mycket om styrka, snarare om vilka gränser en har när det kommer till att använda våld gentemot medmänniskor. Generellt, är män mycket mer gränslösa än vad kvinnor är i de flesta avseenden, vilket också skulle förklara varför kvinnan som du påstår ville skada dig, anlitade en man till att göra jobbet. Jag tror för övrigt inte att en kvinna skulle göra något sådant, helt oprovocerat. För män räcker det ofta med att de ”känner sig” kränkta eller att de har blivit påkomna med något som de trodde sig kunna komma undan med.

      • Ver: Det är mycket bra. Jag är själv ingen känslomänniska och jag hävdar bestämt, att fler människor skulle må bättre om de började tänka och agera lugnt, eftertänksamt och rationellt istället för att alltid agera och tänka emotionellt. En känsla är bara en känsla – en upplevelse och den har sällan med rationalitet, verklighet eller sanning att göra. Empati är någonting helt annat, vill jag bara tillägga.

Kommentera

