USA: ”Vi skall slå ut sju länder på fem år…”

Ni kanske redan har sett det här klippet men eftersom jag vill ha det sparat i min blogg så publicerar jag det ändå.

Citat av Wesley Clark:

“We’re going to take out seven countries in 5 years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran”

”Vi skall slå ut sju länder på fem år,  först Irak och sedan Syrien, Libanon, Libyen, Somalia, Sudan och slutligen Iran.”

Wesley Clark är en amerikansk pensionerad fyrstjärnig general som var Natos SACEUR samt militärbefälhavare för United States European Command från 1997 till 2000. Han var den som ledde Natos bomb-kampanj mot Jugoslavien (numera Serbien) och den senare delen av Kosovokriget 1998-1999.

 

 

Svensk översättning:

Cirka 10 dagar efter 11/9-attacken, gick jag genom Pentagon och träffade försvarsminister Donald Rumsfeld och vice sekreterare Wolfowitz.

Jag gick till nedervåningen bara för att säga hej till några kollegor på den gemensamma (Joint?) avdelningen som brukade jobba för mig.

En av generalerna ringde mig och sade:

-”Sir, du måste komma in och prata med mig ett ögonblick”

– ”Ja, men är du inte för upptagen?”

-”Nej, nej.”, svarade han. Vi har fattat beslut om att starta krig mot Irak.”

Detta skedde omkring den 20 september.

Jag frågade:

–  ”Skall vi kriga mot Irak..? Varför det…?”

Han svarade:
– ”Jag vet inte….? Jag antar att de inte vet vad de skall göra annars?”

Jag sade:

– ” Så, har de hittat någon information som knyter Saddam till Al-Qaida?”

– ”Nej, nej. Det finns inget nytt på det sättet. De bara beslutade, att vi skall starta krig mot Irak”

Han sade:
– ”Jag antar att det är som att vi inte vet hur vi ska hantera terrorister, men vi har ju en bra militär och vi kan störta regeringar och jag antar att om det enda verktyg vi har har är en hammare, så ser alla problem ut att vara en spik”.

Några veckor senare träffade jag honom igen. Vid den tiden bombade vi i Afghanistan och jag frågade:

– ”Skall vi fortfarande starta krig mot Irak?”

Han svarade:

-”Åh, det är värre än så.”

Han lutade sig över sitt skrivbord, plockade upp ett papper och sade:
– ”Jag fick just detta från övervåningen”, vilket innebär att det kommer från försvarsministern, och han sade:

– ”Detta är en promemoria som beskriver hur vi ska slå ut sju länder på fem år, med början i Irak, sedan Syrien, Libanon, Libyen, Somalia, Sudan och slutligen Iran.”

Sanningen om Mellanöstern är att: om det inte hade funnit olja där, så hade det varit som Afrika. Ingen hotar med att ingripa i Afrika – problemet är det motsatta. Vi fortsätter att be om att folk skall ingripa där, för att få ett slut på det.

Det råder ingen tvekan om att oljan i hela den här regionen, har satt igång stora makter….

 


4 thoughts on “USA: ”Vi skall slå ut sju länder på fem år…”

      • Det handlar kanske om män som på sin ålders dagar omvärderar
        sitt livsverk, vilket WC tydligen också gjort. Eller inte …

        F ö tycker jag alltid att Vietnam är intressantare än alla andra krig.

      • Ver: Han är nog så inne i sin homosociala och militära manliga fantasi-värld att han inte ifrågasätter så mycket. Män stirrar sig lätt blinda, när inga andra perspektiv läggs fram för dem och OM det gör det, lyssnar inte män iaf. Det är osunt och beteendestört.

Kommentera

