Könens olika sätt att ljuga

men ljuger för sig själva

4 thoughts on “Könens olika sätt att ljuga

  1. Hade egentligen tänkt säga emot dig, med grund i vad jag själv upplevt, men jag
    vet inte om jag törs.

    Stryker i stället dig medhårs med en krönika som publicerades strax före jul och
    ett citat som du kanske uppskattar och som innehåller ”lögner” (och skinka).

    http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/jul-jul-sarande-jul/

    ”Just därför försöker man, med hjälp av ett växande berg av klappar och smält socker försöka lappa ihop en hel familj av flera sönder-slagna. Som Sara i Kjell Sundvalls svarta julkomedi ”Tomten är far till alla barnen” (1999). I röd klänning och blonda flätor serverar hon skinka och lögner till alla sina exmän, gemensamma barn och andras ungar, nya fruar, älskarinnor, gamla och nya, vill väl men orsakar katastrofer. Förstås. En klassisk svensk jul. Ett julkort av Jenny Nyström goes Lars Norén. Mer svenskt än så blir det inte.”

    • Ver: Det är nog bäst att du aktar dig för mig. Jag är fullständigt livsfarlig. 🙂

      Ang artikeln: Haha! Eller..? Jag vet inte om det är nåt att skratta åt egentligen? Jag tycker faktiskt synd om alla ”varannan-barn” som tvingas flänga mellan två olika hem.

      Men en sak kan vi konstatera – den under 1900-talet skapade ”kärnfamiljen” är snart utdöd. Vilket jag välkomnar. Barnen hör hemma hos sin mamma, det är ren biologi. Sedan jag golvades av den insikten som feminist, kommer jag aldrig att vika mig på den punkten. Den dagen makthavarna gjorde en man ”nödvändig” i kvinnors och barns familjer, den dagen då ”faderskapet” skapades, i politisk och juridisk mening – det var då allt började gå åt helvete för både barnen och deras mödrar.

      • Gillar du filmen då ? Du har ju humor. Och med tanke på en
        annan tråd som du har igång just nu borde du uppskatta
        scenen där Sara chockar resten av sällskapet genom att
        utropa ”Jag har låtit inseminera mig” …

      • Ver: Nja, skrattet fastnar lite i halsen på mig faktiskt. Jag ser mest tragik i filmen. Vuxna människor som beter sig som alkoholiserade grobianer och barnen som tvingas bevittna detta vuxen-kaos. Det händer ju tyvärr hela tiden i verkliga världen och särskilt under alla så kallade ”familje-högtider”. De som blir lidande är barnen. Många barn är rädda för berusade vuxna.

Kommentera

