En man borde ju veta…?

NO TRUST MEN

10 thoughts on “En man borde ju veta…?

  1. Exakt. De mycket få män som innehar något av dessa egenskaper är lätt räknade. De riktigt dåliga kommer fram ett tag efter man flyttat ihop och skaffat barn.

    Tack för ditt förra inlägg. Det är mycket svårt att beskriva det helvete det är att leva med MCS och det är ännu svårare att få folk i allmänhet att greppa en så märklig sjukdom. Ett barn i en familj på två vuxna och fyra barn där alla fick MCS pga ett fuktskadat/mögelskadat hus beskrev det så här; ”Det som att jag är allergisk mot människor”

    • Ann: Ja, det är väl det som är problemet, dvs att alla dåliga egenskaper visar sig (för) sent? Jag skrev ju om ”mäns säkra perioder” tidigare och tyvärr är det så att män känner sig trygga och säkra och utnyttjar detta, då de tror att kvinnan är ”fast”, t.ex genom samboskap och inte minst – när barnen kommer. Många män är otrogna under småbarnsåren – för att de kan och känner sig säkra på att bli förlåtna då kvinnan (och det lilla barnet) är som mest sårbara.

      Det skall till ett barn för att kunna beskriva det hela. 🙂
      Det går nästan inte att föreställa sig hur isolerad en måste bli och känna sig, pga MCS. Ge inte upp utan kämpa på min vän! 😦

    • Ja, milda makter! Varit med om liknande. Levt i mögelhus som exet vägrade åtgärda trots plenty money som han sparade åt sig själv istället för att skydda sin familj eller ens bära sina egna kostnader. Allergiska barn blev följden och egen autoimmun lungsjukdom utlöst som ett ytterligare resultat. Men efter en lång kamp för att skaffat ett friskare hus och liv utan man för mig och barnen
      är vi fria från allergier och min sjukdom hålls i schack med hjälp av renlevnad (nåja hyfsad) och disciplin.

      • Jadu! Precis så var det i mitt fall. Som spädbarnsmor, i synnerhet om man har fler småbarn är man oerhört beroende av partnerns välvilja då det numera saknas nödvändig by.

        Ska vi vara rättvisa hade nog Shakespeare en gås oplockad även med kvinnokönet ”Man doth not please me , nor woman neither” som Hamlet sa. Men jag skyller det mesta dåliga kvinnliga uppförandet på patriarkatet, Mansfjäsket, den bristande kvinnosolidariteten kommer ofta ur den otrygghet ojämlikheten skapar. Jag ser dock männen som de stora förlorarna i detta drama. Skulle aldrig vilja byta plats med dem. Tvi vale!

      • Flora T: Har du varit tillsammans med samma gubbe som min mamma…? 😉
        Min mammas ex bodde också i ett mögelhus, vilket han till en början vägrade erkänna. Han hade ju förstås ”rätt” eftersom han har en snopp, tänkte han. Att han hade ett barn, mamma två (jag var utflugen) som tvingades bo i möglet och riskerade att bli sjuka, tänkte han inte på. Det viktigaste var ju att mamma inte skulle få rätt i att hela hans hus var totalt mögelskadat. Hon har ju bara en vagina så hon måste ju ha fel och han rätt, tänkte han. Det slutade med att golvet i hela huset fick rivas upp och totalsaneras men då hade mamma tagit mina syskon och stuckit för länge sedan.

        Ja, se män, se män… Det finns inget viktigare för dem, än att få leka män. Hur kvinnor och barn drabbas av leken, skiter de i.

  2. Flora T
    Jag arbetade dessvärre under många år i ett fuktskadat hus. den enda åtgärd som gjordes var att fastighetsägaren ställde in ett par fläktar under några veckor efter skadornas uppkomst varpå det med all säkerhet utvecklades mögel och dessa sprider sig än värre när de torkat samt blir giftigare. Tyvärr var det något jag inte var medveten om och utvecklade därefter överkänslighet mot en himla massa. På arbetsplatsen användes det dagligen en massa parfymerat sköljmedel. Tvättstugan låg i själva huset och dessa ångor andades v/jag i in dagligen. Idag vet man att parfymerat tvätt- och sköljmedel är rena giftet och ska absolut inte användas till barns kläder och textilier. Det är inte doften i sig man blir sjuk av utan kemikalierna i doften enkelt sagt. Allt parfymerat innehåller tex hormonstörande ämnen och annat som inte är särskilt bra för någon. Var glad att du och barnen kom ifrån huset innan det gick för långt. Man kan om det vill sig illa också utveckla mcs genom parfymerade produkter…

  3. Tänkte just på detta när jag såg den genomfalska och urfåniga ”Lenor”-reklamen. Den där rosa schalen som väcker såna underbara minne när man andas in doften av det mcs-framkallande sköljmedlet. Grumme tvättsåpa tvättar rent och mjukt så det duger. Jag är fortfarande glad varenda dag jag sitter i detta varma, torra, dragfria, lättstädade lilla radhus med en förtjusande LITEN trädgård som jag orkar med. Sålde billigt, köpte dyrt, såna affärer är jag expert på men det gällde faktiskt LIVET så det var värt det och både jag , kvarvarande hemmaboende sonen och kissarna trivs väldigt bra, Jag minns hur nerkörda och förtvivlade vi var och hur pojken uppgivet sa till mig ”nej mamma du kommer aldrig klara av att sälja och flytta” och jag sa bara ”WATCH ME” och tre veckor senare hade jag både sålt eländesvillan och köpt det dyra men underbara bekväma och friska radhuset bara ett kvarter bort så där fock gossen se på kvinnlig handlingskraft mot all odds, så stolt jag är för att genomförde det trots att jag var jättesjuk i lungsarkoidos men flyttade större delen av bohaget från femrumshuset med hjälp en liten barnskrinda, drog bord och fåtöljer på den och en enorm mängd böcker, husgeråd det mesta. Resten fick jag hjälp med flyttkärra och en vänlig släkting och fixades på EN dag! Min sjukdom är kroniisk men har hållits i schack med minimal dos kortison och jag har tom fåt flås att börja träna igen. Jag är numera rädd för fukt och mögel som djefvulen sjelf!
    Viktigt upplysa föräldrar om att skippa sköljmedlet! ALLA bör skippa sköljmedel en fullständigt onödig och mycket skadlig produkt. NO; YOU WON´T FEEL GOOD IN LENORE!

Kommentera

