Varför kan inte grejer bara funka?

Alltså? Jag börjar undra om jag har något slags konstigt (anti-) elektriskt fält omkring mig? Det verkar som om all teknisk apparatur och alla elektriska apparater slutar fungera i min närhet. 😉

Jag har avverkat 3 stycken kaffebryggare på mindre än 2 år. Igår gick min ganska nya kaffebryggare sönder. Igen! Så sent som i våras fick jag åka in och byta den gamla, mot den här, numera trasiga kaffebryggaren så den har alltså inte fungerat längre än i lite mer än ett halvår. Jag är en kaffe-junkie av värsta sort och överlever faktiskt inte utan kaffe så nu har jag hämtat in en gammal kaffebryggare från gäststugan.

Jävla skit-apparat

För ett par veckor sedan pajade tvättmaskinen – den vägrar tömma ut vattnet. Åkgräsklipparen bråkar med mig hela tiden (tack och lov att jag slipper bry mig om den nu i vintertid). För lite sedan (i våras), gick dusch-blandaren sönder här hemma. Idag efter att ha tvättat håret, märkte jag att hårfönen nog håller på att lägga av också.

Åh, jag blir så trött ibland på mina i-landsproblem. Varför kan inte saker bara funka, lätt och smidigt nån gång? Jag ger mig DEN på, att tillverkarna fixar det så här – apparater skall inte hålla så länge. På så sätt tvingas vi köpa nytt hela tiden och göra rika män, som äger företagen i världen, ännu rikare.

 

joakim-von-anka

 

16 thoughts on “Varför kan inte grejer bara funka?

      • Andreas: Skulle jag skriva ned alla mina tankar så skulle det bli en hel uppsats. 😉
        Den korta versionen är – som jag har sagt hela tiden – det ekonomiska systemet som män har skapat, håller inte i längden. Det kommer att braka ihop förr eller senare. Nu ägnar man sig bara åt livsuppehållande åtgärder.

        Det ekonomiska systemet har gjort ett fåtal män i världen snuskigt rika och därmed också gett dem all makt i världen. Det är näringslivet (företagen, våra arbetsgivare) som styr politiken, miljön, människor, djur – allt i världen. Alla som röstar borgerligt verkar inte förstå vad detta, koncentrerad makt hos näringslivet, våra arbetsgivare, kommer att resultera i. De flesta som röstar borgerligt är bara vanliga löneslavar som de flesta andra.

        I det här klippet ser vi också hur de skyller på konsumenterna, precis som män i jämställdhetsfrågan skyller på kvinnor. Vi väljer ju ”frivilligt” att köpa nya grejer hela tiden? Det gör vi naturligtvis inte för samtidigt har makthavarna skapat normer, via sin massiva reklam/påverkan/hjärntvätt kring hur vi skall bete oss. Vi kan inte gå omkring i samma gamla omoderna kläder år ut och år in för då betraktas vi som konstiga kufar. Vi kan inte sitta med en mobiltfn från 1995, för då blir vi skrattade åt, av andra som ser sig själva som ”moderna” och mer tekniskt framstående. En man blir betraktad som en loser om han kör omkring i en bil från 1976, oavsett hur mycket pengar han har på banken eller hur många fastigheter och företag han än äger. Samtidigt som en man med en nyare bil, en bil som ägs av banken och inte honom själv, blir betraktad som ”framgångsrik”, ”lyckad”. Det är vad som syns, som räknas. Därutöver blir vi naturligtvis tvingade till att köpa nytt hela tiden, då livslängden på produkterna medvetet förkortas.

        Detta har allt att göra med jämställdhet/jämlikhet och det mest tragiska är att ett fåtal män har skapat detta system, utan att förstå vad de har gjort, ställt till med, utan något som helst konsekvenstänkande och utan att tillfråga majoriteten av jordens befolkning, främst kvinnor och barn. Girighet och det manliga perspektivet har fått råda bland män och i världen och det är en girighet, ointelligens, dumhet och egoism som är utan dess like.

        Ja, jag skulle kunna fortsätta i evigheters evighet… Gott Nytt År på dig, Andreas!

  1. Såklart är de flesta produkter i dag byggda för att gå sönder. Pengarna ska rulla in hos de som redan tjänar en otrolig massa på konsumtionssamhället. En tv-apparat höll bra mycket längre förr än vad de gör idag och jag vågar nästan påstå att det gäller de flesta saker. Köp-och släng är det som gäller idag.

  2. NBT din kommentar till Andreas var något av det bästa jag läst på länge när det gäller det ekonomiska styret i landet. Om bara fler ville förstå att de är så grundlurade

  3. Själv äger jag en del elektronik från 70talet, varav en och annan pryl
    fortfarande fungerar åtminstone delvis. Har haft lite mer problem med
    en del nyare prylar …

    • På 70-talet, 80-talet och 90-talet producerades saker för att tåla en del och hålla en tid. I dag produceras saker med en tanke i huvudet: tjäna pengar. Det betyder att förr lödade man fast komponenter ordentligt på kretskorten, så att dom tålde en del varme/kyla, tålde att användas över tid. I dag använder man så lite löd som över huvud taget möjligt, så att komponenter som blir varma smälter det lilla löd som sitter i lödpunkten, över tid, och med det utvidgas det, drar det i hop sig, utvidgas det, drar det i hop sig. Och dom sprickorna är mikroskopiska, du ser dom inte med blotta ögat. Men små sprickor är nog för att det inte längre ska vara någon direkt koppling och därmed, inget som för ström till den punkten.
      Tyvärr gör ”alla” detta i dag. Så det är omöjligt att få köpt något som håller över tid.

    • Ver: Ja, de nya produkternas livslängd förkortas ju medvetet så det är inte så konstigt att en måste byta ut sina grejer hela tiden. Nu måste vi tydligen byta tv-apparater också…

      • Själv ser jag understundom på svartvit TV med en storlek av 12 tum
        eller så. Fast då får jag ingen textTV …

      • Ver: Själv äger jag en tjock-tv som alla mina gäster klagar på. 😉 Jag tänker att den får stå där så länge den funkar.

Kommentera

