Gyn-besök

Jag var på gyn-kontroll för ett tag sedan. Jag fick en tid bokad per brev med information om vilken gynekolog som skulle undersöka mig. Det var en kvinnlig gynekolog men om det inte hade varit det, hade jag ringt upp omedelbart och begärt en kvinna. Det är fullständigt uteslutet för mig att gå till en manlig gynekolog – då skulle jag hellre skita i att gå dit. 🙂

Hur eller hur så gjordes den vanliga kontrollen, t.ex för livmoderhalscancer. Fråga mig inte vad de egentligen gör därnere med alla pinnar och apparater…? Jag har ingen aning – jag ligger bara och försöker slappna av och tänka mig bort, så gott det går. 😉

För att snabba på det hela och för att komma därifrån så fort som möjligt sade jag:

-”Du behöver inte göra några tester för könssjukdomar och sånt, bara så du vet. Jag har inte haft sex med nån man, eller nån annan person heller för den delen, på många många år.”

Hon såg förvånad ut och svarade att det inte gjordes några sådana tester i den här undersökningen, annat än om det begärdes av patienten eller om de upptäckte något ”misstänkt”. Sen sade hon:

-”Har du inte haft sex på så många år…? Varför inte det? Det måste man ju…?”

Jag:

-”Haha, näe, jag ”måste” ingenting. Det finns ingen lag i Sverige, som tur är, som säger att kvinnor ”måste” ligga med män. Nu för tiden och än så länge, i alla fall.”

Hon:

-”Men det kan väl vara trevligt ibland åtminstone?”

Här började jag fundera på hur det kom sig att hon verkade så intresserad av mitt obefintliga heterosex-liv?

Jag svarade lite skojfriskt men ärligt:

-”Det finns säkert kvinnor som tycker att det kan vara trevligt att ligga med män men jag är inte en av dem. Jag kan komma på ungefär en miljon saker som ter sig mer spännande, tillfredsställande och njutningsfulla för mig, än att ligga med en man. Så fruktansvärt meningslöst och bara risk för en massa sjukdomar och annan ohälsa i underlivet, eller hur? 😉

Hon, nu med en lite snorkig och sur min i fejset som om jag hade förolämpat henne på något sätt:

-”Näämeeen…?”

Där var diskussionen slut och hon började skriva i sina papper istället.

For the record – jag hade ingen livmoderhalscancer i år heller. 🙂

 

 

 

 

 

2 thoughts on “Gyn-besök

  1. Ja, det är den vanligaste föreställningen folk har, män som kvinnor dvs att sex måste man ju ha. I annat fall ses man som mycket märklig. Några kan förstå att man inte vill leva med en man men sex, jisses det måste man ju sakna. Kanske beror det på att många blandar ihop sex med värme och ömhet eller med vänskap. Jag har inte heller haft sex med någon annan på många år och faktum är att det är inget jag någonsin har saknat och kommer heller aldrig att göra. Detta trots att jag har haft både bra, dålig och usel sex och kan jämföra…;) men redan från barnsben får vi till oss att sex är det viktigaste framför allt i ett förhållande För vem kan man fråga sig då? Mannen, kvinnan, samhället eller båda? Det är synd om singelkvinnor som inte får någon sex och männen som är singlar uppmanas att gå ut och ragga för att stilla sina behov. Förr brukade jag skämta (med en viss ton av allvar) att jag hellre ville ha en häst i livet igen än en man. För mig var det på fullt allvar och valet skulle inte vara svårt om jag fick möjligheten att välja. Vänskap går före sex. Och det går absolut före en man.
    Faktum är en fd manlig kollega en dag sa att sex, det är överskattat. Visst är det så.
    Vad det gäller livmoderhalscancer har jag läst att den största risken att få detta är just genom sex med en man.

    • Ann: Ja, eller i alla fall så måste man ju ha sex MED EN MAN för att anses normal? 😉 Sex har ju både singelkvinnor och singelmän med sig själva, så att säga. Fördelen för en kvinna att ha sex UTAN en man är ju den 100%-iga orgasmgarantin. 😉

      Jag hade nog inte väntat mig ett sånt här bemötande på en kvinnoklinik, utav alla ställen. Gynekologer, särskilt kvinnliga sådana, bör väl veta vilken ohälsa sex med män ger många hetero-kvinnor? Dålig lukt, svamp, könssjukdomar, livmoderhalscancer etc, etc.

      Jo, samhället lär ju kvinnor att sex med män, är lika med ”ömhet, närhet, kärlek och intimitet”. Ha ha ha ha!! Säg det till alla unga tjejer idag som tvingas till att ställa upp på värsta porr-scenerna med män. Få män har ens en aning om (eller bryr sig inte?) om hur kvinnlig sexualitet fungerar – de vet knappt vad klitoris är. Unga tjejer förväntas ta det som ett tecken på mäns ”kärlek”, att bli slitna i håret, att bli nedsprutade med sperma över hela kroppen och till och med i ansiktet. En mans våldsamma runkande i både mun, anal och vagina är tydligen ett sätt för mannen att visa kvinnan sin ”kärlek”. 😉

      Det är inte konstigt att många män gnäller över att de inte får ligga med kvinnor. Vilken kvinna står ut med ett sånt sexliv för resten av sitt liv? Men jag tycker det är bra, män kan gärna fortsätta med sina porr-praktiker. De gör sig själva alltmer sexuellt oattraktiva för kvinnor och allt fler unga tjejer känner avsmak inför att ligga med män.

      Sexlivet skall vara en utav de viktigaste ”livs-kryddorna” säger manssamhället. Få hetero-kvinnor instämmer – kvinnor har aldrig varit, är inte och kommer aldrig att bli lika intresserade av män sexuellt, som män är av kvinnor – det är fakta. I själva verket är detta påtvingade regelbundna sex med män ofta en källa till lidande, stress, kroppskomplex och sexuell ohälsa för hetero-kvinnor. Det är det manliga perspektivet som får råda i manssamhället, återigen. Män har behov av att ”stoppa in den” regelbundet annars blir de ledsna i ögat och känner sig ”omanliga”, dvs sex för många heteromän är lika med överordning = ”manlighet”.

      Jag skulle välja min katt framför Brad Pitt, vilken dag som helst. 🙂

      Kvinnor som aldrig har haft sex med någon annan människa, särskilt inte en man, kan inte få livmoderhalscancer – helt korrekt. Det talas sällan högt om det, kanske för att man inte vill ”skrämma” kvinnor till att inte våga ligga med män? 😉

      Sex med män är verkligen överskattat, många kvinnors största besvikelse i livet. Många kvinnor får inte ut något sexuellt av det, öht. Många har sex med män för någon slags ”bekräftelse” och ännu fler har sex med män, bara för att heterorelationen skall överleva.

Kommentera

