Johan Wikström känner sig kränkt av debatten om mäns sexuella våld i världen

En man och pappa, Johan Wikström 35 år, skriver i DN under rubriken:

”Debatten har gjort mig till en vit, kränkt man”

johanwikström

Johan Wikström

”Men låt mig börja med att presentera mig. Jag heter Johan och är 35 år gammal. Jag är heterosexuell, född i Sverige av två (i sin tur inrikesfödda) svenska föräldrar, och jag har – trots att jag är konfirmerad i svenska kyrkan – en huvudsakligen sekulär livsåskådning. Jag är i alla avseenden alldeles särdeles normal, och löper näst intill aldrig risk att utsättas för någon form av diskriminering eller förtryck. Jag är väl medveten om detta unika privilegium, och jag är den första att erkänna den grymma orättvisan i att långt ifrån alla haft samma oförtjänta tur som jag.

Jag har aldrig våldtagit en kvinna. Eller begått någon annan form av sexuellt övergepp.”

Hur vet du det, man? Det är förvisso ganska vanligt, att heterosexuella män inbillar sig att det är de själva som kan och skall avgöra, om de har våldtagit kvinnor och/eller begått sexuella övergrepp mot kvinnor. Väldigt många heterosexuella män påstår, att de aldrig har haft ”sex” med kvinnor mot kvinnors vilja eller begått sexuella övergrepp mot kvinnor, medan väldigt många kvinnor å andra sidan vittnar om, att de har haft ”sex” med män många gånger, utan att egentligen vilja ha ”sex”. Minns du tråden ”Prata om det”, Johan? De flesta heterosexuella kvinnor, vågar jag påstå, kan även vittna om ovälkomna sexuella övergrepp och trakasserier, som allehanda män har utsatt dem för.

Det verkar som om många heterosexuella män inbillar sig, att våldtäkt är lika med ”överfallsvåldtäkt” men de flesta våldtäkter som sker i vårt samhälle, är inte överfallsvåldtäkter.

”Jag har aldrig slagit någon eller kallat någon för fitta eller hora, och jag har vad jag kan erinra mig aldrig på något sätt tafsat på en tjej mot hennes vilja. Om jag tänker efter noga har jag nog aldrig ens tagit någon i handen, utan att först försäkra mig om att viljan att hålla hand har varit helt och hållet ömsesidig.”

Inte vad du kan erinra dig…? Exakt. Vad heterosexuella män påstår att de inte ”minns”, inte ”förstod” och inte ”vet”, har väldigt sällan med kvinnors verklighet och vardag att göra. Det kanske finns kvinnor, män och barn som har bättre minne än du och som kan erinra sig och vittna om, vad du har gjort mot dem, Johan.

”Jag gör varje dag allt jag kan och lite till för att mina döttrar ska få chans att finnas till och växa upp och leva sitt liv precis såsom de själva vill utan att behöva bli begränsade, diskriminerade eller – gud förbjude – utsatta för våld bara för att de är kvinnor.”

”När någon som inte känner mig säger att jag personligen ska ta ansvar för sexuella övergrepp, och antyder att jag faktiskt borde känna mig lite medskyldig, därför att 98 % av alla våldtäkter utförs av män (och jag är ju man), då blir jag lite sned och känner mig – ja, håll i hatten nu säger jag det – delvis kränkt.”

Vem/vilka är det som har krävt av dig, att personligen ta ansvar för andra heterosexuella mäns sexuella övergrepp och våldtäkter mot kvinnor? Kräver denna person eller dessa personer av dig, att även personligen ta ansvar för mäns våldtäkter mot andra män och pojkar? Hur skulle detta personliga ansvar som du påstår att någon (oklart vem/vilka?) kräver av dig, se ut? Innebär detta personliga ansvar, att du tror att du skulle kastas i fängelse för sexualbrott som andra män har begått, eller vad syftar du på när du påstår att någon avkräver dig personligt ansvar?

Detta märkliga påstående från din sida, Johan, verkar faktiskt fullständigt osannolikt (?) och snarare ger du intryck av att överdramatisera och överreagera något kopiöst här? Är inte sanningen istället den, att du låter dina egna manliga känslor spela över och din egen upplevelse av ”kränkthet” har fått dig att se spöken mitt på ljusan dag? Eller kan du namnge personen/personerna som du menar skulle kräva personligt ansvar av dig?

Den enda fakta som du presenterar här Johan, är att nästan allt sexuellt våld och sexuella övergrepp i världen, begås av män. Det är ett gigantiskt mans-problem som har blivit till ett gigantiskt världsproblem, vilket i sin tur strider mot majoriteten av befolkningens (kvinnors, barns och mäns) mänskliga rättigheter. Och du, Johan Wikström i Sverige, känner dig ”kränkt” av att detta fasansfulla manliga våld och sexuella våld ens synliggörs. Du känner dig kränkt av ”debatten”. Jisses…? Ja, det kanske är jättesynd om dig, Johan, men det manliga våldet i världen måste synliggöras och kommas tillrätta med, oavsett din och andra mäns upplevelse av ”kränkthet”. Detta får ni jobba med mentalt och söka professionell hjälp med, om så krävs.

”Jag kommer fortsätta att utmana mina egna beteenden och tankebanor, och verka för att andra ska göra detsamma, för att mina döttrar (och vem vet, kanske min framtida son) ska få möjlighet att växa upp i ett så jämställd samhälle som möjligt. Men – och nu kommer min poäng – min vilja och lust och benägenhet att göra så blir lite mindre varje gång någon kategoriskt stämplar mig som en, på grund av mitt biologiska kön, potentiell våldsverkare.”

Ett tips till dig, Johan Wikström : Om du vill vara en bra pappa till dina barn, skall du inte låta dina egna manliga fantasier, din inbillade ”kränkthet”, dina översvallande ”känslor” och dramatiska utspel, påverka dina barn. Dina barn är egna individer och att hota med att inte vilja kämpa för deras och andra människors rätt att slippa våld och sexuellt våld i sina liv, att hota med att inte vilja verka för dina barns och andra människors jämställdhet/jämlikhet, enkom pga din egen inbillade kränkthet och dina svallande manliga ”känslor”, säger tyvärr en hel del om dig, pappa Johan.

20 thoughts on “Johan Wikström känner sig kränkt av debatten om mäns sexuella våld i världen

  1. Snälla, kan du inte skriva ditt inlägg som en kommentar på dn? Så många som möjligt behöver läsa!

    • Anna: Jag tror inte att de tar emot min text och det går inte att skriva anonymt heller, så vitt jag förstår? Men jag lovar att kolla upp det närmare.

  2. Jösses, ännu en trög och inkompetent man som känner sig kränkt. Det finns ingen hejd på de stackars männen som i första han tänker på sig själva och enbart sig själva utan en gnutta eftertanke. Jag blir så trött och bara mer och mer övertygad om att det fattas något väsentligt i de manliga generna. Istället för att stå upp för något eller i detta fallet för kvinnor och barn och det dessa människor utsätts för så piper han om sig själv. Stackars, stackars Johan, det måste verkligen vara tufft att leva för honom. Jag är ledsen, men män är riktigt tröga i sin tankeverksamhet och förmågan att analysera det har dessa fjantar inte. Det är lika fånigt som när jag hörde talas om, ja hör och häpna, en kvinnojour som inte ville prata om mäns övergrepp vid en offentlig tillställning, för det var synd om männen! Det är inte ett skit synd om männen. Det är snarare dags att de vaknar upp, särskilt de som har små döttrar, och inser vad de kommer att bli utsatta för i framtiden. Det är bara att läsa alla berättelser om övergrepp och dessa är åt skogen för många i ett samhälle i vår tid. Det borde vara utrotat. Men så länge fjantar som Johan tycker synd om sig själva flyttas fokus från det verkliga problemet och inget görs. Undrar hur han ska känna det den dagen en av hans döttrar kommer hem och berättar om hur det går till ute på krogen, i bussen, på badhuset osv. Stackars hans döttrar som då ska få uppleva att det är lilla pappa det är synd om.
    Förr i tiden var det ett egendomsbrott mot mannen om hans kvinna blev våldtagen och jag tycker mig se att samma tankesätt finns kvar. Johan är bara en av alla patetiska män som är utan förmåga att se klart.

    • Ann: Ännu en kränkt och egoistisk mans-mupp som utmålar sig som offer. För vad, undrar en? Några spöken som bara Johan Wikström ser och som han menar skulle ”anklaga” honom ”personligen” för vad andra män gör? Det märks att män halkar efter kvinnor utbildningsmässigt. Den intellektuella nivån är skrämmande låg hos många män.

      Att det finns kvinnojourer som är rädda för mäns ”känslor”, skapar ingen vidare trygghet för de kvinnor och barn som är rädda på riktigt och söker skydd där. Fy fan vad dålig stil. Kvinnor måste ignorera det här patetiska mans-dravlet.

      Ja, stackars Johans döttrar som har en vuxenbebis till förälder. Johan Wikström: ”Men SLUUUUTA prata om mäns våld, ”annars” kommer jag INTE att ställa upp på att uppfostra mina döttrar på ett bra sätt och då blir det SYND om dem också, så det så!!”

      Män ter sig alltmer vidriga – se bara på Johan Wikström som kallar sig ”normal”. Hur ”normala” är män egentligen? Hur många pappor resonerar som kränkte vuxenbebisen Johan Wikström?

      Nej, usch och fy! Jag tror att allt fler kvinnor upplever män som allt mer oattraktiva för dem. Ingen kvinna vill leva med en egoistisk, omogen, icke-intellektuell mans-mupp som utmålar sig som offer för fenomen som bara existerar i mäns egna huvuden.

  3. Han bryr sig om vad som är bra för barnen, men är det inte bra för och gynnar honom också så är han inte intresserad.
    Hans engagemang för barnen verkar vara baserad på hur mycket uppskattning och respekt han får från omgivningen för varje gång han blir ”utmålad som våldsverkare” så kommer han engagera sig lite mindre i barnen. Det är att hota omgivningen, använda barnen i utpressningssyfte och att fria sig själv från egenansvar.
    Pappa känner sig kränkt av omgivningen och då bär omgivningen ansvar för att det går ut över barnen.

    • Martina: Exakt!! Du sätter verkligen pricken över i!
      Ja, det är ett uttalat hot från pappa Johans sida. ”Om” inte, så… ”annars”. Det är tyvärr ganska vanligt att män och pappor använder sina barn som vapen, för egen vinnings skull. Ja – jag behöver inte säga mer för du har ju fått med allt väsentligt i din mycket kloka kommentar. Tack för det! ❤

      • Tack vännen ❤

        Det är ett ganska vanligt beteende som finns hos många män. Att de måste berömmas, belönas, uppskattas och tackas för att ens ha viljan att göra nåt.

        Detta beteende återkommer i många situationer. "Snälla killen" t ex hotar ju med att bli elak mot kvinnor om de inte belönar honom med sex för att han behandlar dem med grundläggande människorespekt.

        Jag har väninnor vars män inte lyfter ett finger hemma om de inte får beröm, en massa tack och helst sex för besväret. Samma beteende går självklart igen i faderskapet också. Om det inte finns nåt att hämta för pappa också så skiter han i det. Detta kan vara en av förklaringarna till varför män tar ut så lite av föräldraledigheten. Att ta ut föräldraledigheten endast för barnens skull räcker inte som motivering för pappa. Han måste själv gynnas, eller i alla fall inte förlora på det, för att intresset ska infinna sig.

      • Martina: Återigen – pricken över i! 🙂
        Det finns ganska gott om de här männen. Om de inte belönas med tex sex, anser de sig ha rätt att överlåta allt sitt eget arbete med hem och barn på kvinnan som de lever med, precis som du skriver. Att utföra sin del av arbetet med hem och barn, anser alltså många heteromän ger dem rätt till belöning av kvinnan, som om de tycker att de har utfört ett arbete ÅT kvinnan och inte åt sig själva? Det hänger väl ihop med att många heteromän fortfarande tycker att hem och barn är kvinnans ansvar och att de själva skall bli belönade för att de, som de kallar det, ”hjälper till” med sin egen skit som de själva har ställt till?

        Män anser att de måste gynnas, få egen vinning och de jobbar sällan gratis åt andra. De har vett att ta betalt, vilket förmodligen hänger ihop med deras absurda övertro på sig själva. Detta synsätt ser vi ju överallt där män har makt – de tar hutlöst bra betalt, fuskar med både timarvoden, bokföring och skatter samt roffar åt sig på andras bekostnad, ofta skattebetalarnas. Med kvinnor vid makten skulle världsekonomin se helt annorlunda ut och fördelningen av jordklotets resurser också, det är jag helt övertygad om.

  4. Martina: Din kommentar 20:22 fick mig att se sambandet mellan mäns förväntan att hela tiden bli belönade för att de ens lyfter på röven och gör något för andra i vardagen och det vinstintresse som styr vår ekonomi till fördärv idag. Att hela tiden ha i baktanke ”vad får jag ut av det?” så fort de gör något, även för nära och kära, är ju sjukligt! Att se att andra mår bra genom ens omsorg om dem är ju belöning i sig själv om man har en någorlunda utvecklad empatisk förmåga. Den här manliga sjukdomen verkar bestå i oförmågan att kunna koppla ihop känslomässigt med andra individer så den naturliga belöningen uteblir (pga stumma känslor) och de måste kräva onaturliga belöningar. Måtte vi hinna bota den här sjukdomen medan tid finns kvar att reparera den skada den åsamkat vår planet i namn av vinstintresse!

    Och klockrent inlägg som vanligt, NBT!

    • elinryosa: Det här manliga synsättet och perspektivet slår igenom överallt i samhället och Martina belyste fenomenet så himla enkelt och bra i sina kommentarer, precis som du gör nu (igen) i din kommentar, elinryosa. Tack själv! ❤

  5. Jo jo, mannens synsätt är att säga till sin kvinna; Om jag bara får sex när och hur jag vill så kan jag tänka mig att ”hjälpa till” hemma, byta en blöja och jag kan till och med fråga dig hur din dag har varit. Det är därför män inbillar sig att kvinnor blir kåta och vill ha sex med en man för att idioten någon gång orkar ta ett tag med dammsugaren. Och vips har mannen fått sin belöning som det förväxta barn han är. För egen del kallade jag det för ett slags köpslående under den tid jag delade livet med en man, dvs han fick sex och jag fick lite avlastning. Som en slags hora i hemmet. Utnyttjad och nedvärderad. Det är bara det att jag fick alltid ”för lite betalt” och det slutade ju så klart med att det iaf var jag som tog hand om allt. Mannen vill ha mycket trots att den egna insatsen är försumbar

    • Ann: Där sa du ett sant ord – många män verkar faktiskt ha en mentalitet som ligger på tre-åringars nivå. De beter sig som trotsiga småungar utan något som helst logiskt tänkande. Blir de sådana så fort de umgås med kvinnor, pga att de känner sig som om de har kommit hem till mamma och tror sig kunna bli (lika) älskade och bortklemade av alla kvinnor, som de blev av mamma?

      Mannen kräver alltid utan att ge tillbaka ens en tiondel. Som Fanny skrev: En kvinna kan aldrig ta emot lika skamlöst som en man. Jag har själv många gånger stått och gapat av förvåning över hur skamlöst män kan ta emot och till och med kräva av kvinnor, utan att erbjuda mer än sitt eget ”sällskap” tillbaka. Som om män tror att deras blotta närvaro skulle vara så betydelsefull för kvinnor att vi har lust att ställa upp på alla deras krav, bara för ”nöjet” att få sällskapa med dem? 🙂

  6. Enligt psykologin finns två typer av motivation: Inre och yttre.
    Den inre motivationen kan sammanfattas med att vi utför en handling för att själva utförandet känns positivt och meningsfullt. Oavsett omgivningens ris/ros eller belöningar så känns handlingen så pass meningsfull för den som utför den att det inte spelar någon roll vad omgivningen ger tillbaka.

    Den yttre motivationen handlar om att det erbjuds en belöning från omgivningen om vi utför handlingen. Det kan handla om högre lön, social status, beröm, sex eller andra typer av belöningar som är motivationskällan. Drivkraften bakom handlingen handlar inte om att själva handlingen i sig är meningsfull utan att det väntar en belöning från omgivningen om vi utför den. Om det inte erbjuds en belöning eller om den utlovade belöningen uteblir så blir handlingen ointressant.

    Kanske det kan vara så att män först och främst drivs av den yttre motivationen. Testosteron gör bevisat människor mer självcentrerade och mindre samarbetsvilliga:(http://www.sciencedaily.com/releases/2012/01/120131210259.htm). Testosteron är med andra ord inte det optimala hormonet om man ska göra saker för andra eller ta beslut som gynnar någon annan än en själv.
    Sjuka vadslagningar är ju t ex mycket vanligare bland män än bland kvinnor. Typiskt manliga yrken brukar betala sig bättre än kvinnliga yrken. Kanske för att männen i åratal trissat upp lönerna inom sina yrken pga att det är yttre belöningar som driver dem. Kvinnor har mer en tendens att ”ställa upp” och ”offra sig” dvs inte få någon yttre belöning för de handlingar de utför.

    Kvinnor som främst drivs av yttre motivation, speciellt omgivningens beröm och social status, brukar patologiseras och stämplas narcissistiska. Man stämplar dessa kvinnor som störda. ”Gold digger”, ”attention whore” och ”lycksökerska”, ja till och med ”slampa” är andra mer vardagliga benämningar på kvinnor som primärt drivs av yttre motivation. Man stämplar och patologiserar den ena, men inte den andra för något som i grunden är samma beteende även om de yttre belöningarna och källan de kommer ifrån kan variera.

    • Martina: Det står klart att män drivs främst av den yttre motivationen. Testosteron gör att män inte skall ha några beslutsfattande poster i samhället, då de är självcentrerade och icke samarbetsvilliga? Ja, jag instämmer. 😉

      Detta med hur könshormoner påverkar oss människor är väldigt intressant. Det finns ju en hel del yttre faktorer i vårt moderna sätt att leva som påverkar dessa naturliga funktioner i våra kroppar och stör balansen, tex p-piller för kvinnor som minskar testosteron-halten. Hur hade människan levt och hur hade människan betett sig, hur hade könen betett sig och levt, om vi alla hade fått leva i vår naturliga miljö, utan makthavarnas påverkan? Detta är väl värt att reflektera över.

      Tack snälla för att du tog dig tid att posta all denna intressanta info, Martina!

  7. Jag tycker verkligen du skulle försöka få detta publicerat! (Du är såpass känd feministisk röst nu så du kan skriva under ditt bloggnamn.)

    Alltså – en sån j**la idiot!
    ”Jag har aldrig våldtagit” Ja det anser väl de flesta dömda våldtäktsmän också inklusive Göran Lindberg!

    ”Erinra mig” Haha, ja mäns selektiva är kort – några timmar långt kanske…

    • Anna G: Det roliga är ju – det finns bara en person som kan avgöra om hen har haft frivilligt sex eller ej – den utsatta, dvs oftast en kvinna. Det är bara kvinnan i fråga som kan svara på vad hon ville och inte ville. Det är bara kvinnan som vet om hon har haft frivilligt sex med en man eller om hon har blivit våldtagen av honom. Män vet ingenting om kvinnors vilja men de verkar lida av vanföreställningen att de kan utse sig själva till talespersoner för kvinnor och de påstår sig till och med ”veta”, vad kvinnor vill och inte vill.

      De män som inbillar sig att de aldrig har överskridit gränser under ”sex” med heterokvinnor, manipulerat eller påtvingat heterokvinnor sin manliga sexualitet och manliga sexuella praktiker, ljuger med all sannolikhet. Men som du skriver – minnet är kort hos män när det blir otäckt för dem att självreflektera.

      Nja, jag vet inte om jag är särskilt ”känd” men jag skall nog följa ditt råd och försöka få in några debattinlägg i DN. Inte för att jag tror att de accepterar alltför – som de kallar det – ”kontroversiella” åsikter men… ja, du vet ju hur odemokratisk svensk massmedia är och att de censurerar allt som inte passar deras egen världsbild?

Kommentera

