Män har nästan alltid baktankar

I kommentarsfältet, under inlägget om Johan Wikström, pappan som kände sig ”kränkt” av debatten om mäns våld och sexuella våld mot kvinnor och barn i världen och därför hotade med att inte uppfostra sina döttrar på ett bra sätt, kom vi att tala om att många män kräver någon form av belöning för att de skall vilja göra någonting för andra människor, i synnerhet för kvinnor och barn. En läsare postade en väldigt klok kommentar angående detta manliga fenomen:

”Det är ett ganska vanligt beteende som finns hos många män. Att de måste berömmas, belönas, uppskattas och tackas för att ens ha viljan att göra nåt.

Detta beteende återkommer i många situationer. ”Snälla killen” t ex hotar ju med att bli elak mot kvinnor om de inte belönar honom med sex för att han behandlar dem med grundläggande människorespekt.

Jag har väninnor vars män inte lyfter ett finger hemma om de inte får beröm, en massa tack och helst sex för besväret. Samma beteende går självklart igen i faderskapet också. Om det inte finns nåt att hämta för pappa också så skiter han i det. Detta kan vara en av förklaringarna till varför män tar ut så lite av föräldraledigheten. Att ta ut föräldraledigheten endast för barnens skull räcker inte som motivering för pappa. Han måste själv gynnas, eller i alla fall inte förlora på det, för att intresset ska infinna sig.”

Detta sätt att förhålla sig till andra människor, skapar förstås män som alltid har baktankar med allt som de gör och säger och de manipulerar därför ofta omgivningen på olika sätt, för att nå egen vinning. Jag kan ta några exempel på detta från min egen vardag.

Brorsan säger:

-”Syrran, jag tänkte bjuda dig på fika på stan efter jobbet.”

Jag tänker: ”Vad är han är nu ute efter?”

Jag säger:

-”Jaså, vadan denna plötsliga vänlighet?”

Brorsan ler sitt allra gulligaste leende och svarar:

-”För att du är världens bästa syster!”

Jag tänker: ”Hmm, det är nåt lurt här”

Efter att ha kört in till stan, mött upp brorsan och glufsat i mig hans fjäsk-fika kommer det:

Brorsan:

-”Jo, jag tänkte att nu när vi ändå är här i stan så kanske du kunde skjutsa mig bort till Tommy för det är ju ändå på vägen hem för dig nu?”

Bingo. Han bjöd på fika och baktanken var att han skulle slippa åka buss och istället få bekväm skjuts av mig hem till Tommy.

En annan manlig släkting berättade för mig, att han hade träffat en ny kvinna som vi kan kalla Ingela.

Han:

-”Men jag tror inte att jag vågar presentera henne för dig…”

Jag:

-”Va? Varför inte det?”

Han:

-”Jag tror att du kommer att prata för mycket”

Jag:

-”Prata för mycket? Om vad då? Vad menar du?”

Han:

-”Nämen alltså Ingela har haft det lite jobbigt för hon har levt tillsammans med en alkoholist i många, många år och hon avskyr killar som dricker för mycket och jag har ju haft lite problem med det.”

Jag:

-”Nyss påstod du att du hade ”öppnat hela ditt hjärta” för Ingela men du har alltså inte berättat allt om dig själv för henne?”

Han:

-”Näe, det kan jag ju inte göra. Hon behöver ju inte veta allting med en gång och hon vill ju absolut inte ha en kille med alkoholproblem!”

Jag:

-”Så du lurar alltså Ingela? Du har ju haft och du har fortfarande problem med alkoholen men du försöker dölja det för henne, trots att du vet om hennes inställning, dvs att hon absolut inte vill hamna i den sitsen igen?”

Han:

-”Nämen, lura och lura, det gör jag väl inte i alla fall! Det är ju bara det att det är lättare att först få en bra kontakt, kanske att man flyttar ihop och sådär och hon får riktiga känslor för en så.. ja, men du fattar..? Det blir ju lättare för mig att få bukt med alkoholen om hon finns där som ett stöd för mig och hon kan hjälpa mig när hon har fått mer känslor för mig, liksom…”

Jag:

-”Jo, du lurar Ingela! Du utger dig ju för att vara något du inte är. Du måste berätta sanningen för henne så att hon får möjlighet att välja själv, om hon tycker att du är värd att satsa på. Du fattar väl själv att det inte funkar, att hon får veta om dina problem med alkoholen först när ni har flyttat ihop – då har du ju lurat henne och manipulerat henne in i en situation som hon uttryckligen har undanbett sig!”

Här blev min manlige släkting irriterad på mig och jag på honom så vi lade ned diskussionen. BTW – det är slut med Ingela. Som tur är.

 

 

 

 

Kommentera

