Varför kvinnor skall ignorera män som visslar på dem

adele

18 thoughts on “Varför kvinnor skall ignorera män som visslar på dem

  1. At the funeral for her husband, Humphrey Bogart, Lauren Bacall put a whistle in his coffin. It was a reference to the famous line in the film she says to him: ”You know how to whistle, don’t you? You just put your lips together and blow”.

    Det här kände du säkert inte till, NBT. Lite mansplaining eller förstår du ändå ?

    • Ver: Näe, jag har ju aldrig begravt någon make och förmodligen skulle jag hellre ställa till med en sjujäkla fest då, så – nej det här kan jag inte alls relatera till.

      Tänk att kvinnor till och med måste lära män hur en använder en visselpipa?

      • Jag anade väl att det var ett och annat du behövde upplysas om, NBT.
        Men du har förstås inte sett filmen. Den var ju före din tid …

        To Have and Have Not (film)

        To Have and Have Not is a 1944 thriller romance war adventure film about expatriate American Harry Morgan who helps to transport a Free French Resistance leader and his beautiful wife to Martinique while romancing a sexy lounge singer.
        Directed by Howard Hawks. Written by Jules Furthman and William Faulkner, based on the novel To Have and Have Not by Ernest Hemingway.

        Bogart och Bacall i huvudrollerna förstås …

      • Ver: Det var långt före min tid men jag kan nog ha sett filmen ändå. Problemet med mig, är att jag aldrig kommer ihåg filmtitlar. Av den anledningen har det hänt att jag har börjat kolla på samma film flera gånger, innan jag kommer på att: ”Nämen den här har jag ju redan sett”. 😉 Jag har alltid varit sån så det har inte med min stigande ålder att göra.

        Tack för mansplainingen i alla fall.

      • När jag nu är inne på något helt annat (nästan) så undrar man ju
        om inte Hemingway på sitt sätt borde vara en man helt i din smak,
        NBT. Om du inte förstår kan jag gärna utveckla resonemanget …

      • Du kanske känner till vad det sista som Hemingway gjorde bestod i …

      • Precis, det var inte ett fall av att ”först sköt pappa mamma, sedan sköt
        pappa pappa”. Tror i och för sig att det kan ha att göra med att han kände
        att skaparkraften hade förtvinat. Och Nobelpriset hade han ju redan fått,
        precis som Golding, som du hade med i ett tidigare inlägg.

      • Ver: Du påstod tidigare att du trodde att detta skulle vara ”en man i min smak” eller liknande? Hur menade du där? Du skulle utveckla dina teorier om mig men du virrade in i annat?

      • Jag tänkte bara att du kanske såg ett sätt att realisera din vision av en
        värld utan män utan alltför mycket onödigt våld i könskriget …

      • Ver: Jag har ingen vision om en värld utan män, hur underbart det än skulle vara. 😉 Men om män tar livet av sig, kommer inte jag att vara först med räddningsinsatser om jag säger så. Det är brödraskapets jobb.

    • Tatiana: Tack, tack, tack! 🙂

      ”We’re collecting stories of violence inflicted on women who reject sexual advances.”

      Underbart initiativ! Allt fler kvinnor höjer sina röster!

      Tack igen, min vän! ❤

  2. Det skulle vara intressant att veta vad de vill/tror ska hända om de visslar på (eller ”catcallar”) kvinnor. Alla handlingar vi utför har nämligen ett motiv och ett förväntat resultat.
    Att kvinnor tycker det är obehagligt och blir arga eller rädda när detta sker borde vara allmänt känt nu. Trots kvinnors negativa reaktioner och upprepade ”gör inte så!” så fortsätter dem med detta beteende.

    Nästa gång en man visslar eller catcallar kan ni använda Saga Norén, Länskrim Malmö (Bron) som förebild:
    – Vad var ditt motiv med detta och vilket resultat förväntade du dig?
    – Öhhh va?
    – Alltså, VARFÖR visslade du på mig och VAD vill du ska hända när du visslat klart?
    – Det var ju en komplimang!
    – Har du gjort detta tidigare?
    – Ja
    – Hur reagerade de kvinnorna?
    – De blev sura
    – Så baserat på din egen erfarenhet så är vissling inte ett speciellt bra sätt att ge komplimanger på?
    – Öhhh…
    – Har du svårigheter att överföra dina erfarenheter från en situation till en annan liknande?
    …….

    Saga Norén ❤

Kommentera

