Läsvärt….

… hos Livsbloggen:

”När vi vuxna kommer för sent så brukar vi inte skylla på att vi är dåligt uppfostrade. Och trots att min egen mamma har sagt att jag inte får gå in med skorna på, så gör jag det ibland ändå. Jag tror att när vi gör rätt så beror detta mycket på vår uppfostran. Vi har lärt oss att be om ursäkt, säga tack. Men när vi gör fel, så är det ofta helt andra saker som ligger bakom.

Det är väldigt enkelt att säga att ett barn är respektlöst mot oss pedagoger, inte väntar på sin tur eller sitter och slår med pennan i bänken för att deras föräldrar inte lärt dem bättre. Men om vi frågar dessa barn så vet de ofta vad som är rätt och fel. Det är något annat än uppfostran som får eleven att inte göra rätt.”

 

4 thoughts on “Läsvärt….

  1. Har funderat mycket på det där om varför även vuxna människor bär sig åt som de gör fast de borde veta/bevisligen vet bättre. Varför tillåta sig ett arrogant nonchalant beteende mot somliga medan de i andra sammanhang alltid skärper till sig, är artiga, uppmärksamma och verkligen bjuder till?
    För en tid sedan hörde jag en ung kvinna som arbetat i Norge som praktikant på en statusfylld restaurang berätta om hur kökschefen ständigt fick utbrott i köket för minsta småsak och då nästan alltid mot henne, oavsett vad som hänt. Utbrotten innefattade allt , från snäsor och snubbor, invektiv och tillmälen, till regelrätta utskällningar.
    När hon frågade några av de andra anställda om orsaken fick hon till svar att detta hade de alla varit med om. Det var ett ”rutinbeteende” från chefen för att knäcka självförtroendet hos varje ny för att ange rangordningen och visa vem det var som bestämde. Hon tog dock inte skeden i vacker hand, utan sade helt enkelt upp sig men förklarade dessutom varför – kökschefen häpnade och förstod ingenting:
    -Så här var det för alla ”i branschen” påstod han. – och ”varför tog hon detta personligt?” Han hade tyckt att hon var ” mycket, lovande, en tydlig talang”. Här handlade det tydligen om en gammal dålig tradition för att upprätthålla en makt och hierarki på ett närmast militaristiskt sätt. Vi som gått i den gamla typen av skola före skolpeng och fritt skolval känner nog igen beteendet även från den världen. (Med det vill jag inte försvara skolpeng och fritt skolval)
    Men dessutom – det finns människor som i privatlivet använder sina närmaste som ventiler att pysa över på när de känner för det eller helt enkelt tar till en sida av sig själva som fordrar mindre hänsyn, eftertanke eller skärpning. ”Har jag svårt för att hålla mitt humör i styr så får mina vänner, närmast anhöriga t om barnen ta mig som jag är”. ”Jag är en spontan, slarvig typ som spårar ur ibland men det är så härligt att ni älskar mig ändå och ni vet att jag inte kan vara utan er, för ni är så gulliga”
    Det där beteendet tror jag är ren slapphet – alla kan bli bättre, och vi har alla, senast som vuxna en uppgift både mot omgivningen, antingen det är barnen, de vuxna närmast oss hemma eller på arbetet , att inte acceptera den typen av rent okynnesförfall och slarvig slentrian men också en skyldighet att äga ifrån när det sker.
    Där tror jag en del av männens dåliga beteende mot kvinnor har en förklaring. De har fått hålla på och dessutom märkt, oftast omedvetet, att det kan ge dem tillfälle att slappna till och inte anstränga sig – spara på energi och skärpning till tillfällen ”där det verkligen behövs”, d v s i konkurrensen med andra män, på jobbet inte minst.

    • Jeanna: Din berättelse om kocken påminner ju om det manliga, vad de kallar ”raggningsknepet” The Game. Detta är tydligen män som tror att de kan få snygga kvinnor på fall, genom att förolämpa dem och nedvärdera dem grovt. Kocken i ditt fall, kände sig uppenbarligen inte kompetent nog att kunna leda ett arbetsteam på normalt sätt så han såg sig tvungen att ta till odemokratiska metoder och försöka ”knäcka” sina medarbetare psykiskt – manlig hjärntvätt. Som en diktator, ungefär.

      Jag håller med dig om att det verkar vara vanligt bland folk att ta ut sina egna frustrationer på sina närstående. Jag tycker mig också ha märkt att män främst tar ut sin frustration på kvinnor och heterokvinnor – på andra kvinnor. Båda könen är lika rädda för och trippar på tå för män? 😉

      Mäns dåliga beteende mot heterokvinnor beror väl på att de kommer undan med det också? Precis som kvinnor, förväntar sig män att kvinnor skall vara mer förlåtande och förstående. Kvinnor är sällan rakt på sak heller. Vi säger inte, trots att vi tycker det, tex till män.

      -”Men din jävla kn*ll-idiot, lägg ned ditt tramsiga manipulerande och väx upp!”

      🙂

      Till och med små flickor uppfostras ju till att försöka undvika att kränka och såra män, tex gamla gubbars sexuella egon. De vågar sällan skrika till snuskgubbar som trakasserar dem, vad de tänker om dem.

      Jag tror också att det kan handla om att heterokvinnor beter sig som mammor åt sina manliga älskare (vilket förstås är perverst när en tänker på det) och att män regredierar till barnstadiet, när de återigen får flytta ihop med en vuxen kvinna. Heterokvinnor blir därmed tvungna att behandla sina män som små barn. Det manliga uttrycket MILF:s får en helt annan innebörd här. Blä.

      Sen handlar det kanske om att män anser sig få bete sig hur som helst mot de som de ser som lägre stående, de ”andra”. De människor som de inte ser på som deras jämlikar, är ju inga riktigt människor i mäns ögon och kan därför behandlas hur som helst? Invandrare, svarta, kvinnor, judar… Då kan män göra allt som de i normala fall aldrig skulle våga/kunna göra mot människor som de respekterar – sig själva.

      Män mår väldigt dåligt och blir skrämda av tanken på att andra män skulle kunna behandla dem, som män behandlar kvinnor. 😉

  2. Så är det, NBT, det är de som uppfattas som underordnade som får ta emot skiten, vilken relation och vad det än gäller, i hemmet, på jobbet, i skolan – men oftast är det en kvinna i rollen som spottkopp.

    Viktigt att vi ger våra döttrar uppmuntran att tro på sig själva och mod att säga ifrån. Att komma bort från ytlighet och utseendefixering är en del, men bara en del av det. stödet. Där är det viktigt att gå före med gott exempel. 🙂

    • Jeanna: Ja, kvinnor är ju hälften av jordens befolkning och tillsammans med barnen är vi majoriteten. Den diskriminering och det ofattbara våld och sexuella våld som majoriteten utsätts för av minoriteten män, måste motarbetas på alla sätt.

      Jag håller med om att vi kvinnor måste stötta varandra och framför allt våra flickor och unga tjejer. Det är svårt för heteromammor som själva är förtryckta i sina förhållanden med män, att fostra sina döttrar på rätt sätt men vi andra måste försöka vara goda förebilder. Jag är tex feminist, inte pga min egen mamma främst, utan tack vare andra kvinnliga förebilder. Min farmor, några lärarinnor, en äldre kvinnlig mentor på jobbet etc. En enda vuxen kvinna, kan faktiskt göra stor skillnad och vi måste höja våra röster, överallt.

Kommentera

