Äktenskap är fångenskap

ÄKTENSKAP1

25 thoughts on “Äktenskap är fångenskap

  1. Från en kvinna, på FB:

    En sann historie fra min tid i Sverige.
    Jeg er med noen venner ute på krogen.(Puben)
    På vei mot baren kommer det en høy mørk mann mot meg og stanser og tiltaler meg . Han har arabisk utseende.. ” Jag ær mycket rik mann, jag behøver fru. Jag har 200 kameler, vill du gifta? ” Snabbt går en tanke gjennom hodet mitt og jeg svarer.. ” Jag ær oxå mycket rik, jag behøver ingen mann, jag har 2000 renar och jag skal inte gifta! ”
    Dette er sant, selv om det kan virke som en vits..

  2. Hur som helst, det går faktiskt att göra hyfsat intressant realityTV av företeelsen.
    Sett det här någon gång, NBT ?

    http://www.svtplay.se/gift-vid-forsta-ogonkastet

    Och till min förtjusning noterade jag att det fanns en liten lokal anknytning med
    en person som bor tvärs över vattnet. Blir säkert en artikel i någon av de lokala
    tidningarna så småningom. Misstänker att det inte blir något bestående i just
    det fallet.

    • Ver: Ja, jag har faktiskt sett några avsnitt av det här programmet. Nåt av det sjukaste jag har bevittnat. 🙂

      Vem bor tvärs över vattnet? Läkaren och golvläggaren? 😉

      • Verksamhetsbeskrivning
        Bolaget ska bedriva konsultverksamhet inom försäljning och marknadsföring. Psykosomatiskt behandling och rehabilitering, Produktion och publicering av böcker och facklitteratur. Handel och förvaltning av värdepapper samt handel med möbler och inredning.

        OM JAG INTE HITTAT HELT FEL SKALL HON SYSSLA MED DETTA …

      • ”Eva var undersköterska för 30 år sedan. Nu är hon egenföretagare och konsult.”

        Taget från Flashback, inte alltid en källa till sanning …

      • Ver: Jag vet inte varför jag har fått för mig att Eva (den lite äldre kvinnan?) är läkare. Stjärtpojkarna på Flashback (de älskar när jag kallar dem det) sitter inte inne med några sanningar direkt. 😉

  3. ”‘Jag säger upp mitt medlemskap i detta äktenskap”.
    En formulering av Ulf Lundell, från hans skilsmässoalbum ”Den vassa eggen”.

    http://www.svd.se/om/skiljas-efter-60

    Spännande serie. Idag var det en man som berättade om hur han äntligen gjorde
    slag i saken.

    • Ver: Det är ofattbart i sig, att någon enda kvinna ens har velat gifta sig med en kvinnohatare som ULF LUNDELL! Förmodligen är det kvinnorna som har lämnat Uffe-Puffe men han försöker framstå som en tuff man.

      Det pågår ett könskrig från mäns sida och män verkar faktiskt inte ha särskilt höga tankar om kvinnor, rent generellt. Därför är det förvånande att så många män verkar för att bevara hetero-normen och heterosexuella äktenskap, som män med makt en gång i tiden tvingade kvinnor in i. Tja, män tvingar ju fortfarande kvinnor in i heterosexualitet och äktenskap med män, i många delar av världen, men jag undrar varför? Att leva tillsammans med någon man hatar, måste vara jättejobbigt? Jag välkomnar att fler män tar ut skilsmässa.

      • Lundell är rätt mycket på en gång men kvinnohatare ? Snarare har han
        väl anklagats för att ställa kvinnor på piedestal …

      • Ver: En skall aldrig döma en man utefter orden som kommer ur hans mun. Väldigt många män visar i handling sitt förakt för kvinnor men få män skulle våga säga sanningen, dvs att de föraktar och hatar kvinnor.

        Du känner väl till Lundells unkna historia med feminister och hans blogginlägg om dottern?

      • ”Ver: En skall aldrig döma en man utefter orden som kommer ur hans mun.”

        Döm heller inte en man förrän du gått ett stycke väg i hens mockasiner !
        Gammalt indianordspråk …

      • Ver: Det finns inga män som går i mockasiner. De går i finskor, glider fram på räkmackan medan kvinnor trampar runt i trasiga skor.

  4. Kvinnor hade det bra förr, då fick dom vara hemma hela dagarna och tvätta, rengöra, ordna med barnen, och annat sådant som kvinnor tycker är kul – mens mannen var tvungen att jobba hela dagen tills han blev så utmattad att när han kom hem orkade han inte annat än läsa tidningen och se på nyheterna mens hon lagade mat åt honom.
    (Jag skämtar bara 😉 )

    http://lajkat.aftonbladet.se/11-sjuka-regler-for-hur-den-perfekta-hemmafrun-skulle-vara-ar-1955/

    • Andreas: En kan tycka att detta verkar förfärligt men tro det eller ej – många heterokvinnor följer, kanske inte alla men åtminstone ett par stycken av de här manliga ”reglerna” för hur män tycker att kvinnor skall vara (förställa sig).

      Den viktigaste ”uppgiften” för heterokvinnor tas inte upp alls – att sära på benen för mannen. 😉 ALLA heterokvinnor vet innerst inne, att detta är grunden för hela hetero-relationen.

  5. Enkelt borde man kunna beskriva Lundell som en variant av en modern Strindberg, dvs en gnällig, bortskämd barnunge som vill ha en mamma som tar hand om honom, daltar med honom och har överseende med alla hans nycker och rena dumheter. När han inte får det blir det kaos i den Lundellska hjärnan och kvinnorna (mammorna) blir plötsligt hans fiender som han måste bekämpa.

    • Ann: Alla män ”älskar” kvinnor. NÄr de är, beter sig som, ser ut som, tycker och resonerar som män vill att de skall göra.

Kommentera

