Medelålders män som inte fattar att de har blivit äldre och att det syns

Jag kom att prata med en invandrare häromdagen. Han har invandrat från Norge till Sverige (nej, det är inte norrmannen som skriver här i bloggen ibland). 

Den medelålders, heterosexuelle, gifte mannen och pappan, är en typisk ”tupp i hönsgården” som jag brukar kalla fenomenet med alla manliga chefer i typiskt kvinnodominerade yrken. Den här mannen basar alltså över 99% kvinnliga anställda.

Hur det kommer sig, att det ofta sitter män som chefer i branscher där flest kvinnor jobbar, kan en fråga sig? Det är nämligen samma sak där en väninna till mig jobbar. Hon är förskollärare och alla hennes kollegor är av kvinnligt kön men chefen är – en man.

Jag frågade i alla fall den invandrade tuppen från Norge, hur många kvinnor han har hunnit våldta sedan han kom hit?

Nej, det gjorde jag förstås inte. Jag KAN uppföra mig som folk. 

Mannen sade på norsk-svenska:

-”Vi män i medelåldern fattar liksom inte riktigt att unga tjejer inte är intresserade av oss längre. Vi förstår inte riktigt själva att vi har blivit äldre så vi tittar fortfarande på unga tjejer, fastän de nu är i samma ålder som våra egna döttrar.”

Jag tänkte:

*No shit?*

Jag sade:

-”Haha, jo det där känner man ju igen – det är jättevanligt. Jag minns när jag var i 20-årsåldern och chocken jag fick, när jag insåg att män i min pappas ålder (40-årsåldern och äldre), på fullaste allvar trodde att jag skulle vara sexuellt intresserad av dem.”

Han:

-”Jag snackade med en man i 70-årsåldern som var lite ledsen över att bli gammal och att unga tjejer tappar intresset för en som man, och vet du vad han sade till mig? Han sade:

-”Medelåldern är inte så farlig ändå. I min ålder är det ÄNNU VÄRRE. Unga tjejer ser mig inte ens som en äcklig gammal snuskgubbe längre. De ser mig som en GULLIG LITEN FARBROR!!!”

 

 

 

 

4 tankar om “Medelålders män som inte fattar att de har blivit äldre och att det syns

  1. Du, det med manliga chefer i typiska kvinnodominerade yrken har jag också lagt märke till. Särskilt typiskt inom vården. Konstigt, för en skulle tro att med så många välutbildade kvinnor med så mycket erfarenhet så skulle det vara nog av kvinnor att välja mellan?

    Som jag nämnt tidigare, Norge har en väldigt konservativ kultur. Förvånar mig inte att han har en sådan tupp-i-hönsgården-attityd.

    • Andreas: Jag ser det här fenomenet ganska ofta faktiskt. Jag har frågat min väninna hur det kommer sig att de har en manlig chef på förskolan men hon kunde inte svara på det. Allt som har med barn och omsorg att göra, anses ju vara ”kvinnligt”, både bland kvinnor och män men ofta är det män som basar tex i vården eller inom barnomsorgen.

      Hur skulle det se ut med en kvinnlig överbefälhavare eller en kvinnlig jaktledare eller en kvinna som tränar pojklag i fotboll? 😉

      Den här norrmannen är faktiskt ganska bra att ha att göra med, även om han inte är superpopulär bland de anställda kvinnorna. Han har fått lära sig ett och annat genom årens lopp av sina kvinnliga anställda och jag märker att han har tvingats till att börja fundera på hur han beter sig. Det är positivt att han har den förmågan, i alla fall. Vi får ju inte ställa för höga krav på män. 😉

    • Andreas: Muahahaha! Hur kan någon förvänta sig att män skulle svara ärligt på detta? Män har ofta en förvånansvärt dålig självinsikt så om en ville veta sanningen, hade det varit bättre att fråga heterosexuella kvinnor. 😉

Lämna en kommentar