Ibland sker det mirakel

Jag upplever att män ofta anstränger sig för att försöka se uttråkade ut när kvinnor pratar, när kvinnor har något att berätta eller informera män om – de så kallade ”härskarteknikerna”.

Många män lever i sin egen lilla manliga värld, vilket innebär att män, i sin manliga könsroll, känner behov av att förminska kvinnor, ignorera kvinnor och allt som kvinnor säger. Många män har så höga tankar om sig själva, att de anser att kvinnor inte kan lära dem någonting, för män tror sig ju redan ”veta” allt. 😉

Men ibland sker det mirakel. Det händer inte ofta, men ibland sker det mirakel.

Jag upplevde ett mirakel häromdagen, då jag insåg att min bror faktiskt har lyckats ta till sig något, av allt det som jag har försökt att lära honom. Min bror är inte dum i huvudet på något sätt (han har ju till viss del mina gener och han har umgåtts mycket med mig i sitt liv) 😉 men det kan ta väldigt lång tid, även för smått tänkande män, att lyckas se verkligheten ur ett annat perspektiv, än det manliga.

Jag menar, kvinnorörelsen har ju verkat i flera hundra år nu, men den manliga befolkningen verkar fortfarande inte ha fattat särskilt mycket om jämställdhet och jämlikhet?

Hur lång tid skall det behöva ta för män, liksom…?

Brorsan berättade i alla fall för mig, att han hade varit ute på lunch med sin pappa (vi har olika pappor) och sina två halv-bröder en dag. Hans pappa (skild från alla sina tre söners mammor sedan länge tillbaka) har, under årens lopp från det att sönerna var små, haft umgänge med dem, bara varannan helg.

Brorsans pappa hade, under lunchen, försökt att utmåla sig själv som ett offer (vanligt bland män) och påstått i sån där typiskt gnällig mans-ton, att ungar är ”så dyra” och att varje unge kostar över en miljon kronor att föda upp. Han sade till sina tre söner vid bordet:

-”Var och en av er ungar, har kostat mig över en (1) miljon kronor att föda upp! Tre mille har ni kostat mig sammanlagt alltså!”

Brorsan (ilsket men stolt, eftersom han vet bättre tack vare sitt rabiata feminist-svin till storasyster): 😉

-”Jamen, ELLER HUR…???!!! Kom ner lite på jorden nu, farsan! Nu ska vi räkna på det här, se du! Du har betalat 1200 spänn i månaden i underhåll, per unge, gånger tolv månader, gånger 18 år. Se du – du har bara betalat cirka 250 000 kronor för mig och vem tror du har betalat resten av pengarna upp till en mille, dvs 750 000 spänn? Svaret är MORSAN! Sen kan du ju ta det gånger tre och se vad du kommer fram till!”

Hans höginkomsttagare till pappa hade tystnat och blivit lite röd i ansiktet, vilket han borde bli, med tanke på att låginkomsttagaren ”mamma” har fått betala så mycket mer än honom, för något som ändå påstås vara ett ”gemensamt” barn.

Det verkade faktiskt på brorsan, som om han kände sig rätt stolt över att kunna sätta sin, annars ganska så arrogante och högdragne pappa på plats.

 

 

 

14 thoughts on “Ibland sker det mirakel

  1. Underbart och en klockren kommentar! Fler barn borde ta till sig detta och läxa upp sina fäder, inte minst mina egna…:(

    • Ann: Ja, det verkar vara ett himla pappa-fjäskande utan att pappor ens behöver anstränga sig? Jag är stolt över brorsan att han vågade sätta sig upp mot sin auktoritäre far och säga honom ett sanningens ord. Sitta där och ljuga, liksom?

      De flesta barn, även i vuxen ålder, vänder sig till sina mammor när det krisar, även söner. Mammor som går i borgen, mammor som vakar vid sjukhussängar, mammor som tar hand om barnbarnen, mammor som öppnar sina hem igen åt vuxna barn som inte har någonstans att bo, fixar lägenhet, jobb åt dem etc.

      Pappor får respekt för att de bjuder på lunch nån gång ibland i vuxen ålder. Haft sina barn varannan helg, inte ens betalat 25% av vad barnen har kostat att föda upp, sällan vabbat, knappt tagit ut föräldraledighet, inte varit på ett enda kvartssamtal eller läst en enda läxa med barnen osv, osv.

    • Annelie: Hahaha! Jag förstår varför du tänkte på mig. 😉
      Är det forskning som avser att stärka en manlig önskedröm eller är det seriös forskning? 😉

      • Ingen aning! Känner mig inte så vass på källkritik men I fucking love science känns rätt trovärdiga. Däremot är väl frågan om slutsatserna forskarna dragit är dragna pga välgrundat underlag eller deras förhoppningar… 😉

      • Annelie: Vad vi vet är att det inte går att lita till manlig ”forskning” om kvinnor och kvinnligt kön. 😉 Ofta drar män slutsatser som bygger på deras egna förhoppningar och/eller tro om kvinnor. Tack för intressant länk förresten!

Kommentera

