Vad kan en själv göra och vill ni delta i ett test?

Ibland tänker jag att det måste ha varit enklare att vara kvinna och feminist, under den period då män ansåg att kvinnor inte skulle få tjäna egna pengar, dvs under den så kallade hemmafru-eran.

Tid är ju nämligen någonting som alla kvinnor lider brist på, i dagens mans-samhälle. Kvinnor, framförallt hetero-kvinnor, springer runt som skållade råttor, i syfte att fixa och ordna så att alla andra människor skall ha det bra och bekvämt samt känna sig nöjda med sina liv.

Kvinnor agerar projektledare i många människors liv. Det är i och för sig inte så konstigt, då kvinnor generellt besitter naturliga ledaregenskaper, till skillnad från män.

Vad jag vill komma fram till, är att många kvinnor och framförallt många heterosexuella mammor, klagar på tidsbrist i sina liv. De hinner inte engagera sig i kvinnorörelsens kamp. Också.

Så vad kan en då göra för kvinno- och barnkampen och jämställdheten i världen, när tiden inte räcker till riktigt?

Det är det lilla som gör det stora hela, så att säga. Det räcker med, att i sin vardag visa solidaritet gentemot andra kvinnor och barn. Jag skrev i ett tidigare inlägg, att något så litet som att le vänligt och agera vänligt och hjälpsamt gentemot andra kvinnor och deras barn, är en mycket bra början.

Andra kvinnor är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli, kvinnors och barns främsta fiender i världen.

En kan också avvara en femtio-lapp för att t.ex bli medlem i Feministiskt Initiativ. Även om en som kvinna, anser sig inte vilja/kunna/få/våga rösta på ett renodlat feministiskt parti, kan en ju stötta kvinno- och barnkampen ändå, genom att avvara en ynka femtio-lapp för jämställdheten och för mer politisk makt åt kvinnor och kvinnorörelsen i samhället. Jag lovar, på heder och samvete, att Feministiskt Initiativ inte kommer att skada vare sig kvinnor, barn eller män med sin politik.

Det verkar ju framförallt vara mäns mående som många hetero-kvinnor är oroliga för i kampen för rättvisa, jämlikhet och jämställdhet i världen? 😉

Att stötta olika kvinno-organisationer ekonomiskt, är förstås ett sätt att bidra till kampen, utan att behöva anstränga sig alltför mycket. Det svåra är, att välja ut vilka aktörer som är seriösa. Amnesty har t.ex visat sig vara en mycket kvinnofientlig organisation, då de verkar för att unga kvinnor skall, som de kallar det, ”sex-arbeta” åt män.

Själv stöttar jag bl.a Feministiskt Initiativ, Soroptimisterna, Sveriges Kvinnolobby och Feministiskt Perspektiv, ekonomiskt. Det kostar mig endast några hundralappar per år men tyvärr hinner jag inte engagera mig lika mycket i deras verksamhet som jag skulle vilja. 

Rent generellt vill jag säga till alla kvinnor, världen över, att ni VET att vi feminister jobbar för era och era barns rättigheter, vilket män och manliga organisationer och partier inte gör. Jag vet inte hur många fler bevis ni anser er behöva, för att inse detta? 

Jag vill också säga till alla kvinnor därute att lita på er själva, andra kvinnor och er kvinnliga intuition. Ni VET sanningen om er själva och andra kvinnor och ni VET också, innerst inne, sanningen om mannen. Ni VET att det kvinnliga könet alltid har stått, står för och alltid kommer att stå för, sunt förnuft, lugn, värdighet, vänlighet, omtänksamhet, rationalitet, beskydd, medmänsklighet, pålitlighet, hjältemod, icke-våld, fred, logik, ansvar, organisation, intelligens och ordning och reda.

Sänk er aldrig till mannens låga nivå. Vägra att delta i mannens alla primitiva och löjliga ”intressen” och vägra att anpassa er utefter alla manliga önskemål/krav på kvinnor.

Jag tänkte att vi kunde utföra ett enkelt litet test, vilket jag anar, nog inte är lika enkelt som det ser ut, vid första anblicken?

Mannen är svår att undvika för kvinnor och barn men jag utmanar er kvinnor, att under kommande vecka, inte le vänligt åt en enda man som ni möter. Jag vill att ni kvinnor, under kommande vecka, inte ägnar män en blick och istället försöker att se allvarliga, bistra, nonchalanta och uttråkade ut i alla era möten med män. Gör tvärtom mot alla kvinnor som ni möter.

Jag är ganska säker på att detta blir en rejäl utmaning för både kvinnor och män. Män kommer sannolikt att göra allt som står i deras makt för att försöka få er uppmärksamhet, försöka få er kvinnor att le, skratta åt deras dåliga skämt osv. Mannen gillar inte, när kvinnor inte uppmärksammar honom och inte alltid bemöter honom med ett vänligt leende och ett alltid ivrigt lyssnande öra.

Ni behöver inte återkomma med rapport till mig, om ni inte vill. Detta test är mest till för er/oss själva. Jag önskar oss lycka till. 😉

 

22 thoughts on “Vad kan en själv göra och vill ni delta i ett test?

  1. Haha, spännande! Jag hakar på!

    Jag tillhör också de som inte orkar/har tid att stå på barrikaderna så jag gör som du – stöttar ekonomiskt med det lilla jag kan avvara. Jag tror också på att förändra sig själv och med det förändra världen. Att ta en stund då och då att läsa vad andra kloka kvinnor skriver i bloggar, debattartiklar och annat och med det utbilda mig själv, lära mig argumentera, få tips och råd, vidga mina vyer och framför allt – få stöttning i mina livsval, det är jätteviktigt för mig.
    Det sprids mycket skit på internet men jag är också övertygad om att det har gjort underverk för den feministiska och anitirasistiska kampen.
    Så med det vill jag flika in – TACK för att du finns och peppar mig! ❤

    • Calle: Vi har samma tankar och åsikter. 🙂
      Tack själv min trogna och fina vän för att du alltid finns och peppar mig också. ❤

    • Jeanna: Helst skall de igoneras totalt men jag förstår att det är omöjligt, tex när det gäller att hälsa på manliga grannar och kollegor. Men med en bister uppsyn går det bra att göra det. 🙂

  2. Challenge accepted! 😉 tycker det kan vara kul att utmana saker som ”faller sej naturnigt” ett tag och se vad som händer. En grej jag testade för ett tag sen var att titta tillbaka alvarligt på män som tittar på en objektifierande i en hel dag istället för det jag automatiskt gör: le eller titta bort. Det blev..intressant! 😀

    • red: Ja, jag tänkte att det kan bli en utmaning för oss alla? Vi kvinnor är så vana vid att behöva le och fjäska för män, att vi inte ens reagerar själva över vad vi håller på med. Det är alltid intressant att gå emot vad som faller sig ”helt naturligt”. Tro det eller ej men även jag känner att detta kommer att bli ett problem för mig i nästa vecka. 😉

      Jag kan tänka mig att männen som du tittade allvarligt på, blev mycket obekväma och paffa? Kanske kallade de dig ”bitch” eller surf*tta? 😉

      • Ur Kalle Anka för längesedan : ”Hans blickar vandrade genom rummet.” Tramp, tramp
        (inte Trump och inte Trams ).

      • Jätte bra utmaning! Tror vi behöver alla öva på att inte fjäska för män.. (eftersom våra liv i allmänhet kretsar kring det!)
        Haha måste säga att de flesta män jag experimenterade på trodd antingen att jag ville slåss eller ligga, vilket är föga förvånande, men det konstigaste var nog de som vägrade sluta titta och det blev till nån konstig stare-off på stan!

      • ”Jag vill att ni kvinnor, under kommande vecka, inte ägnar män en blick och istället försöker att se allvarliga, bistra, nonchalanta och uttråkade ut i alla era möten med män.”

        Apropå blickar. Någon påstod någon gång att jag hade en granskande
        sådan men inte tror jag mig ha granskat henom så värst noga …

        Om jag inte visste bättre skulle jag tycka att det var äkta kärlek att ta
        in och besvara kommentarer som man inte förstår. Jag vet bloggare
        som censurerar mig, åtminstone ibland …

      • Det var ju just det jag menade. Om jag skriver något du ogillar tar
        du istället in det och mosar mig verbalt …

      • Ver: Jag har alltså inte censurerat dig, helt korrekt. Jag har bara mosat dig verbalt. Jag erkänner mig skyldig och du har förtjänat det.

        Uppnosiga och trotsiga män äter såna som jag till frukost och rapar därefter högt och ljudligt med taskig andedräkt, efter den mindre välsmakande måltiden.

  3. Sedan min mamma poängterade att män aldrig flyttar på sig när en går förbi (exempelvis på en trottoar) när jag var liten, har jag satt i system att gå rakt fram och därför ALLTID in i män. De flyttar sig nämligen aldrig. Samt att aktivt flytta mig för kvinnor, gärna med ett leende.

    • Amanda: Det är något som jag också har övat mig på. 🙂 Du har helt rätt – män flyttar aldrig på sig. Detsamma gäller i trafiken och det är en jättebra psykologisk övning för kvinnor att ta mer plats på mäns bekostnad.

      Jag brukar även tänka på småsaker som att jag t.ex inte låtsas se eller höra män som skriker högt på stan för att synas och få uppmärksamhet. Jag låtsas att de är osynliga. 😉

      Bra tips från dig Amanda. Kämpa på sys! ❤

  4. Å vad ni är modiga men detta är så bra! Jag ska verkligen göra ett försök men det kommer bli svårt för mig. Bara den insikten säger så mycket.. Tackar ödmjukast för denna blogg (igen;-)

    • Julia L: Jag börjar inse att min utmaning nog kommer att bli svårast för mig själv. 😉 Jag träffar en övervägande del män på jobbet.

      Jaja, en får ju misslyckas – det är själva insikten som är det viktigaste här, precis som du skriver. Vi kommer ju alla att tänka på det här i veckan och inse att det nog är lättare sagt än gjort. Tack själv, sys. ❤

    • Julia L: Näe, DU och alla mina andra läsare är fantastiska, min vän.
      Men här kommer lite mer nätkärlek till er: ❤ ❤ ❤

Kommentera

