Fästingarna frodas och kan jag ha fått borrelia igen?

Den första fästingen i år, hittade jag på hårbollen redan för ett par veckor sedan. Idag har jag plockat tre stycken fästingar på honom.

fästing

För bara en stund sedan, märkte jag att jag var jätte-öm i vänstra bröstet och när jag kände utanpå tröjan, upptäckte jag en knöl på undersidan av bröstet, i en ärtas storlek ungefär. Vid en närmare titt, fann jag en fästing som hade sugit sig fast i min tutte för att stjäla blod av mig. Jag slet bort den fort som attan men bröstet är rött och irriterat samt väldigt ömt och svullet där fästingen har suttit.

Kan jag ha fått borrelia igen?!!?

Imorgon finns ingen återvändo längre. Jag måste köpa sånt där fästingmedel till hårbollen som en sprutar i nacken på katter. Jag har varit motståndare till detta fästingmedel, pga att det inte har känts hälsosamt och säkert för hårbollen men nu måste jag nog börja tänka på min egen hälsa först och främst. Fästinghalsband är inget alternativ eftersom min hårboll aldrig har haft halsband på sig. Han är id-märkt i örat istället eftersom han är utekatt. 

Hur gör ni med era hårbollar och alla fästingar som de drar in i huset?

 

 

9 thoughts on “Fästingarna frodas och kan jag ha fått borrelia igen?

  1. Fy tusan för fästingar! Min ena hund är en superhårboll och att hitta alla fästingar är svårt. Har lärt mig att undvika vissa ställen där fästingarna trivs men innan dess fick jag en dag plocka 16 små äckel på den lurvige. Sedan hittade jag ett giftfritt medel som fungerade bra http://www.notixs.com/fixodida/. detta medel fanns också i tablettform. Det är ofarligt för både människor och djur. Nu är jag katter ute och vandrar lite varstans och gärna i högt gräs där krypen gillar att hänga men testa detta medlet. Ännu så länge har jag själv inte haft någon fästing på mig och då sover båda hundarna i min säng….hm…ännu så länge. Vet att det finns ett annat giftfritt fästingmedel men minns inte namnet. Jag är sådan att jag inte tar något på hunden som jag inte kan använda själv. Är ganska rädd för de fästinghalsbanden som innehåller gift. Tänker lite så här att om det vore helt ofarligt varför finns det då inte sådana armband till oss människor? Men vet å andra sidan de som testat och det har gått bra precis som jag vet fall där det inte alls gick bra. Svår fråga men jag kör på giftfritt och undviker fästingvänliga ställen så långt det är möjligt.
    På den tiden när jag hade hästar fick dessa vitlök i fodret och de hade aldrig en fästing. Tror tyvärr inte det är så bra med vitlök varken till hundar eller katter.

    • Ann: Jag använde nåt annat fästingmedel på hårbollen för många år sedan och det är inte något av dem som du länkar till så TACK för tipsen! Jag slutade eftersom jag tänkte att det inte kan vara bra för honom att få gift sprutat på sig men giftfritt som funkar, låter ju toppen. 🙂

      Min katt är en riktig hårboll också (blandning bondkatt/norsk skogskatt) och de fästingar som sätter sig, är lätta att hitta men sen kryper det runt lite ”lösa” i pälsen också som kan hamna både i mitt knä, på filtar och i sängkläder. 😦

      Vitlök kanske funkar men svårt att få i katter det. Min katt vägrar att äta piller så avmaskningsmedel och fästingmedel måste ges i sprutform. Avmaskningsmedlet lägger jag på tassen eller på bröstet så att han måste slicka upp det.

      Ja, akta dig för fästingar för borrelia är inte kul. Hoppas att jag inte har blivit smittad igen men när fästingbett blir röda och ömmar, känns det inte normalt så nu måste jag hålla uppsikt och gå till läkare i tid om jag börjar känna mig påverkad.

      Tack igen, Ann! Du är en pärla. ❤

    • Ver: Jag ringde och frågade om jag behövde komma in men jag skall ta febern först. Huvudvärk, feber och fästingbett är tydligen ingen bra kombo för det kan vara symptom på TBE.

      Blodprov kan tas först en vecka efter bettet så om ingenting har förändrats eller om det förändras till det sämre så måste jag åka till läkaren. Nej, jag kommer inte att kräva en kvinnlig läkare eftersom jag har visat lökarna förr. När jag var ung, solade kvinnor topless. 🙂

      • Drog mig till minnes en episod du berättade för inte alltför
        länge sedan när du inte kom överens med den kvinnliga
        läkaren. Därav frågan …

      • Ver: Inte kom överens med den kvinnliga läkaren…?
        Menar du den kvinnliga gynekologen som jag skrev om och som blev lite putt när jag uttalade mig negativt om heterosex?

  2. Tänk på att jag läser allt du skriver och dessutom memorerar
    det jag finner intressant/relevant …

    Men, allvarligt talat, det där med knölar någonstans på kroppen
    är ju ofta ett obehagligt förstadium till du-vet-vad.

Kommentera

