Heterokvinnor måste bli bättre på att förhandla med män och att inse sitt eget värde

Jag har ju, som ni vet, valt bort det heterosexuella levernet i mitt liv. Jag har frivilligt valt bort barn och jag har bara varit sambo med (två) män i cirka 4,5 år. En kan säga att jag har levt som singel i nästan hela mitt liv. 

Jag tänker inte gå in på hur lycklig jag är som singel, eftersom folk ändå sällan vill tro på vad jag säger. Om jag skulle säga, att jag gärna vill träffa en man och att jag är en olycklig och ofrivillig singel, skulle de flesta människor acceptera min lögn, utan att ifrågasätta. När jag säger sanningen, dvs att jag är en lycklig, tillfreds singel-kvinna blir jag alltid ifrågasatt, tvingas argumentera för min inställning och uppfattas förmodligen som en självbedragare. 😉

Folk får tro vad de vill, helt enkelt. 😉

Alla människor som vill dela bostad, barn, ekonomi etc med varandra, bör göra upp innan om vilka regler som skall gälla dem emellan. Äktenskap, äktenskapsförord och samboavtal är t.ex olika former av juridiska/ekonomiska uppgörelser, precis som kompanjon-avtal mellan delägare i ett företag. Skillnaden mellan privatpersoner och företag är, att två eller flera delägare i ett företag, inte bara gör upp om ekonomiska detaljer utan även om sysslorna, dvs vem som skall ansvara för vilka sysslor, dvs arbetsuppgifter, i det gemensamma företaget.  

Det jag vill komma fram till är att även heterosexuella par bör göra upp om sysslorna innan de flyttar ihop, skaffar barn och/eller ingår äktenskap.

Kvinnor har en förmåga att ta på sig allt ansvar för gemensamma hem och barn som de delar med män. Män har en förmåga att överlåta allt ansvar för gemensamma hem och barn som de delar med kvinnor, på kvinnorna. Det verkar nästan som om framför allt heterosexuella män lever i tron att de, när de flyttar ihop med kvinnor, kan släppa allt ansvar för städning, tvätt, matlagning osv och att de lever i föreställningen att deras enda arbetsuppgift i hemmet, skulle bestå av att ”hjälpa till”.

”Hjälpa” kvinnan med ”hennes” arbetsuppgifter.

Varje heterosexuell kvinna bör därför, innan hon flyttar ihop med en man, framtvinga ett avtal dem emellan som innebär att allt ansvar för hushåll, hem och barn vilar på mannen men att kvinnan kan tänka sig att ”hjälpa till” när det behövs. På så sätt kan paret undvika den ojämställdhet till mannens fördel, som präglar heterosexuella relationer.

Heterosexuella kvinnor bör alltså göra upp i förväg om att all matlagning, tvätt, städning, alla inköp till hushållet och barnen osv, främst skall vara mannens ansvar och att han måste be kvinnan om hjälp, när han anser sig behöva det. Kvinnor är i regel inte lika lata och bekväma som män, vilket innebär att de ändå kommer att ”hjälpa till” med råge. Heterosexuella relationer skulle på så sätt bli mer jämställda med en mer jämn arbetsfördelning, parterna emellan.

Heterokvinnor måste bli bättre på att förhandla med män och framför allt, att inse sitt eget värde. Alla vet ju att heterosexuella män gör vad som helst för lite sex.

 

4 thoughts on “Heterokvinnor måste bli bättre på att förhandla med män och att inse sitt eget värde

  1. Mycket bra idé! Får komma ihåg om det någon gång skulle bli aktuellt för mig (betvivlar starkt).
    (fast gjorde de vadsomhelst för lite sex skulle vi inte ha det problemet)

    • Anna: Problemet är att heterokvinnor inte inser sitt eget värde, tror jag? De inbillar sig att de måste se ut på ett särskilt sätt, skämma bort mannen, ha sex med mannen när han vill, jobba för mannen när det i själva verket är tvärtom. Det är män som vill och alltid har velat tvinga sig in i kvinnors liv, till och med genom lagtvång men många heterokvinnor tycks ha missat detta faktum.

      Sex med kvinnor, anses bland många män vara ”livsviktigt” för dem. Många heterokvinnor erbjuder män inte bara sex, utan också oerhört bekväma liv där de gullar med och passar upp på mannen, i syfte att han skall känna sig nöjd och utan att kräva nåt i gengäld. Problemet tror jag alltså ligger i att heterokvinnor inte har insett sitt eget värde och de krav som de faktiskt kan ställa på män. Det är män som måste anstränga sig för att göra kvinnor nöjda i heterorelationer – inte tvärtom. Den manliga Tvärt-Om-Världen har fått heterokvinnor att tro att svart är vitt, rätt är fel osv…

      Det gäller framför allt att göra upp om reglerna INNAN en har satt sig i det deprimerande hetero-träsket. Det går sällan/aldrig att omförhandla, när en redan har skrivit på avtalet.

      Kvinnor sitter med ALLA trumf på handen eftersom alla heteromäns högsta önskan, är att få dela sina liv och hem med kvinnor. I den manliga Tvärt-Om-Världen har mannen inbillat kvinnan att det är han som sitter med alla trumf och att kvinnor måste krusa för honom, svassa för honom, anpassa sig efter honom, slava åt honom osv trots att vi alla vet, att mannen är totalt beroende av kvinnan och inte tvärtom.

  2. Håller med om att kvinnor är uppfostrade till att bete sig som underlägsna slavar. Skulle vara bra med mycket tidig information. Tyvärr är ju resten av samhället indoktrinerat på samma sätt. Jag har en nära vän som gjorde precis som du föreslog, fast inte skriftligt. Hon satsade på sin konst och mannen tog hand om minst hälften av hem- och barnskötsel. Men det var ingen ände på vad hon fick utstå från släkt och vänner för att hon inte drog större delen av lasset. I nästa förhållande orkade hon inte ”bråka” och gjorde allt. Idag är hon sjukpensionär pga utbrändhet. Man och söner i övre tonåren tar inte ens av sina egna tallrikar från bordet. (Jag tror att de flesta kvinnor inte skulle kunna se sin utbrända make/a ta hand om hela hushållet medan de tittar på tv.)

    • Anna: Ja, kvinnor uppfostras till att vara tjänare åt män, både gällande utseende, arbete och sex. Vi uppfostras även till att vara anpassningsbara och alltid rätta oss efter mäns, vad de kallar ”behov”, av hur de tycker att kvinnor skall vara. I konservativa heterorelationer är detta tydligt och söner och döttrar, gör som mamma och pappa gör. Söner inbillar sig tidigt att kvinnor skall vara deras tjänare eftersom mamma tjänar pappa.

      Jag, om någon, vet hur det är att gå utanför heteronormen. Det finns, precis som du skriver om din nära väninna, ingen ände på alla metoder som heterosexuella män (och kvinnor) kan ta till för att försöka tvinga singelkvinnor in i hetero-ledet. 😉

      Det gäller att komma ihåg att en bara får en chans, ett liv. Vill en använda det till att främst göra en mans liv bekvämt, tillfredsställande och behagligt eller vill en använda det till att göra samma sak för sig själv? Jag väljer det senare och jag vet att män sällan känner vare sig tacksamhet, kärlek eller respekt för kvinnor, hur mycket kvinnor än gör för män. Det gäller även söner. Att heterosexuella vill tvinga andra människor in i deras deprimerande träskområde, får en försöka ignorera för det handlar ofta bara om kontroll bland heteromän och avundsjuka bland heterokvinnor.

      De flesta kvinnor kan inte ta emot lika skamlöst som män, som Fanny skrev. Det gör att vi kvinnor känner oss elaka och egoistiska om vi låter andra slava för oss och frågan är varför män inte känner samma sak om sig själva, när de skamlöst tar emot och sällan ger? Anledningen till att heterokvinnor inte frågar sig varför de ”älskar” män som är elaka, egoistiska slavdrivare, beror förmodigen på att de ställer lägre krav på män än sig själva och andra kvinnor, samt att de inte inser sitt eget värde.

      Få heterokvinnor skulle låta andra kvinnor hunsa dem som män gör. Det handlar inte om något ”heterosexuellt spel” – det är patriarkatets hjärntvätt.

Kommentera

