Maria-Pia Boëthius om vad som pågår i världen just nu

Maria-Pia Boëthius skriver i ETC:

”Bästa sättet att återföra män till maktordningen och krossa kvinnors frigörelse har alltid varit att starta krig.”

”Patriarkatets löfte till män genom årtusendena har varit att hur lågt du än befinner dig i hierarkin kan vi garantera att du alltid kommer att ha kvinnor under dig i rangordningen. Det var det ”löftet” som började brytas efter första världskriget och som ingav fascisterna en sådan skräck, enligt Claus Theleweit.

Nu är den extrema högervridningen tillbaka och jag kan tänka mig att de män som klamrar sig fast vid patriarkatets byxben känner skräck inför ”desertörerna” de män som är ointresserade av att bygga manlighet av kvinnlig underordning, nya generationer som inte liknar några föregående.

Högerextremister i Europa och USA, IS och de andra terrororganisationerna försöker provocera dem och få dem att ”återvända” till maktordningen av våld och aggression. Ingen vet hur det kommer att gå, detta slags män, för att inte tala om kvinnorna, liknar inga tidigare generationer.”

Läs hela den lysande artikeln i ETC HÄR.

10 thoughts on “Maria-Pia Boëthius om vad som pågår i världen just nu

  1. Lysande är verkligen rätt ord och meningen ”Propagandan går bland annat ut på att ”skydda kvinnor och barn” – när dagens krig i själva verket massmördar framför allt civila; kvinnor som barn.” känns ju igen från dårarna i Sverige som säger sig vilja skydda kvinnor men vars verkliga agenda är en helt annan.

  2. Maria-Pia är väl tämligen explicit beskriven av Ulf Lundell i genombrottsboken
    ”Jack” om jag inte missminner mig …

    • Ver: Jaså? Jag läser sällan böcker skrivna av män och jag läser aldrig böcker skrivna av överskattade manliga låtsasförfattare så jag vet inte…?

      • ”Under det tidiga 1970-talet hade Boëthius ett kärleksförhållande med Ulf Lundell. Romanen Jack är skriven i hennes sommarstuga. Boëthius förekommer i romanen, porträtterad på ett vis som hon inte uppskattade. Som svar skrev hon romanen Svensson, Svensson, vilken var hennes skönlitterära debut. Ulf Lundell porträtteras på ett mindre smickrande vis i denna roman.”

        Har för mig att man kan bläddra i boken mot slutet
        och hitta de synnerligen explicita scenerna …

      • Ver: Jag sade ju att Ulf L är en kvinnohatare, didn´t I…? Men han är inte ensam, som påstått heterosexuell man, om att snacka skit om kvinnor som han har, eller har haft ”kärleksförhållanden” med. Ganska vanligt.

  3. ”bygga manlighet av kvinnlig underordning”
    En fantastisk formulering. Så braaa.

    Kul historisk återblick av Verutschkow. Det visste jag inte om Lundell/Boëthius.

    • Skall erkänna att det där med SVENSSON SVENSSON
      hade jag inte heller i huvudet. Jag trodde det var en
      komediserie med Suzanne Reuter …

      • Visar sig också när man googlar att det i stort
        sett bara är komediserien som ger träffar …

Kommentera

