Min känsla just nu

Mrs.-Funny-Bones-opinion

13 thoughts on “Min känsla just nu

    • Ann: När jag tänker efter så har jag också det. När jag tänker efter lite till, så har jag nog haft den känslan ända sedan jag blev vuxen. 😉

  1. Jag tror det går att få konstiga associationer av den där bilden.
    Tänk bara på hur f d folkpartiets nya symbol tolkats !

  2. Läste om frivilligt ensamstående mammor. på Svd. Funderar mycket på det sista stycket och kan inte förstå på vilket sätt skulle det vara negativt för hela samhällsutvecklingen om fler och fler kvinnor och män lever separata liv? Jag får inte ihop det för jag tycker att det är bara bra om färre kvinnor delar sina liv med män. :)De, männen får sköta sitt och anpassa sig till förändringar i samhället och inte förvänta sig att ha och få en självklar plats i kvinnornas och barns liv bara för att vara män.
    http://www.svd.se/darfor-skaffar-kvinnor-barn-utan-man–fem-skal#sida-5

    • Marika:
      ”Familjelivet gör människor mindre självupptagna. Om en stor andel av männen förblir barnlösa är risken att de utvecklas till ”bråkmakare” eller bara satsar på jobbet för att sedan slösa bort alla sina pengar på fritidsaktiviteter – samtidigt som kvinnorna tar både ekonomiskt och känslomässigt ansvar för barnen. Kvinnor och män skulle då leva ännu mer separata liv och det vore negativt för hela samhällsutvecklingen, säger Rosanna Hertz.”

      Det är patriarkatet som talar. 🙂

      Många styrande i världen (majoritet män) anser att hela samhällets grund skall bygga på heterofamiljerna. Det handlar inte om vad som är bäst för kvinnor och barn, utan om vad man tror är bäst för MÄN. Det manliga konservativa perspektivet, återigen. Det är en kvarleva sedan långt tillbaka – jag skrev om det här:

      https://noboytoy.wordpress.com/2011/09/10/ungkarlar-ett-hot-mot-samhallet/

      Ungkarlar betraktas/des som ett ”hot mot samhället”. Sanningen är att den skapade ”fadersrätten” över barnen, är kvinnans största historiska nederlag (som Erik Rodenborg skrev om i sin blogg). Det är inte vad barnen behöver och mår bra av som gäller i samhället – mannen prioriteras först, av både hetero-mammor och samhället. Det finns flera exempel på det, tex är det inte ovanligt att heterosexuella mammor jobbar mycket hårt för att få relationen mellan pappa-barn att funka. Genom att tex uppmuntra pappan till aktiviteter med barnen, genom att tex låta bli att amma barnen för att pappan inte skall känna sig ”utanför” etc.

      Jag tror att det finns flera aspekter i den här konservativa synen på ”samhället” som jag kanske får redogöra för i något inlägg framöver. Tack för länken, Marika! ❤

      Måste bara tillägga här: När inga kvinnor och barn finns i mäns närhet, tex i fängelser och i det militära – vad gör män då? Hur fungerar det sociala samspelet, män emellan, då? Mannen är livrädd för att själv drabbas av allt det som han utsätter kvinnor och barn för.

    • Andreas: Hehe 🙂 Så är det ju tyvärr om vi ser till världen idag men när allt kommer omkring, är det faktiskt kvinnor som sitter på all makt. Vem föder, matar och tar hand om alla pojkar i världen, som sedan blir till män? Även om vissa religiösa människor tror att barn föds ur mäns snoppar/revben… 😉

  3. Svar till hemlig: Jag förstår vad du menar.
    I bloggen ”I folkets intresse” kan du kolla under ”Kategorier” och ”Hatare – anonyma på nätet”. Där avslöjas vissa identiteter på moderatorer och användare på Flashback. Längst upp till vänster finns ”presentation” av idioterna i fråga.
    http://intre.se/ifolkets/?page_id=5799

    Pentyl avslöjas t.ex (klicka på blåmarkerade länken ”presentation” uppe till vänster så får du reda på vem han är):
    http://intre.se/ifolkets/?p=4979

    • Andreas: Jag läste om detta – fullständigt vidrigt. Kan inte vara nåt annat än en svagbegåvad kvinnoföraktande man som har skapat denna manliga leksak. Hade en kvinna gjort likadant, hade svenska män gapat i högan sky. 🙂

Kommentera

