Vad är läskigast?

VARASINGEL

34 thoughts on “Vad är läskigast?

  1. Inga kommentarer än. Och inte finns det någon extra flik för diverse. Alltså :

    1. Sara Stridsbergs upphöjelse till medlem av Svenska Akademien.
    2. Roxane Gays Sverigebesök. Syntes bl a i Babel i SvT2.
    3. Åsa Romsons avgång som minister och språkrör.

    Borde du inte kommentera åtminstone någon av ovanstående tämligen
    färska händelser ur ditt eget, smått unika perspektiv, NBT ? Jag skulle
    kunna tänka mig att fylla på med något personligt …

    • Ver: Det finns mycket som jag skulle vilja skriva om. Jag skulle kunna skriva hela dagarna. 🙂 Du och andra har säkert märkt att uppdateringen i bloggen är ganska dålig för tillfället och det beror på att jag har fullt upp i det verkliga livet. Jag är ju inte pensionär än och jag måste jobba in pengar så att min lille hårige sambo får mat, tak över huvudet och sand i sandlådan också. Själv har jag inte så stora krav. 😉

      Jag tackar dock för tipsen och hoppas att jag snart får mer tid över…

  2. Vill du att jag skall ge en ögonblicksbild från författarsamtalet med Roxane Gay ?
    Hon sade faktiskt flera roliga saker …

    Sedan hoppas jag du vet om vad Sara Stridsberg har gjort för SCUMmanifestet.

      • Ibland är du så okunnig att jag får lust att kalla dig, NBT, för ”Bad feminist” …
        Googla lite, snälla !

        Sara Stridsberg har både översatt SCUMmanifestet och skrivit pjäsen
        ”Valerie Solanas skall bli president i Amerika”. Det borde du veta !

        Har just avnjutit en konsert med feministisk surfpop. Oklart hur den
        skiljer sig från vanlig surfpop dock …

      • Menar du, NBT, att du av alla människor skulle
        ha varit ironisk ? Du, som är en sådan hängiven
        idealist, med missionen att frälsa kvinnorna i
        världen från heterosexualiteten …

      • Ver: Ja, det menar jag faktiskt. Som du själv skrev en gång – jag känner dig bättre än du känner dig själv. 😉

        Sen är inte min ”mission” att ”frälsa kvinnor från heterosexualitet”. Jag skiter fullständigt i om Kalle ligger med Olle, om Lisa ligger med Lena eller om Kalle ligger med Lisa. Däremot önskar jag att vuxet folk bara hade sex med varandra av ren lust, kåthet, kärlek, sexuell attraktion och fri vilja. Det stämmer tyvärr sällan för så kallade ”heterosexuella” kvinnor. Dessutom anser jag att det inte är statens/samhällets sak att lägga sig i och försöka styra, vem vuxna människor har sex med eller vem de bor ihop med.

        Som man, vet ju till och med du, att hetero-kvinnor sällan är lika intresserade av att ligga med dig, som du är av dem. Problemet för män är att de inte förstår varför.

      • Lugn, bara lugn. Det kommer i sinom tid. Men
        din nya bloggpost lovar gott …

  3. Jag kanske skulle övergå till att berätta den lilla lustiga historien om vad Roxanne Gay
    uttalade för uppfattning i en viss fråga på Kulturhuset häromveckan …

      • Eftersom du ber så vackert, NBT, och p g a att jag inte kan motstå dig så
        värst länge, så skall jag göra ett försök. Tag det för vad det är värt !

        http://www.dn.se/kultur-noje/roxane-gays-debutroman-blir-film/

        DN var uppenbarligen där men kanske gick innan slutet och publikens
        frågor som ju s a s gav det lilla extra.

        Så det innebär att du får lita på mig, NBT ! Men kom ihåg att jag är en i
        högsta grad neutral iakttagare som aldrig har några speciellt bestämda
        åsikter om någonting. Jag är m a o inte som du speciellt ofta !

      • Ver: Att du har svårt att motstå mig är något som du delar med många män.

        Du är rolig när du bygger upp lite, vad du själv nog tycker är lite ”spänning” kring dina kommentarer. Nu vill du att jag skall fråga dig vad som hände under publikens frågor.

        Så, Ver – vad hände på slutet och under publikens frågor som DN missade? 😉 Och vad är din åsikt, om du för en gångs skull har någon?

      • http://arbetet.se/2016/05/20/roxane-gay-kan-inte-blunda/

        Här hittade jag en person till som uppenbarligen var på
        evenemanget men som kanske också gick innan det
        var dags för publikfrågor. Eller så törs hon bara inte
        avslöja hur orden föll från författarens mun i slutet …

        Så hur skall sanningen komma fram på annat sätt
        än att undertecknad avslöjar den ?

        Visst är spänningen olidlig !

      • Ver: *trummar otåligt med fingertopparna*
        När skall du komma till skott eller är det något väldigt känsligt som du inte vågar säga till mig?

  4. http://www.expressen.se/halsoliv/sex-med-suzanne-lindstrom/fler-an-jag-maste-val-ha-problem-med-sperma/

    Här har vi ett typiskt exempel på hur kvinnor förväntas ”vänja sig” och ”ställa upp” på sexuella praktiker de inet egentligen gillar eller äcklas av. Tänk om vi tände på att snyta oss i munnen på män vi var ihop med. Skulle de ”ställa upp” och”vänja sig ” vid detta för att glädja oss tror du? Sen undrra män över att kvinnor ofta visar bristande intresse av att ligg amed dem….

    • Flora T: ”Auktoriserade sexualrådgivare” som Suzanne Lindström verkar ha blivit utbildade av män? 😉

      Det är skrämmande att barnmorskor och så kallade ”sex-experter” ger den här typen av råd. Hetero-kvinnor förväntas ställa upp på, som en alldeles ”normal” sexaktivitet, både anal och oral penetration utöver den gängse vaginala. Hetero-kvinnor får sällan höra att de kan drabbas av muncancer, livmoderhalscancer och analcancer pga sitt sexuella umgänge med män. Varför vågar ingen ”sex-expert” berätta detta livsviktiga för kvinnor? Det handlar BARA om den manliga sexuella njutningen och de manliga praktikerna och vad kvinnor vill, spelar ingen roll för män eller patriarkatet.

      Det är inte alls konstigt att många svenska män gnäller över att de inte får ligga med kvinnor. Vilka kvinnor orkar leva DAGLIGEN med den här typen av manlig sexualitet ständigt närvarande och påträngande, som riskerar att skada kvinnor för livet och i vart fall inte ger dem någon sexuell njutning? Jag säger ”nej tack” till den typen av liv och många kvinnor gör som jag. Singelhushållen ökar och jag är inte förvånad. Mannen gör sig alltmer oattraktiv för kvinnan – det är en sak som är säker.

      I några hundra år, har makthavarna pushat folk och framför allt kvinnor till hetero-sex, denna manliga sexuella praktik som dessvärre aldrig har fungerat för kvinnor. En kan inte göra guld av sten eller osanning till sanning, hur gärna män än vill.

    • Andreas: Ahahaha!! Ja, de där vita sockorna ser ju verkligen konstiga ut till resten av outfiten. 🙂 Detta är anledningen till varför kvinnor skall undvika att gifta sig unga. Efter 10-20 år kan hunken ha förvandlats till nånting helt annat. 🙂

  5. Börjar om på den lustiga lilla historien (som faktiskt inte blir så lustig om jag tillåts
    berätta den) eftersom jag oftast börjar med poängen så att ingen skall behöva
    skratta i onödan …

    Nej, men jag satt alltså igår kväll på samma ställe som när Roxanne Gay blev
    intervjuad. Den här gången var det Almapristagaren (till minne av Astrid Lindgren)
    Meg Rosoff som intervjuades men till skillnad från förra gången hade ingen i
    publiken några frågor att ställa ! Och inte vågade jag höja rösten själv och det
    hade dessutom blivit avvikande från ämnet om jag tagit upp den här saken
    eftersom priset gällde litteratur för yngre. Rosoff är alltså amerikanska men
    sedan länge bosatt i London så hon kan tänkas ha rösträtt i presidentvalet.

    Men Roxanne Gay kom alltså för första gången till Sverige och framträdde i
    såväl TV som i verkliga livet och i båda fallen använde man sig alltså av
    speciallösningar p g a hennes fysik (grov övervikt, ”normal” i USA men
    avvikande här). Hon placerades alltså i en stor (specialbyggd ?) soffa och
    behövde aldrig gå ut på scenen utan åhörarna/bokköparna kom till henne.
    Övervikten lär ju f ö vara någon sorts resultat av en vilja att skydda sig från
    ytterligare övergrepp efter det hon utsattes för i tidig ålder. Nya romanen
    handlar f ö just om riktigt otäcka sådana och har förstås inspirerats av hennes
    egna upplevelser.

    Men nu var det alltså åhörarnas lilla frågestund som gav det lilla oväntade den
    här gången. Offentliga personer har ju en viss vana vid att bli utfrågade och
    kan ofta ta till standardsvar och då kanske journalisterna kan fråga om ett
    antal gånger och möjligen upprepa frågorna även nästa gång de får en chans.
    Vanliga människor får å andra sidan sällan chansen att ställa frågor till olika
    sorters berömdheter.

    Men det här var alltså ett sådant tillfälle då det fanns en viss chans att nya,
    originella frågor skulle komma upp och kanske hade aldrig Roxanne Gay
    riktigt svarat på den här frågan förut och åtminstone inte på det sättet !
    För om hon hade gjort det borde man nästan kunna hitta citatet bara
    genom att googla ! Eller hur ?

    Var var jag nu någonstans ? Javisst ja, den lilla lustigheten ! Återkommer …

    • Ver: Typiskt män att börja prata om kvinnors utseende, snarare än vad kvinnor har att säga och vad kvinnor åstadkommit som du gör nu, när du kommenterar Gay´s vikt. Vad i hela friden har hennes kroppsform med saken att göra?

      Jaja, du kommer väl till slutpoängen förr eller senare, suck…

      • Som sagt var …

        Vi börjar nu närma oss slutet av författarsamtalet, lett av Mona Masri. Och
        då blev det som sagt var dags för den kvinnodominerade publiken att få
        ställa sina, kanske inte helt förutsägbara frågor. Och ett ämne blev det
        kommande presidentvalet och Hillary Clinton.

        Roxanne Gay är alltså stenhårt FÖR Hillary och det är väl jag också. Får
        man inte en kvinnlig president den här gången kan det dröja precis hur
        länge som helst. Titta bara på hur dålig kvinnorepresentationen är både
        i kongressen och senaten !

        ”She is evil but in a good way” var Roxannes kärnfulla kommentar om
        presidentkandidaten och det kan väl ligga en del i det. Som president i
        USA måste man sätta det egna landets intressen först och främst och
        det har ju Obama också gjort även om han kanske ofta önskat att han
        kunnat fatta andra beslut. Han har ju t ex inte avvecklat Guantamo.

        Men så var det då den sista frågan, den som kom att involvera såväl
        Hillary Clinton som hennes make och även Monica Lewinsky, den unga
        praktikanten. Hade Hillary någon skuld i det hela och borde hon ha gjort
        mera för de kvinnor som ”utsattes” för hennes man och vad tyckte
        Roxanne själv om hennes agerande ? Man kan väl säga att hon
        ”förlät” Hillary.

        Roxanne Gay sade också att hon mycket väl kunde förstå att Lewinsky
        bländades av stjärnglansen hos världens mäktigaste man och att hon
        inte kunde garantera att hon själv inte skulle ha gjort likadant som
        den unga praktikanten i Vita huset.

        ”To have the leader of the free world in your mouth” …

        Skratt från kvinnorna i publiken.

        Och så var det inte mera med det !

    • Ver: Du kan vara min högra hand, springa på alla såna där tillställningar och återberätta för mig eftersom jag själv sällan har tid att gå? Du får inte betalt dock.

      • Gick inte på det där. Vet du förresten vad CHRIS KRAUS bok
        I love Dick heter på svenska ?

      • När jag nu ändå är på gång kan jag inte låta bli
        att citera en kort passus i dagens DN kultur :
        ”Regissören Nils Poletti kastar ner publiken
        rakt i den fascistiska maskulinitetens underland,
        dess mörka hjärta.”

        Jag gick alltså och såg den där pjäsen i vintras …

      • Ver: Jag är imponerad av att du hinner springa på en massa tillställningar hela tiden. Hur var antisemitens pjäs?

      • Författaren till boken bakom pjäsen har nu av
        Expressen avslöjats som antisemit …

      • I love Dick blir just ”I love Dick” på svenska. Kan kanske
        ge vissa konstiga associationer …

      • Verkar bli lite konstig ordning på kommentarerna.
        Pjäsen liknade inget annat jag sett …

Kommentera

