”Dåliga” feminister, gammalmodiga högern och hus-helvetet

En läsare kom att prata om boken ”Bad Feminist” i kommentarsfältet. Jag räcker genast upp handen, för i vissa avseenden är jag en riktigt dålig feminist. Sanningen är ju, att inte ens feminister är perfekta kvinnor och män. Kan någon ens svara på vad ”perfekt” är? 

Jag försöker alltid tänka, innan jag pratar, men jag lyckas inte alltid. Häromdagen sade jag t.ex till en kollega om mitt för närvarande mycket misskötta hus och trädgård:

-”Jag måste bara försöka hinna ta tag i mitt hus och trädgård också. Det ser ut som om en jävla tattare bor hemma hos mig.”

Urbota korkad och arrogant kommentar av mig men jag har i alla fall vett i skallen att ifrågasätta mig själv. Det är inte alla som har det och definitivt inte antifeminister.

För övrigt kan nog alla instämma i, att vi feminister blir extremt och alldeles särdeles granskade från topp till tå och att allting som vi säger och inte säger, inte bara används mot oss personligen, utan även mot hela kvinnorörelsen. I själva verket räcker det med att vi feminister finns till, för att lyckas reta upp den manliga befolkningen i världen. 🙂

Många antifeministiska män ogillar kvinnorörelsen och dess feminister och vill gärna själva styra och bestämma, vart vi feminister skall lägga vår energi och vilka frågor vi får ta upp som problematiska. Det är patriarkatet som talar förstås men det förstår inte antifeminister, då de i regel inte bara är feta och fula kvinnohatare, utan också är mycket mindre intellektuella än andra, normala människor.

Antifeminister lever kvar i gammal omodern tid och vill inte utveckla/förändra någonting i samhället, som de konservativa höger-anhängare de oftast är. ”Det var bättre förr”, är högerns favorituttryck. Lyckligtvis för svenska kvinnor, har vänstern byggt upp hela vårt välfärdssamhälle men det kunde ha blivit ännu bättre för alla medborgare i världen, om kvinnor hade fått vara med och bestämma från första början.

Tillbaka till mitt hus och trädgård. Har jag berättat för er hur det gick med fönstermålningen förra året? Tidsoptimist som jag är, räknade jag iskallt med att hinna totalrenovera alla fönster under en veckas semester. He he he. Har ni kittat och målat fönster någon gång? He he he. 

 

 

4 thoughts on “”Dåliga” feminister, gammalmodiga högern och hus-helvetet

  1. Tror det händer de flesta att man i ett frustrerat eller stressat ögonblick kan häva ur sig ogenomtänkta saker. Det händer mig också ibland men jag finner det mycket värre med människor som verkligen menar det de säger i den stunden och inte ens efteråt tänker till lite eller skäms en smula.

    • Ann: Bara en skäms lite över sig själv så tycker jag att det kan vara okej att vräka ur sig lite grodor ibland. 🙂

      Ingen är perfekt och vi är alla ”uppfostrade” i manssamhället.

  2. Snygg fat shaming du klämde in där också. Vad har du för åsikter, egentligen? Feminism känns inte som din grej, eftersom du gång på gång underminerar ett av könen och uttalar kvinnors överlägsenhet som ett faktum. När dessutom ord som ”tattare” finns så tillgängligt för dig som en parallell till någon negativt och du inte drar dig för att påstå att fet=ful så blir i alla fall jag lite fundersam över dina värderingar.

Kommentera

