När män skadar kvinnor, tycker antifeminister att det är kvinnors fel

Jag har blivit bjuden på midsommarfest till en man som jag känner genom jobbet. Det vore bra om antifeministiska män, som menar att det är kvinnors eget fel om de blir våldtagna av män, kan förklara för mig hur jag skall göra med denna inbjudan?

Bakgrund: Jag känner inte mannen i fråga utan är ”bekant” med honom genom jobbet. Både han och jag är mellan 30-50 år gamla och singlar. Jag är inte intresserad av att ha någon så kallad ”kärleks”-relation med honom (eller någon annan man heller för den delen) men jag tycker att han verkar vara trevlig och snäll. Jag känner inte till hur många andra personer som är bjudna på festen eller vilka de är. Det enda jag vet, är att mannen och hans vänner gillar att köra MC.

Skall jag utgå ifrån, att mannen i fråga kan vara intresserad av mig på ett sexuellt sätt och att han kanske kan vara en potentiell våldtäktsman? Eller skall jag utgå ifrån, att han bjuder in mig som en vän till midsommarfesten samt att ingen som helst risk föreligger, för att jag kan bli våldtagen och/eller sexuellt påhoppad av honom och/eller hans manliga vänner? Blir jag den skyldiga i mäns ögon, om någon utav männen skulle våldta mig på festen? Män är ju, enligt antifeminister, potentiella våldtäktsmän i vissa fall men inte i andra så det vore på sin plats med en manual här? En man är väl aldrig intresserad av kvinnor som ”bara vänner” heller? Är detta något en som kvinna, alltid kan utgå ifrån?

Skall jag vara nykter och köra hem efter festen (ca 15 mil) eller skall jag dricka alkohol för att inte framstå som en ”torris” inför övriga deltagare och anta mannens erbjudande om att sova över i hans sommarstuga?

OM mannen skulle göra vissa närmanden, dvs visa sig vara intresserad av mig på ett sexuellt sätt och jag vänligt men bestämt nobbar honom –  kan han bli farlig(are) för mig då, i all sin manliga kränkthet?

Spelar det någon roll hur han eller jag ser ut? Föreligger det en högre våldtäktsrisk för mig på festen om jag skrattar och är glad? Spelar det någon roll om mannen och hans manliga vänner är föräldrar, så kallade pappor? Är män som är pappor, mer pålitliga och mindre farliga för kvinnor, än män som inte är det? Spelar det någon roll hur förtjust mannen är i alkohol?

Om jag gör mig ”fin” till midsommar – kan det då föreligga risk för att mannen kan inbilla sig att jag har gjort mig ”fin” bara för honom och tror han att det kan signalera att jag är intresserad av att ligga med honom? Spelar det någon roll vilka kläder jag har på mig? Kan situationen blir farlig(are) för mig om jag har kort kjol och linne, än om jag har lång kjol och långärmad blus? Spelar det någon roll hur min kropp ser ut, t.ex hur stora mina bröst är?

Jag har redan bestämt mig för att tacka nej till mannens inbjudan. Jag är gammal och trött och orkar inte längre försöka lista ut på förhand, vilka män som är säkra för mig att umgås med och inte. Jag orkar inte längre, på förhand, försöka lista ut vad kreti och pleti män tycker och tänker samt försöka förhålla mig till det, för ”annars” kan det hända att de skadar mig. Jag tar det säkra före det osäkra.

De här problemen har en aldrig som kvinna, när en skall umgås med folk (=andra kvinnor och barn). Då behöver en aldrig fundera över sin egen säkerhet eller vilka omedvetna ”signaler” folk kan tänkas inbilla sig, att en skulle ”sända ut”.

Undrar om män är medvetna om, att kvinnor i alla åldrar nästan alltid gör den här typen av riskanalys innan de tackar ja till att sällskapa med män samt hur mycket kvinnligt sällskap män faktiskt går miste om i sina liv pga det här? Tyvärr händer det ändå, titt som tätt, att kvinnor missbedömer män (har för höga tankar om män) vilket i sig inte är konstigt eftersom få kvinnor kan läsa andra människors tankar.

När män har skadat kvinnor och barn, tycker antifeministiska män att det är kvinnors och barns eget fel, att män skadade dem. Och i annat fall, menar de att kvinnor och barn ”ljuger” om mäns onda handlingar mot dem.

Detta manliga sätt att tänka måste väl ha sin grund i att män själva tycker att de är ”fina killar” och att det är viktigt för dem, att få fortsätta att framstå som sådana inför kvinnor och barn? Det vore ju hemskt för män, om ALLA kvinnor (och barn) tog det säkra före det osäkra?

 

 

 

 

8 thoughts on “När män skadar kvinnor, tycker antifeminister att det är kvinnors fel

      • ”Så sätt på dej din
        Vackraste klänning ikväll
        Gör dej fin, gör det just nu och här
        Vi ska gå ut och träffa
        Dom andra ikväll
        Och ta farväl av en förlorad värld.”

        Ulf Lundells låt ”Förlorad värld” känns för mig som någon sorts
        förberedelse till en festtillställning.

        Jag vet ju vad du tycker om Lundell, men …

      • Ver: Lite sorglig text tycker jag. 😦 Sen gillar jag ju inte män som försöker styra kvinnor och tala om för dem vad de skall göra och klä på sig. 🙂

  1. Sen kommentar men haha, jag hade gjort precis detsamma, dvs. tackat nej! 🙂 På tok för mycket jobb för ev utdelning, himla bra beskrivet.

    • Julia L: Javisst? Bara en massa planerande och tankar för att skydda sig själv, då en inte kan räkna med att män kan umgås med kvinnor på normalt sätt. Bättre att umgås med folk som är normala och som en inte behöver tänka på att behöva skydda sig själv från. Eller som går omkring och har sexuella tankar om en. 😉

      • Ja jag varit med om precis samma, första spontana tanken ” Ja! Fest, vad kul!” Men sen, vänta nu, hmm.. Och så alla tvivel som ( rätteligen) följer med en sådan inbjudan från en man. Tack men nej tack ändå.

      • Julia L: Det är ju inte klokt egentligen när en tänker på det? Att kvinnor är så låsta och ofria i sitt eget samhälle/värld, bara pga mäns närvaro och att vi hela tiden tvingas förhålla oss till dem och alla deras konstiga (sexuella) tankar om oss, deras livsfarliga beteende och primitiva Jag.

        Nej tack, som sagt. Det är aldrig intressant att umgås med 99% av männen ändå. De har sällan något vettigt att tillföra.

Kommentera

