Mer om pappa-dåren och lite annat smått och gott

Om ni undrar vad sjutton jag håller på med så försöker jag hinna med att gå på semester på måndag. 🙂 Det slår väl aldrig fel, att det dyker upp saker (en jäkla massa extraarbete) i sista minuten innan en skall gå på semester?

Annars mår hårbollen och jag bra, även om jag är väldigt trött just nu och verkligen skulle behöva några dagars semester i lugn och ro. Det låter kanske konstigt för vissa när jag säger att jag behöver ensamtid, i synnerhet som jag lever ensam och i många andras tycke, har hur mycket tid för mig själv som helst.

What can I say – ensamtid ger mersmak, liksom. 😉

Monica Antonsson skriver mer om mans-fjanten från Papparättsrörelsen som jag nämnde i ett tidigare inlägg:

http://monicaantonsson.blogspot.se/2016/07/indragen-i-ett-rattsfall-som-del-av-ett.html

En läsare tipsade om en blogg som jag än så länge bara har hunnit skumma igenom men som verkar vara alldeles lysande. Några väl utvalda delar från Ensam mamma röker:

http://ensammammaroker.blogspot.se/2016_07_01_archive.html

”Idag har över 50.000 personer besökt blogginlägget. Tusentals var de kvinnor som berördes av min text, och som kände igen sig. Några var de män som fick sig en ögonöppnare.”

”Det som hände, var att texten satte ord på det som vi ännu inte har lyckats formulera till en allmänfeministisk, allmänmänsklig diskussion. Det som varit reserverat för akademiska teoretiker, men som så oändligt många har praktisk erfarenhet av. Den känslosmässiga utsugningen. Det obetalda och icke-creddade men fullständigt själadödande arbete som vi, kvinnor, förutsätts utföra för att vi älskar dem, männen.”

En del skriver om det till typ ”naturlig kvinnlighet”. En del kallar det ”emotional labour”. Men de allra flesta kallar det ingenting (än). Ändå vet alla kvinnor vet vad det är. Det är när du för tusende gången påminner din pojkvän om att hans polare fyller år på lördag. Det är när du pratar med hans snustorra morsa om att ni ska komma på släktfesten som han skiter i. Det är när du köper den där bulljäveln som han gillar när du bara råkar gå förbi bageriet en tisdagseftermiddag. Det är när du mitt i dina egna tårar, tar dig tid att förklara för honom vad han ska göra när du är ledsen. Det är när du reder ut hans känslor, och bekräftar dem. Det är när du styr upp så ni börjar spara pengar för att kunna åka bort tillsammans. Det är när du tar upp saker som ni behöver prata om i er relation. Det är när du inför en städdag, för att slippa säga till honom att städa. Det är när du förklarar för barnen hur mycket han älskar dem trots att han alltid är på jobbet eller är ”lite trött”. Det är när du tar initiativ till att ni ska göra saker ihop. Det är när du bekräftar honom sexuellt för att han inte ska bli ledsen. Det är när du går hem när han vill gå hem. Det är när du registrerar om hans favoritlag vann eller förlorade, fast du skiter i. Det är kärlek. Allt det där vi gör när vi älskar. Men det är inte kärlek som en maxad känsla inombords. Det är kärlekspraktiken, det man praktiskt, i verkligheten gör som uttryck för kärlek och omtanke.

Männen kommer in i mötet för att låta sig älskas, snarare än att ge kärlek. Att genom kvinnan kunna älska sig själv (!!!).

”För de heterosexuella kvinnor som trots allt inte orkar suga hans kuk, plocka upp hans strumpor, lyssna på hans känslor och hålla kontakten med hans mamma återstår som sagt singellivet. För många är det briljant att utesluta testosteron, sporadisk hårväxt och vardagstjafs. Men för många andra är det inte det. Folk vill ha relationer. Många kvinnor vill kunna dela intimitet med män. Och vi gör det på vår egen bekostnad.

Här är jag inte helt enig med Ensam mamma röker. Vill vi kvinnor verkligen det…? Vill vi kvinnor verkligen ha relationer med män, dela intimitet och vår sexualitet med män, dela våra barn med män, våra hem med män och hela våra liv med män eller är det så, att vi bara TROR att vi vill det? För att det är vad vi uppfattar som ”normalt” att göra?

I ärlighetens namn, finns det få mänskliga relationer i världen som är lika falska, fejkade, oärliga, utnyttjande, kärlekslösa, våldsamma och sexuellt och intellektuellt otillfredsställande som de heterosexuella relationerna. De håller sällan livet ut och i vilket fall, är de sällan ”lyckliga” för båda parter, så vad är det som gör att många uppfattar dessa destruktiva, olyckliga och kärlekslösa heterosexuella relationerna som ”normala” för oss att ingå och klänga oss fast vid till varje pris?

”Unni Drouggeskrev i kvinnotryck: ”…manshat är inte vårt problem, det finns för övrigt ingen tid till det. Tvärtom är kärleken till män vårt stora bekymmer…”. I love you Unni, men det är mäns bristande kärlek till kvinnor som är vårt stora bekymmer.”

9 thoughts on “Mer om pappa-dåren och lite annat smått och gott

  1. ”Ensam mamma röker” är fantastisk!
    Det är så roligt att ha favoritbloggare som skriver smart om viktiga saker. Ja, som du! 🙂
    (För när en sitter fast i ett heteroskitförhållande så behöver en all pepp och bekräftelse en kan få…)

    Önskar dig en fantastisk och vilsam semester!

    • Calle: Eller som du? ❤

      Jo, jag vet att kvinnor i heteroträsket behöver all pepp i världen. Jag har ju själv suttit där en gång och vältrat mig i allt självbedrägeri. 😉

      Jag önskar dig detsamma, Calle min vän! Har du vägarna förbi så kan du väl höra av dig? Och om jag har vägarna förbi dig så hör jag definitivt av mig också.

  2. Ja kan inte alla kvinnor bara tycka om varandra istället och strunta helt i puckade män? 🙂 Och alla nya inlägg som kommer från dig är bara som extrabonusgratispresenter!

    • Julia L: Ja, varför envisas kvinnor med att umgås med och till och med dela sina liv med män istället för andra kvinnor? Nån gång måste det väl gå upp för folk att kvinnor och män helt enkelt inte passar ihop?

      Jag hoppas att jag kan börja uppdatera bloggen lite oftare framöver så förhoppningsvis väntar många fler presenter, Julia! 🙂

Kommentera

