Mäns upplevelser har sällan någonting med sanningen eller kvinnors upplevelser att göra

Jag har ju tidigare varit inne på det här med det manliga perspektivet, som tillåts råda i samhället och som okritiskt sprids som en ”sanning”. Mäns upplevelser och perspektiv av verkligheten och mäns upplevelser av och perspektiv på kvinnor och ”kvinnlighet”, är något som accepteras som en ”sanning” och ”verklighet”, av både män och kvinnor.

Som exempel nämnde jag män, som anser sig ”köpa” något som de kallar ”sex”, HÄR.

Det finns massor av exempel på, hur män har skapat och upprätthåller myter kring kvinnor och vad män uppfattar som ”kvinnlighet”. Det är vanligt att män gör sina egna upplevelser, till kvinnors upplevelser. Män verkar tro att deras uppfattning om kvinnor, per automatik gör att kvinnor uppfattar sig själva, på samma sätt.

Män kan t.ex gå på stan och möta kvinnor, som de upplever vara sexiga och attraktiva. Då tror många män att det är precis så, kvinnorna i fråga känner sig. Många män verkar leva i tron, att kvinnor rör sig ute i offentligheten i ett enda syfte – att visa upp sig för män. Av den anledningen, blir många män provocerade av kvinnor som de upplever, inte har gjort sig ”fina” för män eller av kvinnor som, enligt det manliga perspektivet, har antingen ”för lite” eller ”för mycket” kläder på sig.

Detta manliga synsätt, kan i värsta fall leda till att män sliter slöjan av kvinnor (”för” påklädda) eller skriker hora åt, tafsar på och hånar andra kvinnor (”för” lättklädda). Det kommer förmodligen som en överraskning för den här typen av män, men kvinnor går till biblioteket, till blomsterhandlaren, till livsmedelsaffären etc – inte för att attrahera eller kåta upp män – utan för att UTFÖRA ÄRENDEN. Mäns sexuella fixering vid kvinnokroppen, sitter bara i mäns eget huvud och har ingenting med kvinnor att göra.

Sen har vi de där männen, som inbillar sig att allt som män gör, skulle vara mer ”värt” än allt det som kvinnor gör. Vi kan ta som exempel, typiskt kvinnliga och typiskt manliga intressen. Många män lever i tron att, vad de upplever som typiskt manligt handarbete (t.ex snickerier), skulle vara mer komplicerat, avancerat och mer värt, än typiskt kvinnligt handarbete (stickning, virkning, sömnad).

Vissa män verkar reta sig på, som de upplever det, att kvinnor inte har några ”riktiga” intressen, som män upplever att män har. Många män lever i tron, att t.ex ett sportintresse skulle vara mer värt, än att ha intresse av mode eller inredning. Som om det skulle vara mer seriöst, att sitta och glo på män som sparkar på en boll på en gräsmatta, än att pynta i sitt hem? Som om det skulle vara mer seriöst, att supa sig full på krogen, än att sitta på ett latte-café och umgås med sina väninnor? Som om det skulle vara mer seriöst, att spela ishockey eller fotboll, än att ägna sig åt ridning eller dans? Som om det skulle vara mer seriöst att åka och fiska, än att läsa en bok? Som om det skulle vara mer seriöst, att gå på en fotbollsmatch, än att gå på teatern eller en konstutställning?

Som om det skulle vara mer seriöst, mer ”värt”, mer komplicerat eller avancerat, att arbeta som sop-gubbe, snickare eller sotare, än att arbeta inom hemtjänsten, som undersköterska, sjuksköterska eller frisör?

Det mest uppenbara och förmodligen det mest vanliga exemplet på, hur män gör sina egna upplevelser till kvinnors upplevelser, är hetero-sex. Män som anser sig ha haft bra sex med kvinnor, utgår ifrån att kvinnor alltid delar deras upplevelser. Dessvärre handlar det oftast bara om, hur bra MÄN tycker att kvinnor har lyckats tillfredsställa MÄN sexuellt, men när män sprider sina mans-fantasier vidare, talar de istället vitt och brett om hur mycket de tror, att kvinnorna har ”gillat” att ha sex med dem, hur ”kåta” de tror att kvinnorna har varit på dem och liknande mans-trams.

Det vore bättre om män (och framför allt makt-män) försökte låta bli att tala åt kvinnor, ta sig tolkningsföreträde över kvinnor och göra manliga upplevelser och fantasier, till kvinnors upplevelser och fantasier. Varje man bör också ställa sig frågan, innan han lägger sig i kvinnors business eller kvinnors utseende:

-”På vilket sätt tycker jag att jag har med detta att göra?”

Ovanstående fråga, borde faktiskt alla människor ställa till sig själva lite oftare.

 

 

16 thoughts on “Mäns upplevelser har sällan någonting med sanningen eller kvinnors upplevelser att göra

  1. ”Mäns sexuella fixering vid kvinnokroppen, sitter bara i mäns eget huvud och har ingenting med kvinnor att göra.”
    Den här meningen gillar jag. Får jag resonera lite vidare kring det här och du sen synar mitt resonemang i sömmarna?

  2. Angående män så lyssnade jag på Sommarprat i P1 med åklagaren Ulkrika Rogland. Hon pratade om grooming på nätet och om lite annat och så sa hon något i stil med: män som har sex med barn.” Så fel och skadligt att uttycka sig så.

    • Marika: Tyvärr är de som jobbar professionellt med övergrepp mot barn (och kvinnor) inte medvetna om att de, genom detta sätt att uttrycka sig, hjälper till att förminska och förringa mäns barnvåldtäkter och våldtäkter. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, använder män språket för att förminska och förringa allvaret i det de gör.

      ”Ha sex med”, klingar positivt i alla mäns öron. ”Ha sex” är, för män, samma sak som att runka av snoppen i någon annan levande eller död varelse men män utgår ifrån att deras runkande i andra, är ”skönt sex” även för ”mottagarna” av deras penis. På så sätt gör män sina egna upplevelser, till offrens upplevelser. Mäns sexuella våld/tvång skall framstå som ”bara lite skönt sex” för offren. Mans-media är experter på detta. Journalisterna är idioter och jag har sett alla möjliga omskrivningar för mäns sexuella våld mot kvinnor och barn i tidningarnas rubriker. ”Sex med dotter”, ”åtalad för sex”, ”sex-fälla”, ”dömd för sex”, osv, osv, osv…

      Rogland, hela rättsväsendet och mans-media, är inte ensam om att inte ha greppat detta, även Ecpat och liknande organisationer kör med samma fras. Det finns ingenting som heter ”sex med barn” – alla sexuella handlingar mot barn är våldtäkt eller sexuella övergrepp, så även i lagstiftningen. Jag blir så jävla trött på folk som skall vara insatta i det här, men som så obetänksamt slänger sig med pedofilers fraser, precis som mans-media gör. De utgår ifrån förövarnas perspektiv. Offren har inte ”haft sex” – de har blivit våldtagna och männen har våldtagit. Den ende som tycker sig ha ”haft sex”, är mannen.

      Tänk om män visste hur många gånger de har haft sex med kvinnor, fast kvinnorna inte har haft sex? 😉

      • ”Tänk om män visste hur många gånger de har haft sex med kvinnor, fast kvinnorna inte har haft sex?”
        – Jag har inget att tillägga här. Ingenting. Jag sa, INGENTING. 😉
        P.S Ja, jag ska resonera som jag sagt. Bara att jag är på resande fot för tillfället… D.S

      • Fredrik: Det trodde jag inte om dig, resoneraren. Att du inte har NÅGONTING att tillägga, alltså. 😉
        Ta det lugnt på dina resande fötter så länge.

      • Jag vet jäkligt många saker! En av dom sakerna är bland annat att jag vet hur lång min näsa är! :-S

      • Fredrik Resoneraren: Det beror nog på att din näsa är så lång att du kan se den, utan att ens titta dig själv i spegeln? 😉 Det finns inte en chans att du vet mer än vad jag gör i alla fall, så bara chilla, man. 🙂

      • Eh, missade jag något? Det var det jag menade. Att jag vet exakt var mina begränsningar är! 😐

      • Förtydligande: jag syftade på uttrycket, ”du tänker inte längre än din näsa är lång”
        #motsatsentillpomperipossasom ljuger

  3. -”Tänk om män visste hur många gånger de har haft sex med kvinnor, fast kvinnorna inte har haft sex?”

    En studie i England säger att 50% av kvinnorna har haft sex med medan 80% av männen anser att dom har haft sex. Kvinnorna anger att dom känner sig utnyttjade.

      • De frågade one-night-stand och det handlade egentligen om spörsmål: ”Hur förnöjd var du over sexet?” och 50% av kvinnene svarte med att de kände sig utnyttjade.
        Det har icke noen med din spörsmål om totale procenten på vareneste penetrations-samlag.

Kommentera

