Vad fan håller jag på med?

Inne hos Livlinan hittar jag några tänkvärda ord:

”Någon har hittat på att du ska utbilda dig i 12+4 år, jobba och sen skaffa hus, barn och hund. Någon har hittat på att du ska ha två barn, två bilar och klotgrill. Någon har hittat på att du ska ha slips och sitta på en stol framför en skärm större delen av din dag. Någon har hittat på att ni ska sätta ringar på varandras fingrar. Någon har hittat på att du ska vakna upp mitt i natten, kvällen innan din 40-årsdag och undra: vad fan håller jag på med? Vad händer om du ställer frågan nu istället?”

Jag tror att jag är en av få kvinnor som ställde mig de här frågorna, ganska tidigt i livet. Men ändå sitter jag här ibland och undrar: Vad fan håller jag på med? Är det värt det?

I mitt fall, behöver jag inte ställa mig de här frågorna privat så att säga eftersom jag inte lever det typiska (i mina ögon: trista) heterosexuella Svensson-livet med två barn, make, villa och vovve.

Ändå undrar jag ofta vad i helskotta jag håller på med i livet?

Jag jobbar och jobbar. Problem uppstår och det är mitt jobb att lösa problemen. Jobbet ger mig glädje och självförtroende, förvisso, men väldigt ofta ger det mig också en mental belastning i form av stress och frustration. För detta får jag betalt. Av de pengar jag tjänar, går en väldigt stor del tillbaka till jobbet. Det är nämligen väldigt dyrt att jobba och särskilt om en inte har nära till jobbet.

Jag måste ha en bil och alla vet att bilar är väldigt dyra att både köpa in och äga. Bilen skall servas och repareras, nya vinter- och sommardäck måste läggas på med jämna mellanrum och skatt, försäkring och drivmedel skall betalas.

För att jobba, behöver jag också se någorlunda vettig ut så av de pengar jag tjänar, måste en del läggas på att försöka se representabel ut på jobbet med kläder, smink etc. Lunch är en annan (dyr) kostnad som drabbar oss som jobbar.

Om jag inte jobbade,

….skulle jag inte behöva någon bil och inte heller så mycket kläder eller smink.

….skulle jag kunna elda i min vedspis hela dagarna och därmed slippa en stor del av rånar-bolaget Eon:s hutlösa fakturor för uppvärmning varje månad.

….skulle jag ha mycket tid över för att bättre kunna underhålla mitt hus och trädgård (värdet höjs).

….skulle jag äta bättre och mycket billigare (hemlagad) mat, i lugn och ro utan stress. Förbättrad hälsa. Jag skulle till och med ha tid över för att odla en del av min mat själv.

….skulle jag ha mycket mer tid över för att motionera. Förbättrad hälsa per automatik för alla de som har typiska skrivbordsjobb som innebär att sitta stilla på en stol i minst åtta timmar per dygn. I mitt fall cirka nio timmar per dygn, om jag räknar med bilresorna fram och tillbaka till jobbet.

….skulle jag slippa all stress och frustration som jobbet orsakar. Förbättrad hälsa.

….skulle jag utnyttja och faktiskt använda min bostad, som är den största utgiften för de flesta människor. Som det är nu, känns den dyra bostaden mest som en sovplats för mig. 😦

….skulle jag ha mer tid och ork över för privata sociala relationer med människor som jag själv har valt att ha kontakt med.

Så nu funderar jag allvarligt på att sälja mitt bohag, ta med mig hårbollen och flytta till ett varmare land.

Ett land där, om man äger en bil, den inte förstörs inom loppet av 10 år på grund av vägsalt/rost. Ett land där man inte behöver köpa två uppsättningar med däck för de olika årstiderna. Ett land där man inte behöver lägga ned tusentals kronor varje månad på att värma upp en bostad, i vilken man inte ens befinner sig, större delen av dygnet. Ett land där man inte behöver köpa dyra vinterjackor, stövlar och liknande utan kan gå omkring i lätta, luftiga, billiga sommarkläder året om. Ett land där man inte behöver så mycket smink eftersom man är solbränd året om. 😉 Ett land där man får en väldig massa tillskott av vitaminer och mineraler, tack vare solens strålar.

Ja, vad säger ni? Vill ni följa med?

4 thoughts on “Vad fan håller jag på med?

  1. Apropå den där sista frågan och för att muntra upp dig en smula, NBT …
    Annars tycker jag inte man skall lägga in videor hur som helst i andras
    bloggar !

    • Ver: Jag är redan munter men tack ändå för att du tänker följa mig vart jag än vänder mig i världen. Så gulligt av dig.

      ”Annars tycker jag inte man skall lägga in videor hur som helst i andras
      bloggar !”

      Ha ha ha haaaaa! Det gör ju du hela tiden.

  2. Givetvis tycker jag inte att du skall lämna landet (nationen), NBT. Däremot kanske
    du borde lämna landet (vischan) till förmån för ett mera feministtätt område …

    • Ver: Jag kommer nog aldrig att lämna landet. Jag kommer förmodligen att lägga mig under körsbärsträdet i trädgården, alternativt ute på åkern eller i skogsdungen och somna in lugnt och stilla. Om jag blir så gammal att jag en dag inte klarar mig själv och måste flytta till ålderdomshem, kommer de förmodligen att få hämta mig med polisbil under vilda protester, arga skrik och sparkar, kanske utdelar jag till och med ett och annat knytnävsslag. 😉

      Ute på landet är det inte feminist-tätt men vi finns och vi är engagerade. Det måste finnas feminister ute på landet också.

Kommentera

