Feminism är att ge sig själv makt

Att bli och att vara feminist, brukar jag jämföra med att få en mycket grundlig utbildning i beteendevetenskap, psykologi och samhällskunskap.

Som ung tjej, trodde jag ofta att det var något fel på mig och att alla konstiga situationer som uppstod i mitt liv, var något som jag själv bar skulden för.

Det kunde t.ex handla om att jag trodde att jag skickade ut ”fel” signaler till män i alla åldrar, som gjorde att de utsatte mig för sexuella övergrepp/ofredanden eller att män och killar behandlade mig som en liten unge, som det var deras uppgift att styra och bestämma över. Det var mitt eget fel att äldre män i min pappas ålder, inbillade sig att jag skulle vilja ligga med dem. Det var mitt eget fel att jag inte ”satte ned foten” tillräckligt tydligt då allehanda män ville ta sig rätten att domdera, styra och ställa över mig.

Det kunde handla om att jag trodde att mina väninnor inte tyckte om mig längre, då deras pojkvänner övertalade dem till att, antingen säga upp kontakten helt med mig eller att sluta umgås, i pojkvännernas tycke, ”för mycket” med mig.

Det kunde handla om att pojkvänner och män i allmänhet gjorde mig generad och obehaglig till mods, när de fällde upprepade sexistiska kommentarer om min kropp och mitt utseende, eller när de ”kritiserade” detsamma.

Det kunde handla om att jag inte förstod varför jag tyckte så fruktansvärt illa om min egen kropp och mitt eget utseende, att jag gjorde allt för att försöka dölja och behandla, vad jag uppfattade som äckliga ”skavanker” hos mig själv med smink, kläder, hård bantning och träning.

Det kunde handla om att manliga kollegor ignorerade min kunskap, viftade bort mina förslag på möten och dylikt, tog åt sig äran av mitt arbete mitt framför näsan på mig eller att de fick mer beröm av chefen, fler pinnar på karriärstegen, högre lön eller mer utbildning, trots att de underpresterade på jobbet i jämförelse med mig.

Det kunde handla om att jag trodde att det var fel på mig, när jag inte kunde få orgasm vid penetrationssex med män eller att det var mitt eget fel, att jag ”lät” män och killar behandla mig som en mycket smärttålig sexleksak av gummi, i sängen. Det var mitt eget fel att jag kände förakt och äckel inför männen/killarna och det var mitt eget fel, att jag kände förakt inför mig själv för att jag inte bad dem och deras penisar dra åt helvete.

Det kunde handla om att jag såg på andra kvinnor som mina fiender och att vi jämförde oss med varandra på ett mycket förnedrande och ovärdigt sätt för att försöka utröna vem av oss, som var mest intressant för män och killar att ligga med. Den som var mest knull-bar för män, ”vann”. Hur kunde vi ens se på detta som en ”vinst” för oss?

Sen blev jag feminist och allting bara föll på plats. 🙂

Det innebar inte att jag helt plötsligt slapp mäns sexuella ofredanden/övergrepp eller mina egna äckel-känslor inför min kropp och mitt utseende. Det innebar inte att jag helt plötsligt fick samma pondus och status som manliga kollegor på jobbet eller att män och kvinnor började behandla mig annorlunda. Det innebar inte att sex med män blev mer intressant eller mer sexuellt tillfredsställande. Ingenting förändrades som i ett trollslag, på så sätt.

MEN – jag fick förståelse för den manliga och kvinnliga psykologin, över- och underordningen mellan könen i samhället och hur allt detta tar sig uttryck. Jag fick verktyg för hur jag skulle förhålla mig till allt detta och jag fick insikt i, varför människor och framför allt män, beter sig som de gör. 

Denna förståelse, enorma kunskap och insikt hos feminister retar ihjäl många män. De känner sig avslöjade, ertappade med byxorna nere och de inser att vi feminister har synat deras bluff och de sätt, på vilka de ständigt försöker överordna sig och få makt över kvinnor.

Andra män begriper ingenting utan de fortsätter med sitt, i tron att inga kvinnor förstår eller ser, vad de håller på med. Exempel på detta, är alla män med viss samhällsmakt som de använder mot kvinnor och barn, t.ex politiker, journalister, poliser, socialsekreterare, advokater osv. De förstår inte att Storasyster Feministen ser dem, noterar och dokumenterar allt som de gör. De tror, som alltid, att de skall lyckas dölja och hemlighålla sina manliga förehavanden för kvinnor. De förstår inte att allting som de gör i nutid och i framtid, kommer att hamna i den feministiska historieboken. 

Att bli och att vara feminist är att ge sig själv makt.

Makt att förstå, analysera och få insikt i hur människor beter sig och varför de beter sig som de gör. Det ger en även makt att förstå sig själv och sig själv, i relation till andra människor. Feminism är helande och feminism är en avprogrammering från den hjärntvätt som patriarkatet (manssamhället) och enskilda män, idogt utsätter män och pojkar och kvinnor och flickor för. Alla barn, män och kvinnor borde få en feministisk utbildning. Det skulle hjälpa dem att förhålla sig bättre till sig själva men framför allt, till varandra. Tyvärr finns det fortfarande män och till och med vissa kvinnor som, trots att de saknar all kunskap om feminism och dessutom visar ovilja att lära sig, tror att feminism är väldigt skadligt för dem. 😉

Det är faktiskt lite synd om dem.

 

 

 

22 thoughts on “Feminism är att ge sig själv makt

    • Anna: Tack och ja, det skulle det verkligen. Det är t.ex ganska lätt att se på unga tjejer, vilka av dem som har feministiska mammor och vilka som inte har det.

  1. Bra skrivet!

    Och som feministisk mamma pendlar jag ständigt mellan hopp och förtvivlan men förhoppningsvis har jag kunnat förmedla något i alla fall till mina kära ättelägg, även om det inte alltid känns så. Det är ett massivt motstånd en har att kämpa mot.

    • Calle: Om du och alla andra mammor, hade möjlighet att uppfostra era barn utan påverkan och massivt motstånd från män och manssamhället, skulle ert jobb med barnen bli mycket enklare. Du och andra feministiska mammor får helt enkelt göra vad ni kan och jag är 100% övertygad om att just du har gjort ett fantastiskt jobb med dina barn. Du och andra feministiska mammor är normbrytare i uppfostran av barnen och det är det jobbigaste man kan vara. Det är mycket, mycket enklare att spela med och anpassa sig efter hur ”alla andra” föräldrar är, gör och tycker att man skall vara. Det är jätteenkelt – det svåra är att gå sin egen väg och följa sin övertygelse. Jag hoppas att du förstår hur modig, unik och intelligent du är. Jag hoppas att dina barn förstår det också. Ring mig annars så skall jag tala om det för dem. 😉 Kram

  2. Även fastän jag är en man så känner jag igen mig i det att kunna analysera och förstå så mycket bättre när en har blivit feminist.

    Men jag ser också ett nytt fenomen/problem. Jag har givit mig ut lite i dating-djungeln. Det som är väldigt tydligt är att kvinnor förväntar att jag som man ska vara på vissa sätt. Det går igen i diverse svar på frågor på datingsidorna, från kvinnor, och sätt som kvinnorna skriver på, att dom förväntar att mannen ska vara ”maskulin”. Det många, dom allra flesta, kvinnor ser efter, ser jag, är en patriark. Tyvärr. ”Ett överhuvud i familjen”. Mannen ska vara bestämd, ska ta för sig, ska ta henne med ut på äventyr.

    Tyvärr har vi feminister inte angripit detta. Vi har angripit mäns objektifiering av kvinnan, men omvänt har vi aldrig tänkt på saken ens en gång. Och ja, det är ett problem. För det betyder att kvinnan upprätthåller patriarkatet. Hur ska barn som växer upp i en patriarkalisk familj kunna tänka än patriarkaliskt?

    • Andreas: Jag har aldrig någonsin hört hetero-kvinnor säga att de vill ha en man som bestämmer över dem eller som de vill skall vara överhuvud över dem och deras barn. De enda som jag har hört dessa påståenden ifrån, är heterosexuella män. Kanske snarare ett önsketänkande hos dessa män? Heterosexuella män vill ju alltid tala om för kvinnor vad kvinnor skall gilla hos män och det är viktigt för män att få känna sig ”manliga”, genom att agera på det här sättet bland kvinnor.

      Självklart ser de flesta hetero-relationer ut som så, att männen vill bestämma, ha makten och överordna sig, i syfte att känna sig ”manliga”, dvs de bygger alltså hela sin ”manlighet” på kvinnor, vad de tror är kvinnors ”underordning” och vad de vill att kvinnor skall vara. Många hetero-kvinnor orkar inte värja sig hela tiden mot deras mäns maktbegär och dominans men jag hör dem ofta sucka över detta manliga fenomen. Vissa skrattar åt männen och deras fjantiga tuppande också. Vad män uppfattar som ”manligt”, kanske är något helt annat än vad hetero-kvinnor uppfattar som ”manligt”? Vad hetero-kvinnor säger bakom ryggen på sina män, får männen sällan/aldrig reda på. Många hetero-kvinnor tycker att deras män är som bebisar – små gossebarn som måste tas omhand.

      Självklart lär sig både flick- och pojkbarn samma beteende från heteroföräldrar och på så sätt upprätthålls patriarkatet från generation till generation, precis som du skriver. Ganska många heterokvinnor upprätthåller förstås patriarkatet för de är födda i det och vet ingenting annat.

      Häromdagen talade jag t.ex med en hetero-kvinna som varit gift med en man i 25 år (numera skild) och nyligen blivit upplyst om att kvinnor inte fick ärva förr i tiden och att män på den tiden var kvinnors förmyndare, då manssamhället hade omyndigförklarat hela den kvinnliga befolkningen i Sverige. Jag blev nästan chockad över att detta var en förfärande nyhet för henne men samtidigt så vet ju vi feminister att kvinnor i hetero-relationer, ofta förbjuds av männen att ens tala om och än mindre, engagera sig i kvinnorörelsen. Männen gillar inte om deras hetero-kvinnor är feminister, helt enkelt och kvinnorna gör som de blir tillsagda, kanske mest för att få lugn och ro och slippa manstjafset, vad vet jag? Så var det för mig en gång i tiden när jag försökte vara feminist och samtidigt bo ihop med en man som naturligtvis, kände sig manad att ”ifrågasätta” mina feministiska förehavanden och till och med retade sig på vilka böcker jag läste. Män är så jävla rädda på riktigt. 😉

      • Jag har heller aldrig hört någon kvinna säga, ”jag vill ha en man som kan bestämma över mig”. 😛
        Jag gick in i denna dejtings-djungel med en förväntning om att kvinnor vill vara jämställda, men det är icke det min erfarenhet nu visar. Jag är ingen patriark. Jag tror du känner mig väl nog vid denna tiden att du vet att det är inte något jag pallar vara för en kvinna. Inget önsketänkande från min sida, tvärt emot, jag skulle långt hellre vilja hitta en ”matriark”. Men neh…

        Oh, det var ett skämt. En president sitter i 4 till 8 år. Beroende på om Trump blir sittande i 4-8 år kommer lidelsen att vara så länge. Post Trump-matic… get it? 😉

      • Andreas: Jag tror att du har missuppfattat hetero-kvinnorna på dejtingsajterna. 😉 De flesta heterokvinnor, enligt min erfarenhet, önskar sig män som är lite mer som kvinnor. Mjukare, icke-dominanta, jämlika, mindre sexuella, ansvarsfulla, vettiga, frisinnade, jämställda och som alltså kan sköta hem, barn, jobb, ekonomi och hushåll lika bra som kvinnor.

        Ahahahahhaaaa! Jag satt med i-paden (liten blurrig text) och läste helt enkelt inte ordentligt vad du skrev. Posttrumpmatisk stressdisorder, ha ha ha!. 🙂 🙂

      • Andreas: Haha ja, du är lite speciell. Du är ju norrman. Det är inte för inte, som vi svenskar driver med er. 😉

  3. Ja men verkligen! Att lära mig om feminism har förbättrat mitt liv med ca 100%. Innan for jag mer runt som en vindflöjer efter mäns godtycke ( gör det fortfarande pga. att samhället ser ut som det gör men betydligt mindre nu iaf). Då jag ser och förstår mäns manipulation och fördelar i form av kön krymper deras makt över mig. Ang. dejtingsiter tror jag tyvärr många kvinnor fortfarande är fast i patriarkatets chimärer? T ex mina yngre systrar i heteroförhållanden värjer sig alltid lite då jag betonar nackdelarna med män. Men de kanske ändrar sig med tiden, vem vet 😉

    • Julia L: Härligt att höra att du också har haft glädje av feminismen. 🙂 Jag har svårt att tro att kvinnor inte skulle ha det men, men…

      Det viktiga är att FÖRSTÅ men sen kan en inte alltid värja sig från allt som män (och vissa kvinnor) utsätter en för i livet, tex försök att manipulera, trycka ned och utöva makt. Mansplaining är också väldigt vanligt och det är svårt att värja sig ifrån utan att behöva bli otrevlig.

      Det där med att många kvinnor har en tendens att försvara män så fort en säger sanningen om män, är ett exempel på hur kvinnor har anpassat sig till det manliga perspektivet och till patriarkatets inlindande av män i bomull. Många kvinnor har normaliserats in i mäns kvinnohat, nedvärderar sig själva och reagerar inte på mäns nedsättande ord, förlöjligande och förnedring av dem själva eller hela kvinno-släktet. Däremot reagerar de med kraft på, om en annan kvinna talar nedsättande om eller förlöjligar män på samma sätt. Både män och kvinnor (främst hetero) verkar dela uppfattningen, att kvinnor skall tåla mycket mer än män. Män har utmålat sig som offer för kvinnor och många kvinnor har gått på det och daltar med män, som om de vore små hjälplösa barn som inte tål minsta lilla kritik och som istället slänger sig skrikande, fäktandes och gråtandes på golvet. 😉

      Feminismen vinner alltid och män motbevisar alltid vad de påstår om sig själva. Det kan alla kvinnor utgå ifrån. Jag har stött på väldigt många hetero-kvinnor som har haft väldigt höga tankar om män. ”Min man/son/bror/far skulle ALDRIG…” men det visade sig… att kvinnorna inte bara blev grundlurade av männen – de framstod som idioter också eftersom de så ihärdigt hade försvarat männen som ju ”ALDRIG skulle…”. 😉

      Insikten brukar komma med åldern. 🙂

      • Julia L: Jag måste bara tillägga, angående att kvinnor anpassar sig till patriarkala strukturer. Javisst, det gör de förstås och män framhåller gärna särskilt ett exempel – de vill mena att hetero-kvinnor VILL att män skall bestämma, styra och ställa över dem. Jag menar att det främst är ett manligt önsketänkande. 😉 Men att kvinnor förstås anpassar sig till andra patriarkala strukturer. Män förnekar ofta de strukturerna, men framhåller gärna detta enda exempel som råkar passar in deras manliga självbild: Kvinnor kan inte bestämma över sig själva – de måste ha en man som gör det, annars klarar de sig ju inte i livet. 😉

        Jag har aldrig, någonsin, hört någon enda kvinna påstå att hon skulle ”behöva” en man som bestämmer, styr och ställer över henne. Har du?

  4. Nej, jag håller med dig helt! Tror det kan vara så att kvinnan ibland är så uttröttad av alla krav och allt ansvar att hon bara vill få släppa och bli omhändertagen en stund? Men att falla i armarna på en man då- aj aj aj. Problemet är ju alla de där kraven som lagts på från första början :-/

    • Julia L: Framför allt heteromän vill nog bli omhändertagna av kvinnor (känslomässigt, sexuellt, med mat, hushåll, ordning och reda osv) men heterokvinnor vill (måste) kanske bli omhändertagna av män, t.ex ekonomiskt? Jag tror dock inte att någon av dem vill att den andre skall bestämma, styra och ställa helt och hållet över dem.

      En man kan aldrig ta hand om en kvinna, är min erfarenhet. 😉 Heterokvinnor tror dock att män skall kunna fungera som bästa väninnor, framför allt känslomässigt. De fattar inte att deras gråt, prat om ”känslor”, problem i livet, depressioner, diagnoser osv, är ett tecken på svaghet för män. Det utnyttjar många män, istället för att vara ett stöd för sina kvinnor. Ungefär som rovdjur gör – minsta tecken på svaghet/skada så siktar de in sig på kvinnan och äter upp henne levande. 😉

  5. ..& just det, män som redan har massa fördelar bara i egenskap av sitt kön ska dessutom ha kvinnors uppmärksamhet och gärna beundran?! Alltså NEJ, hur orättvist ska det vara egentligen…

    • Julia L: Det finns ingen hejd på allt som män tycker att kvinnor skall GE dem. Trots att de inte själva ställer till med annat än PROBLEM för kvinnor och barn, jorden runt. Så blir det eftersom män anser sig vara ”överlägsna” majoriteten av jordens befolkning. 😉 De anser sig ha ”rätt” till kvinnor och barn, utan att ens behöva göra sig själva attraktiva för kvinnor och barn att umgås med.

      Och sanningen är ju, att män inte heller verkar se några som helst problem med att på olika sätt, med mer eller mindre våld/manipulation/mutor/propaganda, tvinga sig själva på kvinnor och barn.

Kommentera

