I Skavlan såg vi exempel på typisk mansplaining

Igår kollade jag på reprisen av Skavlan. Jag var nämligen väldigt intresserad av att lyssna på vad den isländska kvinnan Birgitta Jonsdottir, hade att säga. Hon har varit taleskvinna för Wikileaks, jobbat nära Julian Assange och är numera framgångsrik ledare för det växande isländska Piratpartiet.

Dessvärre, togs nästan hela intervjun med Jonsdottir över av en typisk mansplainare – teaterapan Julian Fellowes. Min irritation bara växte och växte under programmets gång och jag tänkte:

*”Håll käften nån JÄVLA gång, gubbjävel!!!”*

fellowes-jpg

Blah, blah, blah, blah, blah, blah, blah…

Trots att det alltså var Jonsdottir som skulle intervjuas och få komma till tals, lade sig gubben (som redan hade pratat och pratat på övertid under sin egen intervju), i Skavlans intervju med Jonsdottir, ”ifrågasatte”, avbröt, försökte argumentera emot allt hon sade och höll lååååånga tal som aldrig tog slut. Han pratade sönder hela intervjun med henne. Jonsdottir hanterade honom mycket bra dock, till skillnad från Skavlan som inte vågade avbryta honom.

Och där sitter en som kvinna framför tv:n och tror att en, för en gångs skull, skall få lyssna till vad en mycket intressant, politiskt erfaren och kunnig kvinna har att säga och då börjar istället denna fruktansvärt irriterande mansplaining.

Jag blir så trött på män och på hur de tjatar hål i huvudet på en. 

 

 

 

40 thoughts on “I Skavlan såg vi exempel på typisk mansplaining

  1. Råkade se eländet jag med. Skrek i högan sky – vilken jävla gubbstrutt! Så otroligt irriterande! Bedrövligt av Skavlan att inte säga ifrån. Men gubben stötte i alla fall på motstånd av Birgitta, hon hanterade honom riktigt bra under omständigheterna. Jag undrar om jag skulle ha orkat sitta kvar…
    Noterade att gubben inte var kvar sen, blev han sur och gick eller hade han bråttom någonstans?

    • Calle: Jag trodde jag skulle bli helt galen på gubben och hans malande. 😦 Han tog upp hela programmets taltid med sitt fruktansvärt ointressanta dravel. Jag hade velat höra mer om Jonsdottir och hennes arbete men det sket sig för att gubbjäveln avbröt henne hela tiden med sina dumma frågor och löjliga ifrågasättande. Skavlan vågade inte säga ett pip men Birgitta hanterade honom jättebra – instämmer. Hon måste ha undrat vad han var för nån idiot?

      Jag bytte kanal efter Birgittas intervju så jag såg inte att gubben försvann. Han kanske blev sur? Han fick prata mest av alla i programmet men han uppfattade det säkert som många män gör när kvinnor bara får max 25% av taltiden, dvs att han fick prata mindre än henne? 😉

      Tänk att män alltid tycker att de har så mycket intressant att säga? De fattar inte att det sitter miljoner kvinnor framför tv:n som hade velat lyssna ostört på vad Birgitta Jonsdottir hade att säga. Det är väl förmodligen därför män känner sig manade att avbryta för de anser att kvinnor bara skall lyssna på män? Inte på andra kvinnor. Om det inte är Hollywoodfruar och sånt, förstås. 😉

  2. Det är att tangera fördomar, att säga att det är män. Men om jag får tolka din text så lyckades du se hela intervjun!? Jag själv pallade inte med den där idioten. Det enda jag hörde från köket var ”shame on you” vid två tillfällen. Sen efter det blev han något dämpad.

    Nu är ju den här idioten politiker också, så jag tror att Skavlan visste vid bokning av gäster att det skulle finnas olika åsikter. Därför tror jag att han medvetet lät det vara en ”politisk debatt”. Något som i sig blir ännu mer besvärligt för Skavlan och deras crew. När gubben först får 15min ensam, sen ytterligare 15min debatt. Där Jonasdottir endast får 15min debatt. Utan att Skavlan berättar för lyssnarna att det är en debatt mellan en idiot och en lysande stjärna.

    Skavlan får rycka upp sig lite!

    • Fredrik: Om du trycker på det rosamarkerade ordet i min text ”mansplaining” så ser du att det oftast är män som mansplainar, vilket inte är något nytt för de flesta kvinnor. 🙂 Du kommer in på Unionens hemsida där det finns en studie i ämnet: ”män som tror att de är mer intelligenta än kvinnor”. Ha ha ha ha, har du hört så dumt…?

      Gubb-idioten är en teaterapa och även till viss del, konservativ politiker – helt korrekt. Jag bryr mig inte om huruvida idioten ville starta ”debatt” under ett intervjuprogram – jag ville lyssna på Jonsdottir. Dessutom hade han, precis som du också noterat, pratat alldeles för mycket redan innan intervjun med Jonsdottir. Han trodde antagligen att tv-publiken föredrog att lyssna på honom hela tiden och hans never-ending ordbajs.

      Ja, Skavlan borde ha satt stopp.

      • Mansplaining utförs enbart av män. Enough said. Jag håller som bäst på och introducerar min partner om begreppet också (hon har nämligen en kollega som har skills i ämnet).
        Jag syftar mer på meningen som kommer direkt efter det nyss nämnda rosafärgade ord.
        Fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något. En fördom kan vara sann. Men är likväl en fördom. Eller hur vill du beskriva en fördom?

        Jag tror du missar min poäng. Jag tror att det var Skavlan-redaktionen som hade förutsett en debatt de två emellan. Det ska Skavlan-redaktionen ha en känga för. Det vill säga att redaktionen planerade programmet så att Jonasdottir inte ska få någon egen tid. Det måste väl vara uppenbart för redaktionen att om man slänger in en adlig konservativ gubbe och en nytänkande mångfasetterad humanist i samma program så kommer saker att ske. Jag vill alltså dela på ansvaret. Dels gubb-idioten som konstant använder härskarteknier och dels redaktionen som tillät det ske.
        Eller har jag för högt ställda krav på Skavlan-redaktionen då?

      • Fredrik: En vanlig vanföreställning bland män är att det bara är kvinnor som ”tjatar hål i huvudet” på män. Som framgår av studien i länken och som nog också överensstämmer med de flesta kvinnors erfarenheter, är det män som alltid pratar mest, på arbetsplatserna, i skolorna, på föreningsmöten, i massmedia, under föredrag/möten etc, etc. Män tjatar alltså hål i huvudet på kvinnor, i mycket större utsträckning än det omvända. Utöver detta, tjatar även många heteromän hål i huvudet på de kvinnor som de har lyckan att få dela liv och hem med.

        Huruvida det var Skavlan-redaktionens eller gubb-idiotens fel att Jonasdottir inte fick komma till tals under programmet får vi aldrig veta och det känns därför väldigt onödigt och oviktigt att spekulera i. Poängen är att denna typ av mansplaing är väldigt, väldigt vanlig och vi får väl kanske tacka Skavlan och teaterapan för att de gav ett ypperligt exempel på hur män tystar kvinnor på detta sätt. Som framgår av studien, lider många män av vanföreställningen att, oavsett vad en kvinna säger eller hur mycket mer kunskap hon har, så anser sig män alltid veta bättre och kunna mer.

        Intressant att du håller på att ”introducera” din sambo… 😉 Är du månne själv en mansplainare, Fredrik?

  3. Tänk på att programmet (som alla andra program nästan) är noga klippt och att
    du faktiskt inte vet vad du inte såg …

    • Ver: Hahaha! Det jag såg räckte gott. 😉 Teaterapan hade säkert till och med blivit bortklippt så att han var ännu värre än vad tv vågade visa.

      • Såg lite halvnoga på en repris och min bestående undran
        gäller texten på Tuva Novotnys Tshirt. Någonting med
        Chicks i alla fall och ganska långt (text på hela framsidan
        av plagget). Någon som såg bättre än undertecknad ?

      • ”Some chicks marry chicks get over it” kanske …

        Påminner mig om någon historia om en väldigt macho man
        som inte hade några problem med manliga homosexuella
        i par ty det innebar två lediga tjejer. Men kvinnliga dito bör
        han följaktligen ha haft svårt för …

      • Ver: Förstår inte alls varför folk (oftast män) har ”problem” med vilka andra ligger med. Varför bryr sig?

  4. ok, jag är bara inte så van vid uttrycket att ”kvinnor tjatar hål i huvudet”. 😐 Det säger väl kanske mer om mig…

    Vad smickrad jag blir att du ställer en fråga till mig! Jag låter dock andra få avgöra om jag är det eller inte. 🙂

    • Fredrik: Ditt sätt att skriva om hur du upplever att du ”introducerar” din sambo, säger en del om dig. Du skall absolut överlåta åt de kvinnor som du talar med, att avgöra om du är en mansplainare eller ej. Du har inte tolkningsföreträde och män saknar dessutom ofta denna självinsikt, dvs de har ingen aning om vad de håller på med, vilket också framgår av studien som jag länkar till. Det kommer alldeles naturligt för mansplainare, eftersom de överskattar sina egna förmågor och den egna så kallade ”intelligensen” som de upplever vara alldeles enastående. De tror tex att de är kvinnors ”lärare”.

      Jag hoppas inte att det faktum att jag nu håller på att introducera dig i ämnet mansplaining, orsakade att du trillade av stolen av din, förhoppningsvis, nyvunna självinsikt, Fredrik? 😉

      • 1. Jag skrev inte att det var min sambo, men jag blir väldigt nyfiken på vad du upplever att det säger om mig. Berätta gärna.
        2. Vad är det som gör att du tror att jag behöver en introducering av mansplaining? Hur upplever du mig, som en mansplainare eller inte? *nyfiken*
        Det är hårda ord när du skriver ”…förhoppningsvis, nyvunna självinsikt, Fredrik?”. Vad vill du med att skriva så hårda ord?
        MVH

      • Fredrik:
        1. Korrekt. Du skrev att det var din kvinnliga ”partner”, inte sambo. Spelar det någon roll?
        2. Ja, jag misstänker att du kan vara en mansplainare. Det baserar jag dels på att DU upplever dig kunna ”introducera” (lära) din kvinnliga PARTNER om mansplaining, i egenskap av man, och dels på dina tidigare kommentarer här i min blogg.

        ”Hårda ord”? Jisses…? Är du ännu en sån där lättkränkt vit man? 😉

        Roa dig med att läsa kommentarerna här, fundera, begrunda och återkom om du fortfarande anser dig vara offer för några ”hårda ord”:
        https://noboytoy.wordpress.com/2012/01/12/soptippen/#comments

  5. Jonsdottir (som nu var klok nog att säga att hon inte har något med Assange att göra längre ” I dont know what is inside his head” eller ngt liknande sa hon) sa två ggr till pösmunken och överklassaren Fellows: Shame on you! Jag tror det blev en del bortklippt där…
    Vid nästa gäst var Fellows stol tom…

    Där föll tyvärr Downtown Abbey ner lite….trots att den har varit rätt feministisk med ovanligt många arbetande kvinnor på höga positioner …tror att Fellows skrivit in det för att han ska framstå som framåtskridande. Hycklaren.

    • Anna G: Jag hörde att hon sade ”shame on you” till teaterapan och jag skall erkänna att jag njöt i fulla drag när publiken applåderade henne då. Dock missade jag att pösmunken lämnade sin plats efteråt.

      Jag har aldrig sett DA så jag vet inte hur feministisk serien är..? Jag tvivlar, efter att ha sett dess skapare in action, hehe.

      Det verkade som om Jonasdottir (Jonsdottir?) inte riktigt ville kännas vid Assange, jag instämmer. Jag blev i alla fall imponerad av hur hon hanterade gubb-idioten under intervjun. Hon stod på sig, var lugn och saklig och vägrade låta honom sätta sig på henne. Heja Island – de har rejäla kvinnor på den ön. 🙂

  6. Jag ser det som att du skriver en blogg där du skriver dina åsikter med möjlighet för oss läsare att testa dina argument genom att syna dina åsikter i sömmarna. Jag skriver ner mina synpunkter och jag hoppas att du synar mina åsikter i sömmarna. Dialog uppstår. Ibland medhåll ibland mothåll. Men alltid nyttigt att bli synad. Sen att du har svart bälte i feministisk vetenskap och jag fortfarande är inne på mitt första år påverkar ju givetvis infallsvinklarna.
    Jag kan kanske kallas för feministisk nybörjare och i den kontexten upplever jag det som hårda ord att du utgår ifrån att jag inte kan någonting om mansplaining och är i avsaknad av självinsikt.

    Det är klart att det är allvarligt att du ser mig som en pot. mansplainare. Men det hör till konstruktiv kritik. Du ger synpunkter som är underbyggda. Det tar jag som en möjlighet att försöka visa motsatsen.

    För att försöka visa motsatsen så var det min fru (hon hade inte hört om mansplaining) som frågade varför hennes manlige kollega verkade så självgod, och då berättade jag om fenomenet mansplaining och hon förstod direkt att kollegan troligen använder sig av det. Sen för att försöka knyta ihop den här kommentaren med huvudtråden, så två dagar senare framför Skavlan fick hon se ett skolboksexempel i ämnet. Varav hon utbrister, ”det här kommer det att skrivas om!”.

    Något som förvånar mig att det är ganska få reaktioner på Skavlans program. Googla på ”skavlan mansplaining” så är det inte mycket. Men en ack så viktig blogg på första plats. 🙂

    • Fredrik: Ja, jag utgår ifrån att du, OM du är en mansplainare, sannolikt är ganska omedveten om det, dvs att du saknar självinsikt. Det är, som sagt, väldigt vanligt att män inte själva är medvetna om att/när de mansplainar.

      Jag är ingen typisk mans-fjäskande kvinna så om du tycker att jag levererade ”så hårda ord”, när jag ställde frågan till dig, om du har fått insikt om ditt ev. mansplainande så måste du antingen bli mycket mer hårdhudad för att klara av den här bloggen, Fredrik eller också får du gå och gråta i fruns förkläde efter alla mina svar till dig. Ditt val.

      Men för guds skull – kom inte och gråt hos mig och utmåla dig som ett stackars manligt verbalt offer – det hjälper inte. Ja, jag är alltid snarstucken mot män som kommer in i bloggen och uppblåst tror att de t.ex skall kunna klara av att ”syna” mina argument och åsikter. Tillåt mig att vräka huvudet bakåt och vråla ut mitt asgarv. Ha ha ha haaaaa!! Jag äter de flesta män till frukost. Knäcker dem som äggen till min omelett. Men för all del – be my guest!

      Med det sagt, bara så att du vet vad som gäller här och att du förstår vad du ger dig in på – det förvånar mig också, att det inte har blivit fler reaktioner på pösmunkens mansplaining i Skavlan. Är folk så vana vid att män blarrar överallt och i evigheters evighet, att de inte ens reagerar?

      • Hej tack för svar. Frågorna är ännu fler och nyfikenheten ännu större. Jag hade velat läsa en lång intervju med dig någonstans där du ges utrymme att få berätta mer utförligt om dig och din blogg. Här i kommentarsfältet har du bjudit på mer än vad som förväntas av dig.

        Jag ska ha nya glasögon på mig när jag läser din blogg. Tack för ditt ärliga och uppriktiga svar! 😀

      • Fredrik: Ta det inte så illa, vännen. Jag är rak och ärlig och mot män kan jag ibland vara lite oförskämd men bara när de förtjänar det och sätter sig på alldeles för höga hästar. Fråga Verutschkow. Han får lite verbala snytingar av mig då och då när han är dum men han älskar det. 😉

        Du är förstås välkommen att läsa och ställa frågor så länge du inte spammar mitt kommentarsfält och svävar ut i en massa trams. Jag avskyr trams. Ännu har ingen lyckats bli blockad i min blogg, konstigt nog. De flesta antifeminister har flytt självmant när jag, eller någon av mina otroligt pålästa och intelligenta läsare, givit dem svar på tal. 😉

        Jag ställer inte upp på intervjuer/tv mm eftersom min anonymitet skyddar mig från de hot och trakasserier som nästan alla feministiska röster utsätts för IRL. En dag, kanske när jag blir pensionär och inte är beroende av min försörjning längre, kan jag bli en offentlig person och låta Skavlan intervjua mig i tv. 🙂

        Jag är säker på att du klär mycket bra i nya glasögon, Fredrik. Du kommer förhoppningsvis att se bättre ut, för varje inlägg du läser i min blogg. 😉 Öppna ditt sinne, släpp det manliga egot, lägg den manliga kränktheten åt sidan och inse att din världsbild som man, är någonting helt annat än vad verkligheten är för kvinnor (och barn). Att läsa min blogg är en mycket bra början. Du kommer antagligen att bli arg, rasande, förolämpad, hata mig, känna dig kränkt, vilja tysta mig osv men kom ihåg att jag inte bryr mig ett dugg, samt att allt detta bara kommer ifrån dig själv. Ställ dig själv frågan, angående dessa, dina eventuella manliga känsloutbrott: ”varför reagerar jag såhär?”.

        Mvh NBT

    • Andreas: Tack! 🙂 Detta har jag inte hunnit läsa, så bra skrivet! Han försökte ”rätta till” hennes åsikter. Exakt. Jag antar att det är svt som har fel efternamn på Birgitta (de skriver Jonasdottir) men det skall nog vara Jonsdottir..? Jag litar mer på FP än på SVT i det och alla andra fall. 😉

      • Andreas: Inte konstigt att jag inte hittade vare sig info om henne eller bilder på henne när jag googlade till inlägget. Jonsdottir skall det vara, ja. Har ändrat nu.

    • Andreas: Jag såg hennes underbara artikel i morse och tänkte skriva om den i bloggen. Bara det här om mansplaining liksom:

      ”Graciösa som en flock skenande piggsvin går de till attack och berättar hur det egentligen ligger till.”

      Ahahahahahahaaaaaaaaaa! Jag dör.

    • Fredrik:
      ”Jag har nästan uteslutande fått samtal från män, som inte själva har blivit utsatta för mansplaining utan ringt in för att berätta för mig varför mansplaining är dåligt att använda som begrepp och varför kampanjen är dålig och hur vi borde göra i stället, säger Ida Östensson från organisationen Make Equal till Arbetsvärlden.”

      Hahahaha! Jag sade ju det? Män förstår inte själva när de mansplainar. De mansplainar till och med om mansplaining. 🙂 🙂

  7. Såg du att Skavlan omnämnde mansplain-situation i 60-årsfirande av SVT? Inte riktigt vad man hade hoppats på för kommentar, dock…
    #hoppasintedugerupphoppetbarafördethär

    • Fredrik: Jag missade Skavlan igår kväll tyvärr eller menar du att han uttalade sig i jubileumsprogrammet?

      Skavlan förstår nog inte heller vad mansplaning innebär? 😉

      • Skavlan gjorde uppehåll igår till förmån för 60-årsfirande. Där alla (levande) tv-profiler blev intervjuade. Allt från Mello,Robinson,sport,humor,etc. Då blev Skavlan intervjuad ca 2:30min och det han valde att referera till, var just denna omnända mansplaning-gubbe som försökte härska över Birgitta, som ett ”härligt” och ”oväntat möte”. Av alla hans genom tiderna nästan 1000 gäster han haft, valde han att ägna tid åt just denna gubbe. Fredrik Skavlan, visst måste det skett många andra mer ”spännande möten” som genom åren, som varit mer värda att omnämna?

      • Fredrik: Skavlan kanske är jätteförtjust i tv-serier och då särskilt Downton Abbey? Detta intresse kanske gjorde att den förste han tänkte på att referera till, av alla gäster under årens lopp, var den mansplainande pösmunken Fellowes? Eller ville Skavlan kanske bara försöka provocera de feminister som reagerat på mansplainingen och kritiserat Skavlans oförmåga att få stopp på den? Skavlan kanske känner sig kränkt? 😉

      • Och, det kanske inte var så konstigt att han refererade
        till senaste programmet. Annars kunde han ju ha pratat
        om speciallösningen som Ulf Lundell fick …

    • Andreas: Detta är något som jag ständigt råkar ut för i mitt jobb. Män som tex inte vet vad jag jobbar med, kan sitta och hålla lååååååånga föredrag för mig om saker och ting som rör mitt yrke. Inte ens när de får reda på att jag är ”experten” i rummet, skäms de över sig själva och sin mansplaining eller att de har utgått enbart från sitt eget perspektiv, dvs att JAG som kvinna aldrig skulle kunna förstå vad de pratar om. I själva verket har jag kanske suttit tyst i en hel timme och lyssnat på män som pratar om saker som de uppenbarligen inte begriper och eftersom jag är den enda i rummet, som verkligen begriper ämnet så vet jag också att de bluffar och snackar skit. Män fattar ingenting. 🙂

      Män som jobbar med någonting helt annat, kan också hålla långa föredrag för mig, t.ex om hur de tycker att jag skall sköta mitt jobb, vilka arbetstider jag skall ha, hur jag skall kunna effektivisera mitt jobb osv. Män förstår nog inte ens att kvinnor reagerar på dem och framför allt inte, HUR kvinnor reagerar på dem. Kvinnor kan t.ex le mot män och se jättetrevliga ut i mäns ögon men bakom fasaden tänker jag och många andra kvinnor att män är idioter. Inte heller det, fattar män. Eftersom de själva tycker att de är duktiga och ”bättre” än kvinnor på alla sätt så tror de att kvinnor tycker samma sak, hehe. Det enbart manliga perspektivet, återigen. Det är lite synd om män på så sätt, det får jag nog säga iaf.

    • Andreas: Ha ha ha! Tänk om de gör likadant här i Sverige med vår nya Jämställdhetsmyndighet? Skulle inte förvåna mig ett dugg om de sätter en MAN som skall basa över myndigheten. 😉

Kommentera

