Tandläkare varnar för att oralsex kan ge muncancer

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-infor-screening-for-munhalecancer

– ”När det gäller livmodercancer har man sedan många år tillbaka kallat kvinnor till kontroll för att se om de har förändringar som kan bli cancer eller om de har cancer. När det gäller munhåle-cancer så har vi inget sådant nationellt screeningprogram.

”Förekomsten av HPV, Humant papillomvirus, i munhålan ökar. Viruset som är sexuellt överförbart kan utvecklas till cancer. 
– Vi ser fler och fler patienter som har tumörer som orsakats av HPV. Och det är yngre patienter än vi har sett tidigare.”

http://www.tandlakartidningen.se/internationell-fackpress/hpv-smittar-via-oralsex/

”Humant papillomvirus, HPV, orsakar förutom livmoderhalscancer även oralcancer. Men det har varit oklart hur smittvägarna sett ut, om viruset smittar via oralsex på samma sätt som vid vaginalsex. Tidigare studier har givit varierande resultat och frågan har varit kontroversiell.

Nu kan brasilianska forskare addera ytterligare ett tungt belägg för att viruset faktiskt sprids via oralsex.”

”Forskarna konstaterar att oral HPV-smitta är minst lika vanlig som vaginal smitta och att ett barriärskydd som kondom verkar skydda mot smitta.”

Jag skrev om detta för några år sedan i inlägget: ”Kvinnor – kräv kondom!”

Vill även, i det här sammanhanget, pusha för mitt inlägg ”Bögpest eller hetero-pest?”. Det finns fortfarande väldigt många människor i världen som tror att hiv och aids främst drabbar homosexuella män. Sanningen är att majoriteten av de som drabbas av hiv och aids är – heterosexuella kvinnor. Sanningen är att heterosexuella kvinnor dör som flugor av att ha sex med män.

Men sanningen är lite för ”kontroversiell”. För män.

12 thoughts on “Tandläkare varnar för att oralsex kan ge muncancer

  1. Ja det är liksom livsviktigt för patriarkatet att behålla sin rätt till det sexuella tolkningsföreträdet. Inget får utmana det.
    Hörde t o m en forskare (kvinnlig) tala om detta för ett tag sedan men påstå att det är bara är män som verkar bli drabbade dvs man som ger kvinnor oralsex. Hon ansåg av en oklar anledning att det inte gällde kvinnor som ger män oralsex. Hon var väl rädd för att utmana patriarkatet.

    Det finns inget känsligt i att munhålecancer breder ut sig så länge inte män drabbas sexuellt.
    Jag är så trött på det där ordet som media stoppar in: ”kontroversiellt”

    Abort är ”kontroversiellt”. Prostitution är ”kontroversiellt”. Övergrepp på barn i familjen är ”kontroversiellt”. Vårdnadstvister är ”kontroversiellt”. Samtyckeslagstiftning är ”kontroversiellt”?

    För VEM/VILKA är det ”kontroversiellt”?

    • Anna G: Exakt! För vem är allt som handlar om kvinnors hälsa, liv och säkerhet, ”kontroversiellt”? Jo, för heterosexuella män. Det är samma fenomen som när män benämns som ”människan”, ”personen” etc.

      Senaste exemplet på hur massmedia är rädda för att tala klarspråk, är de ”personer” som de menade onanerade i kyrkan, kissade och bajsade, stal och betedde sig som ociviliserade grisar. Varför skriva ”personer” när det var män som gjorde det? Detta är bara ett exempel utav många och du nämner ännu ett, dvs att vissa nu vill få det att framstå som att män är de som löper högst risk att drabbas av cancer pga oralsex.

      De flesta borde kunna förstå att kvinnor, pga anatomi, löper mycket högre risk än män att smittas av män, än det motsatta. Det är heterokvinnor som tar emot mäns kroppsvätskor, deras sperma, rakt in i systemet. Antingen i munhålan, kanske till och med ner i magen (sväljer skiten) och/eller vaginalt. Det är också mycket vanligare att heterokvinnor suger k*k än att heteromän slickar f*tta (framför allt bland den yngre porrskadade generationen där blow-jobs framställs som ett måste för kvinnor att utföra åt män, som ett ”normalt” inslag i hetero-sexet).

      När man tänker på hur informationen om hiv/aids var/är massiv mot homosexuella män, är det verkligen konstigt att man inte varnar hetero-kvinnor på samma sätt samt uppmanar dem till att kräva kondom, för att sex med män ens skall komma ifråga. Det är förstås inte kvinnors hälsa och säkerhet som mansamhället värnar om. Det är hetero-mäns sexuella nöje som anses livsviktigt för dem, så livsviktigt att det inte gör något att miljoner och åter miljoner heterokvinnor blir sjuka av och till och med DÖR, av delta i detta manliga nöje. Jo, det är DESSUTOM ofta bara ett nöje för män, sällan får heterosexuella kvinnor ut något själva av det manliga ”sexet”.

    • Tati: Det fina är att en inte behöver avstå från sex. En behöver bara avstå från sex med män, som bevisligen är ohälsosamt, livsfarligt och inte minst, sexuellt otillfredsställande för kvinnor, till skillnad från onani. Onani är det enda som ger alla kvinnor, även heterosexuella, nästan 100% orgasm-garanti, vilket är sällsynt för de kvinnor som har sex med män.

      Men så fort kvinnor väljer bort att ha sex med män, tror folk i regel att de inte har sex ALLS, dvs att de inte utövar sin egen sexualitet alls och till och med, att de är asexuella/frigida. Det är ännu en patriarkal vanföreställning/hjärntvätt. Självklart har kvinnor, som aldrig har sex med män (eller kvinnor), en egen sexualitet och vi får sannolikt betydligt fler orgasmer under vårt själv-sex i livet än vad heterosexuella kvinnor, som ligger med män, får. Ändå tycker folk att det är vi kvinnor, som väljer bort att ha otillfredsställande och till och med livsfarligt sex med män, som är ”konstiga”. 😉

      Läs mitt inlägg om patriarkatets funderingar över kvinnors ”köns-kyla”: https://noboytoy.wordpress.com/2014/07/13/kvinnors-kons-kyla/

      Jag har inte hört Madonnas tal tidigare men det glädjer mig att hon tar ställning FÖR feminism och kvinnors rättigheter. Tack för länken, Tati. ❤ Madonna blev i ung ålder grymt exploaterad av patriarkatet och därmed har hon tyvärr bidragit till patriarkatets översexualisering av våra unga flickor/systrar/döttrar.

      Med åldern suddas ofta den patriarkala hjärntvätten ut hos kvinnor alltmer, de börjar fundera över sina liv och sina val och de vågar ta mer plats och yttra sig. Äldre kvinnor har ett ansvar för att dela med sig av sina erfarenheter till de yngre kvinnorna men tyvärr har patriarkatet fostrat kvinnor till att lyssna mer på män än på andra kvinnor och sällan får äldre, erfarna, modiga kvinnor synas eller göra sina röster hörda i patriarkatet. Mobbingen mot kvinnors åldrande, åldrande kvinnor, har alltså fler aspekter än vad en kan tro vid en första anblick. Relationen mor-dotter har, enligt min mening, påverkats negativt också av denna patriarkala hjärntvätt.

      Patriarkatet har fostrat kvinnor till att se på andra kvinnor som fiender, "konkurrenter" om mannen (ha ha ha) trots att andra kvinnor inte är, aldrig har varit och aldrig kommer att bli våra fiender. Det är mannen som är, alltid har varit och förmodligen alltid kommer att vara, kvinnors och barns främsta fiende i världen.

      Patriarkatet har tyvärr lyckats inbilla både kvinnor och män, att mannen skulle vara kvinnors och barns främste ”beskyddare”, ”lärare” och ”försörjare”. 😉 Det är ingenting annat än en patriarkal vanföreställning och den har ingenting med sanningen eller verkligheten att göra. Överhuvudtaget.

  2. Jag menade att avstå från sex med man, det ar inte vart det liksom.
    Ju äldre jag blir ju mer inser jag att det du skriver ar absolut ratt. Onskar att jag kunde ta tillbaka hur mycket energi jag har slösat pa ”man” från tonåring till vuxen. Vad fick jag ut av det förutom en massa problem och besvikelse?

    • Tati: Jag önskar också att jag hade kunnat få tillbaka all tid som jag har slösat på män och sluppit alla besvär, problem och skador som de har åsamkat mig genom livet. I jämförelse, har jag förmodligen inte slösat ens hälften av tiden som många andra kvinnor har gjort.

      Vad fick jag/vi ut av att ägna tid åt män i våra liv, ja..? Skit. Bara en massa deprimerande skit. Män bidrar sällan till positiv energi i kvinnors liv. Istället bidrar de till destruktivt beteende, utseendefixering, översexualisering, skam, otrygghet, kaos och oreda, försämrad självkänsla och självförtroende, handlingsförlamning, dålig ekonomi, frustration, besvikelse, sämre relationer till mer trygga, pålitliga människor (andra kvinnor), sämre relation till barnen, dåligt sexliv och helt enkelt psykisk och fysisk ohälsa för kvinnor.

      Jag ser det hela tiden bland hetero-kvinnor men själva verkar de vara blinda inför faktum. De tror att det är fel på DEM, att de t.ex skulle vara ”psykiskt sjuka”, deprimerade, bittra eller utbrända utan anledning och börjar äta piller för att försöka råda bot på problemet och döva sin ångest över hetero-träsket. Det är så jävla tragiskt.

      Jag måste nog skriva ett inlägg om alla de positiva effekter som jag själv har upplevt sedan den dagen jag slutade ha ”romantiska” Hollywood-fantasier om män. Jag är glad att du också har kommit till insikt Tati. Du får gärna fylla på i kommentarsfältet med dina positiva erfarenheter av att ha tagit avstånd från män och deras påstådda ”kärlek” till kvinnor. Sicken jävla mans-bluff alltså.

  3. Ah, känner också sådan frustration över hur mycket energi män tar. Det är så himla svårt att komma undan hjärntvätten att ”se bra ut”, uppmärksamma, lämna företräde, lyssna på män etc etc. Man möter ju män i alla möjliga och omöjliga sammanhang även om jag inte gör det hemma ( =mycket skönt;-)

    • Julia L: Det är en befrielse att slippa undan män i sitt eget hem åtminstone. Jag har full sjå med männen omkring mig i samhället (på jobbet tex) som har diverse divalater för sig och inte minst – ett omättligt behov av att hävda sig själva, höras och synas i alla sammanhang. Som bara inte KAN låta bli att kommentera allting som kvinnor i deras omgivning gör, hur de tycker att kvinnorna ser ut, vad de tycker att kvinnor skall göra för dem (serva dem med) osv, osv.

      Lämna företräde, ja. Bra ordval.

      Män får ofta dåndimpen av kvinnor som inte servar dem, tjänar dem. De tycker att det är ohyggligt egoistiskt av kvinnor att inte tjäna män på alla sätt. Att män är egoistiska och sällan servar andra människor, är däremot inte egoism enligt män – det är bara ”manligt”. 😉

      Nä fy sjutton – jag skulle aldrig någonsin stå ut med att dela mitt hem och mitt liv med en man igen. Det är en alldeles för ansträngande, kaotisk, deprimerande och krävande aktivitet för mig. Som jag brukar säga – det finns inte en man på jorden som har förmåga att göra mitt liv bättre på något sätt – ändå vill de själva ofta inbilla sig det. Män tror nästan alltid att de skall bidra med en enda sak i kvinnors liv – penis. Penis är vad en man har att tillföra en kvinnas liv, det enda ”viktiga” menar många män. Den klarar jag mig bättre utan för det finns få saker som är lika deprimerande i mina ögon, som penisar.

  4. Ja du…..jag kan borja med min väninnas historia som jag har talat med henne om det senaste aret.
    Hon var gift i 10 ar, ett barn med sin man när hon blev gravid igen (planerad och önskad graviditet). Hon födde tidigare i ar…..tvillingpojkar. Cirka tre månader efter fodseln sa bestämmer sig maken for att han har fatt nog och vill skiljas. Lämnade henne och deras 3 barn. Han kommer från en rik familj, inte hon. Hennes mamma (barnens mormor) var tvungen att ta lan pa sitt hus och ta ut sitt pensionssparande for att hjälpa sin dotter med advokater. Dom brakar om barnen och hur mycket han enligt lag måste betala henne. Hon vill lamna delstaten hon ar i nu enbart pga av ex mannen och flytta närmare sin familj for att fa hjälp med barnen och han vägrar lata henne lamna. Det har kostat dom bada sa mycket i advokater som dom kunde ha spenderat pa barnen tex. Hon ar helt slut.

    For några veckor sedan hittade hon en bukett blommor utanför dörren, det tog ett tag och sen kom en till. Sen fick hon ett brev med en email adress från en man. Sa hon svarade for hon var nyfiken och smickrad. I brevet skriver han att han tycker hon ar vacker och förtjänar en bra man i livet. Idioten (mannen) avslöjade sitt namn fastan han försökte vara anonym. Sa hon kollar upp honom. Gift sedan 12 ar med två barn. Skickade henne en till blombukett och vill att dom träffas. Sager att hans äktenskap kanns som ett arbete.
    Det ar klart att hon inte träffar honom. Han fick tag i hennes hemadress när hon lämnade in sin bil pa en brandstation for hjälp med att installera barnstolar i bilen, han ar alltså brandman.
    Igar kontaktade hon hans jobb och anmälde honom och kontaktade även frun. Frun skrev tillbaka och trodde inte pa det hela först (såklart) sa min väninna skickade alla e mail dom hade skrivit fram och tillbaka. Da kontaktade även han henne med en massa löjliga bortförklaringar till varför han hade kontaktat henne till att borja med och försäkringar om hur mycket han alskar sin fru.

    Hon sager att hon hatar man. Jag forstar henne.

    • Tati: Tack för att du tog dig tid att berätta om din stackars väninna. Den här typen av erfarenheter har dessvärre många kvinnor och vissa vet inte ens om att de har dem. Många kvinnor får aldrig reda på vad deras män sysslar med, bakom ryggen på dem.

      Det är väldigt vanligt, som i din väninnas fall, att mannen/pappan använder barnen som maktvapen för att kontrollera mamman. När kvinnor skaffar barn med män, är de för alltid tvungna att ha kontakt med barnens pappa, hur illa han än beter sig mot dem. Det är en av anledningarna till att jag själv aldrig har varit rädd för att gifta mig med en man, däremot livrädd för att skaffa barn med en man. Skaffar man barn med en man så slipper man honom aldrig i sitt liv. Det kan också bli väldigt svårt/dyrt att försörja barn med bara en inkomst och det kan bli väldigt dyrt om pappan/mannen vägrar att betala för sina barn, eller bråkar om sitt ansvar för barnen på andra sätt och mamman tvingas dra in advokater för att få hjälp.

      Jag har varit singel i många år av mitt liv och jag kan säga, utan att tveka en sekund, att de män som har stött på mig på olika sätt genom åren, har varit män som är gifta, sambo eller redan har förhållanden med andra kvinnor. Senast i förrgår hade jag en sådan man inne på jobbet. Han är en gift man med tre barn men han ville bjuda ut mig på restaurang och försökte också få mig att bjuda hem honom. Sådant beteende bland män är väldigt vanligt. Men precis som du skriver, är ofta deras fruar och flickvänner helt omedvetna och inte ens när de konfronteras med sanningen, vill de tro på fakta.

      Få kvinnor hatar män, bara för att de är män. Män hatar kvinnor, bara för att de är kvinnor. Män förtrycker, stjäl, diskriminerar, våldtar, misshandlar, mördar, slavhandlar med och förstör kvinnors och barns liv, över hela jordklotet. Män ljuger och bedrar och föraktar kvinnor och deras barn. Enskilda män och maktmän gör samma sak. Det är inte alls konstigt att/om kvinnor hatar män för att de beter sig detta sätt och framför allt för att män inte visar någon vilja att förändra sig. Precis som många av oss hatar män för att de förtrycker andra grupper än kvinnor i världen som inte passar in i den manliga världsbilden, tex homofober, nazister och vita. Män som ständigt ”argumenterar” för varför det skall vara okej för dem att förtrycka och hata andra medmänniskor på jorden. Män gör det väldigt svårt för kvinnor och barn att tycka om dem.

      Tack igen för att du delade med dig av detta, Tati. Jag hoppas att det löser sig för din väninna och hennes barn.

  5. Här kommer ett litet utdrag ur min hobby-roman som aldrig kommer att publiceras. Den handlar om en helt vanlig heterosexuell kvinna som är tillsammans med en helt vanlig heterosexuell man. Romanen är skriven helt ur kvinnans perspektiv, heter ”Icke-personen” och är långt ifrån färdig:

    Ibland ser han på mig och säger att han älskar mig, men egentligen tittar han bara igenom mig. Han tittar igenom mig så att han kan se alla andra kvinnor han i fantasin har smält ihop till en enda stor homogen massa vars karaktärsdrag är förutbestämda av biologin och sitter fastklistrade på äggstockarna. Vi är glada, sociala, familjeorienterade, ömsinta, moderliga och omhändertagande och skulle sätta eld på oss själva för att värma andra. I tillägg till detta är vi onda. Det har han bestämt och då är det så.
    Egentligen kunde han älskat vilken kvinna som helst, men just jag råkade vara det vackraste alternativet han hade tillgång till och därför blev jag vald. Vackrare alternativ finns, men de har han inte tillgång till så de tittar han bara på och fantiserar om och tur är väl det för annars hade jag åkt ut med huvudet före.
    Att män älskar oss för vår skönhet har jag vetat länge, men det kanske inte handlar om en erotisk dragning till vårt yttre utan snarare om en oförmåga att se oss som individer. Att vår skönhet eller fulhet är den enda skillnaden de ser på oss och att det därför är just det yttre som fångar deras intresse. Det tror jag i alla fall.
    Det är allt lite konstigt att han påstår att han älskar mig för den jag är, men att han ändå har försökt ändra på mig sedan vi blev ett par. Försökt få mig att ge avkall på allt det där som gör mig till den jag är till förmån för hans fantasier. Ifrågasatt mig för precis allt jag gör och allt jag är. Jag vill ju att vår relation ska vara så därför har jag inget annat val än att försöka leva upp till hans ideal. Annars går han ju. Det vet jag för det har han hotat med förr varje gång mitt riktiga jag lyst igenom mitt skådespel.
    ”Du som brukade vara så glad” brukar han säga ibland. Jag har aldrig varit en speciellt glad person. Jag har alltid haft ett allvar och ett inre mörker, men jag visste att han hade bestämt att jag var glad så därför blev jag glad för annars hade han inte velat ha mig.

    I hans fantasi så är alla kvinnor glada. Men förutom glada så är vi också onda och sluga har han bestämt. Därför måste såna som han hålla koll på oss och inte släppa oss allt för nära inpå livet. Vill jag ha honom så är jag tvungen att vara glad. Han tillåter inga andra känslor hos mig än glädje. Visar jag någon annan känsla så säger han att jag är svår och obegriplig. Ibland så går han och kommer inte tillbaka förrän han tror att kusten är klar. Därför måste jag skådespela mina känslor i hans närhet. Att skådespela känslor har blivit som ett arbete. Varje gång han inte är i närheten så känner jag mig ledig och kan slappna av.
    Vårt sexliv har också blivit som ett arbete. Han har behov och det är min plikt att tillfredsställa dem. Man skulle kunna säga att jag är en prostituerad som jobbar ideellt om man inte räknar tacos och dåligt genomtänkta julklappar som betalning för utfört arbete då alltså. Min kropp och hans behov är centrum i vår relationen. Om vi inte har sex i den omfattning som han önskar så säger han att vår relation har blivit dålig. Att vi inte har några gemensamma intressen, inte samma politiska åsikter, bråkar ganska ofta samt att han hatar mina vänner och pratar gränslös skit om dem verkar inte påverka relationens kvalitet något nämnvärt om du frågar honom. Det är mest sexlivet det hänger på och där är kvantiteten viktigare än kvaliteten. Inte undra på att underlivet kliar och svider när man alltid har sex trots att man inte vill. Hans saliv ger inget bra glid, men nu har det i alla fall blivit lite bättre sen jag gick till apoteket och köpte glidmedel. Undra vilka det egentligen är som köper mest glidmedel. Är det bögarna eller är det helt vanliga kvinnor som inte är kåta när deras män penetrerar dem? Jag tror på det senare alternativet.

    Hela min tillvaro med honom känns som en teater. Han älskar min kvinnlighet säger han, men vad han inte vet är att jag måste vara medveten om varenda steg jag tar, varenda ord jag säger, varenda klädesplagg jag tar på mig, varenda allt jag gör för att leva upp till hans fantasier om kvinnligheten. Allra helst vill jag bara dra på mig mysdressen, sätta mig bredbent i soffan med en pizzakartong i knät, en öl på bordet och vänsterhanden innanför byxorna och titta på våldsfilmer utan någon tanke på någon jävla kvinnlighet. Jag vet inte om det finns ett ord för vad jag blivit i den här relationen. Avpersonifierad? I vilket fall som helst så är jag bara fragment av mitt riktiga jag i hans närhet. Noggrant utvalda fragment som jag vet inte provocerar honom och får honom att vilja lämna mig.

    Jag har aldrig burit smycken. De irriterar mig och skaver mot huden. Ändå har jag under våra 5 år tillsammans fått halsband nästan varenda födelsedag och jul. Har han inte märkt att jag aldrig har dem på mig? ”Tjejer gillar ju smycken” brukar han säga. Det kanske de gör, men det gör inte jag. Har han inte förstått det?
    Förra året sa jag till i god tid att jag inte önskade mig några smycken i julklapp. Då fick jag en verktygslåda istället. Vad ska jag med den till? Jag bor i en lägenhet och har inget behov av en fullutrustad verktygslåda. Det verkar precis som han inte vet någonting om mig. Antingen köper han något som han tror att alla tjejer vill ha eller så utgår han ifrån vad han själv skulle vilja ha. I båda fallen så har han totalt glömt bort att jag är en egen person.
    Jag gillar film, det vet han. Min filmsamling består mest av asiatisk skräck och psykologiska thrillers. En och annan dokumentär finns också. Min DVD-hylla har han studerat länge och noga, men varje gång han ska hyra eller ladda ner film till våra mysiga filmkvällar så blir det romantiska komedier. Han själv har sagt att han hatar romantiska komedier, men att han kan offra sig och titta på dem ändå för att han vet att vi tjejer gillar sånt. Jag hatar också romantiska komedier! Jag har inte en enda sån i min filmsamling, men det verkar han inte ha sett trots att han studerat min samling så noga. Jag tror inte han är tillsammans med mig. Han är tillsammans med en fantasi, ett koncept, en kvinna, vars enda attribut som skiljer henne från andra kvinnor är hennes utseende. Vet han ens om att jag är en egen person? Jag tror inte det.

    🙂

    • Martina: Åh… Jag älskar din hobbyroman! ❤ Huvudet på spiken och herregud, vad jag känner igen mig i din text…

      Snälla, snälla – får jag lägga ut din kommentar i bloggen som ett eget inlägg, där jag lägger till mina egna reflektioner?

Kommentera

