God Jul önskar jag er alla!

Glöm aldrig bort att Tomten är en kvinna.

”Och när jag tänker på hur jultomten framställs – som en godmodig, omtänksam och kärleksfull figur med koll på vad barnen önskar sig och behöver och som lägger ner så ofantligt mycket tid och möda på att det ska bli en så fin och glädjefull jul som det bara går för alla små – ja, då finns det bara en sak som skaver i den bilden och det är att tomten illustreras som en man. För jag har aldrig i mitt femtioettåriga liv hittills träffat på, eller hört talas om, en endaste man som har levt upp till den beskrivningen. Däremot alla mammor jag i mitt femtioettåriga liv har träffat på eller hört talas om.”

GOD JUL ÖNSKAR JAG ALLA MINA LÄSARE OCH BLOGGVÄNNER! /NBT

 

25 thoughts on “God Jul önskar jag er alla!

  1. Men uttrycket ”…vad är det där för en jävla tomte!?!” baseras ju på att tomten bara säger ho-ho och är allmänt inkompetent och en stor illusion. Eller hur?
    expressen.se/sport/fotboll/damallsvenskan/oqvist-vad-ar-det-dar-for-en-javla-tomte/

    • Fredrik: I de fallen, talar man om den manliga tomten. Tex illusionen av en kompetent, godhjärtad, generös, omtänksam man som påstås värna om sina manliga traditioner och slita som ett djur, för att barnen skall få uppleva en riktigt god jul. En illusion som sagt – återigen enbart det manliga perspektivet/fantasin. Vi andra vet att Tomten bara tar åt sig äran av allt jobb som Tomtemor har lagt ned. Mycket vanligt bland tomtar. 😉

      • Men vi behöver ju hellre fasa ut denna illusion med narcissistisk personlighetsstörning, än att börja kalla denne för kvinna. Det är snarare det jag syftade på. Paket kan delas ut på många sätt och män kan kavla upp ärmarna.

        God jul på dig!

      • Fredrik: Jag menar att vi bör ersätta tomten med Tomtemor. Därför har jag i år skrivit, på vissa hemliga julklappar, ”god jul önskar Tomtemor”. 🙂
        Män kan ”kavla upp ärmarna”? Ha ha ha! Du är rolig, du.

        Önskar dig en riktigt God Jul Fredrik. Glöm inte kavla upp ärmarna. 🙂

      • Ok, förlåt. Jag borde tagit det i kronologisk ordning. Först måste män ta upp händerna ur byxfickorna innan det går att göra något ö.h.t. Haha!
        /Fredrik, som står med byxorna nerdragna…. 😰

      • Fredrik: Tomten bör bytas ut mot Tomtemor varje år. Då skulle kanske inte barnen bli så rädda och de som verkligen har jobbat, dragit upp händerna ur byxfickorna och gjort ännu en trevlig och glad jul för alla barn och vuxna (kvinnor), blir då också de som får credit för det.

        Andra alternativet, är att män och pappor tar upp händerna ur byxfickorna, byter plats med kvinnorna/mammorna och själva fixar allting inför det manliga traditionella julfirandet. Ha ha ha – vilken utopi. Jag flabbar högt, bara av att skriva ned det. 🙂

      • Varför ska vi klä ut oss till en självgod narcissist ö.h.t när vi delar ut julklappar? Om en person vill ge någon en present, går det utmärkt att göra det, precis som på födelsedagar.
        Varför skulle män *ta över* kvinnornas roll på jul? Det är väl sjukt PK att man ansvarar för allt gemensamt? Eller har du någon annan syn?

      • Fredrik: Nä, jag håller med faktiskt. Jultomten skrämmer ofta bara barnen och dessutom lurar vi vuxna barnen att tro på nåt som inte finns. Dum tradition egentligen.

        Ho ho ho! ”Ansvarar för allt gemensamt”? Tror du på tomten också, Fredrik? 😉

  2. Tja, jag var rädd för tomten som barn (fast jag nog aldrig trodde på den) . Och i alla jular från och med i alla fall 1963 (när jag var åtta) slapp jag den. Jag hade även efter det en känsla av äckel för den. som möjligen minskade lite efter att jag långt senare läste folkloristik och lärde mig lite om hur hans bakgrund delvis ligger i (troligen) förkristna föreställningar om husrådare.
    God jul NBT. Må den kvinnliga tomten komma med många paket till dig….

    • Erik: Många barn är rädda för tomten, har jag märkt. Själv var jag, som barn, mest rädd för min bio-pappa under jularna. 😦

      ”Husrådare”? Ja, det låter ju som en kvinna, det också.

      Önskar dig en riktigt God Jul, Erik och jag hoppas att du också får många, många paket. Du är alltid så snäll och go och står alltid på barnens sida. ❤

  3. Fast glöm inte att Tomten är far till alla barnen …

    Tomten är far till alla barnen är en svensk film i genren svart komedifilm som hade biopremiär i Sverige den 26 november 1999[1], regisserad av Kjell Sundvall. I huvudrollerna ses bland andra Peter Haber, Katarina Ewerlöf, Anders Ekborg och Dan Ekborg. 2007 gjordes en tysk remake, ”Meine schöne Bescherung”.[2]

    • Ver: En kan aldrig vara säker på att Tomten är far till alla barnen. 🙂 Det enda som är helt säkert, är att Tomtemor är mor till alla barnen. Även de med manligt kön. Alla är vi skapade i, födda ur och närda av en kvinnas kropp.

Kommentera

