Det här med källkritik och vardagsrasismen

Jag tycker att det ibland känns som att komma till en annan värld när jag talar med män och inte sällan märker jag att män i min vardag har blivit påverkade, bland annat av ”debatten” på internet. Jag hör nämligen samma trams bland män (och en och annan kvinna) i vardagen, som hos männen på internet. Det handlar om ”invällarna”, det handlar om hur män påstår sig ha ”hört” att kvinnor fantiserar om våldtäkt och att de har ”hört” att medelålders svenska kvinnor skulle åka till Gambia för att köpa ”sex” av unga män.

Det sistnämnda fick jag förklarat för mig av ett hetero-par för några veckor sedan. Det var kvinnan som tog upp ämnet med alla svenska, heterosexuella kvinnor som påstås åka till Gambia för att köpa sex av unga män. Hennes make nickade instämmande och kände sig förmodligen mycket stolt över vad han lärt sin hustru. 🙂 Jag svarade med ironi i rösten och med ett ganska så arrogant leende på läpparna:

-”Och denna så kallade fakta har ni förstås inhämtat från youtube…? Jag har sett klippet som ni syftar på och som jag minns det, handlar filmen i själva verket om två finländska damer som inte alls köpte sex i Gambia, utan som träffade var sin ung kärlek där när de var på semester. Det handlar ju inte alls om att svenska hetero-kvinnor skulle sätta i system att åka till Gambia för att köpa sex av unga män, hehe.”

Hetero-kvinnan såg lite paff och generad ut, skrattade till, nickade lite skamset och bytte snabbt samtalsämne.

Tänk vad internet kan göra med folk och hur lätt de påverkas av all jävla smörja, åtminstone så länge det passar deras egen agenda?

Några dagar senare åkte jag iväg för att tvätta bilen. Medan min bil var i automattvätten och jag stod utanför, registrerade jag i ögonvrån en medelålders man som stod på kö efter mig. Jag märkte att han ville få kontakt med mig. Envist stod jag därför med ryggen mot honom och glodde in i tvätthallen genom det lilla fönstret i porten men jag slapp tyvärr inte undan. Han kom fram till mig och sade:

-”Nu kör dom runt här i bilarna, fulla som as och skrämmer upp folk i affären.”

Jag svarade ointresserat:

-”Jaså, jaha.”

Han fortsatte:

-”Jag tror att de är från Rumänien eller nåt sånt. De var fulla inne på Coop och Systemet häromdagen, ställde till en massa liv och sen satte dom sig i bilen och körde runt som galningar här i stan på fyllan. Så passa dig säger jag bara! 

-”Ja, det får jag göra då. Passa dig du också, hehe…”

-”Nämen ta det på allvar! De är inte kloka så jag säger bara att du ska akta dig. De kör runt i en skrotfärdig, silverfärgad gammal Volvo-kombi och halsar sprit rätt ur flaskan. Så passa dig, säger jag bara!”

-”Nu är min bil klar här, du. Din tur. Ha det så bra.”

Alltså….? Varför…? Varför kände den här mannen ett behov av att gå fram till just mig och ”varna” mig för de hemska, fulla utlänningarna? För att jag har långt, blont hår? Ville han utmåla sig som en hjälte, en manlig beskyddare av den svenska, blonda kvinnan? Hur kommer det sig att han överhuvudtaget inte registrerade hur obekväm och avvaktande jag blev när han, en manlig främling, stegade fram till mig på macken helt plötsligt? Noterade han inte alls att jag, med mitt kroppsspråk, gjorde allt för att undvika honom? Tänkte han ens tanken att han själv, i egenskap av man, kunde göra mig nervös med sitt mycket påflugna beteende? Trodde han kanske att hans svenska utseende, skulle göra att jag kände mig mer trygg med hans manliga närvaro än någon annan mans?

Män verkar leva i en egen verklighet.

 

 

 

 

13 thoughts on “Det här med källkritik och vardagsrasismen

  1. Källkritik fattas verkligen på internet. Bara på facebook kan en läsa de mest galna påståenden om just invandrare/flyktingar och det från människor en faktiskt trodde hade en viss förmåga att tänka tilll lite. Det bir lite som ”det har stått på facebook och då är det sant” Såklart sprider dumheten sig tll irl-livet, det som ligger utanför internet och ofta, ofta får jag till mig tankar och ”sanningar” som är riktigt sjuka. Självinsikten fallerar oftast hos människor som gapar mest dessutom. För ett år sedan hävdade en granne om att invandrare/flyktingar får minsann retroaktivt barnbidrag när det kommer till Sverige och det fattar man ju då att där ligger svaret till att sådana som jag inte får sjukpenning eller att våra gamla lever i misär. Så jag frågade människan om hen på fullaste allvar trodde att en flyktingfamilj med, låt oss säga tre-fyra barn i olika åldrar verkligen får retroaktivt barnbidrag räknat från den dag deras barn drog sina första andetag? Om en flyktingfamij där äldsta barnen är 15 år så skulle familjen då få barnbidrag från 15 år tillbaka?
    Jo då, så var det minsan, det visste grannen.
    Och jag förklarade att det där var en myt som florerade på facebook av en enda anledning, dvs att skapa misstro mot flyktingarna, skapa hat och ställa grupper mot varandra och för att folk i allmänhet är så förbannat lata och korkade att de inte orkar ta reda på fakta så bir det en sanning hos dem.
    Jag blev så trött på dumheten att jag frågade människan om hen inte själv hörde hur jävla dumt och orimligt påståendet var?
    Till slut lyckades jag få människa att begripa men detta är bara ett exempel på massor av liknande händelser och sk ”sanningar” som skenar på facebook.
    Det är verkligen dags att barnen som växer upp i it-samhället får lära sig vad källkritik är!

    • Ann: Ja, jag håller verkligen med i allt du skriver. Har det stått på Facebook så tror folk att det är en absolut sanning. 😉

      Jag har också hört de där flosklerna om barnbidragen plus en massa annat. Hur folk retar sig på att ”invandrare” t.ex har nya barnvagnar, nya mobiltelefoner etc. Som om de alla, varenda ”invandrare”, vore luspanka när de kom till Sverige och varken har/hade tillgångar eller förmögna släktingar i sina hemländer. Folk tänker inte längre än näsan räcker.

      Det är skrämmande hur snabbt mun-mot-mun-metoden går över internet. Vi vet ju t.ex nu att Sverigedemokraternas alla lobby-grupper på nätet har haft stor framgång med sin desinformation, inte bara till svenska folket utan också utomlands. De är ju även feminist/kvinno-hatare men folk tänker inte så långt, dvs att det finns en agenda och att det sprids propaganda som avser att hjärntvätta folk. Män är lättast att hjärntvätta, uppenbarligen. Lättlurade som få.

      Jag har för mig att jag läste någonstans att man skulle börja med att lära barn källkritik i skolorna..? Jag kan ha fel men det är ju absolut nödvändigt i denna falska, bedrägliga värld där en inte kan lita på någonting snart.

  2. Den där myten att kvinnor köper ”sex” av svarta män i Gambia (det landet används utav svenska antifeminister eftersom Sverige har gamla band till just det landet – i tex Österrike/Tyskland används Kenya eftersom dessa män åker dit och knullar runt) är så korkad så en undrar – har kvinnorna strap- on då? Eller tvingar de in sina klitorisar i männens munnar? Varför utgår ”sex” ifrån den svarte mannens kuk? Jo för att det finns rasism i det här också. ”Den svarte vilden”.

    Och varför, i den här myten, åker i så fall inte kvinnor till Thailand som män gör i stora horder? Eller varför åker de inte till Tyskland med sina strap-on/klitoris? ( Först får ju vilken ”sex” och vems ”sex” antifeministerna dillar om redas ut för fan – ursäkta franskan.). Jo för att då finns inte den rasistiska aspekten. Till det behövs det ”svarta vilda” Afrika.
    Antifeminism. mäns penisfixering, rasism, exotifiering och kolonialism hänger ihop.Som alltid.

    • Anna G: Här har vi roten till problemet med heterosexuella mäns sexuella våld och tvång mot kvinnor och flickebarn, framför allt i västvärlden. Det antas nämligen att heterosexuella män och kvinnor har en ”gemensam” sexualitet, via penetration. Snoppen, dvs inte klitoris hos heterosexuella kvinnor, förväntas ”ge” dem automatisk orgasm vid penis-penetration precis som kvinnans slida ger mannen orgasm när han runkar av sig i den.

      Detta förväntas förvisso av ALLA kvinnor, även lesbiska, som många män tror kan ”omvändas” med penis. Jag har skrivit om detta så många gånger och hur denna vanföreställning och heterokvinnors fejkande legitimerar heteromäns sexuella våld mot kvinnor och flickebarn i världen. Inte för att skuldbelägga heterosexuella kvinnor – de ÄR ju och HAR ju, varit tvungna att spela det heterosexuella spelet eftersom de annars anses av män, andra hetero-kvinnor och hela manssamhället, vara ”onormala” eller till och med ”sjuka”.

      Dessa vanföreställningar och okunskap om kvinnlig anatomi och sexualitet, har tex fått män att tro att deras våldtäkter kan vara skönt för kvinnor och flickebarn eftersom de blir penetrerade av penis = ”automatisk orgasm” enligt män. Det har fått män att tro att kvinnor skulle få ut någonting sexuellt av att köpa penis-penetration av män. Det har fått män att tro att prostituerade kvinnor älskar heterosex/penetrationssex. Det har fått män att tro, kort sagt, att de och deras penisar behövs för att kvinnlig sexualitet ens skall kunna utövas och alla kvinnor som inte instämmer, anses vara frigida, psykiskt eller fysiskt sjuka. 😉 Myten om den ”vaginala” orgasmen som feminister i alla tider har varnat för och inte minst – varnat för konsekvenserna av att låta män inbilla sig att deras penispenetration allena, per automatik skulle skänka det kvinnliga könet sexuell njutning/orgasm.

      Så om heterosexuella kvinnor skulle köpa sex av män skulle de naturligtvis, i syfte att uppnå orgasm och sexuell tillfredsställelse, köpa oralsex och/eller annan klitorisstimulans. Inte penis-penetration alltså, eftersom det nästan alltid bara ger mannen njutning, orgasm och sexuell tillfredsställelse. Detta vet män i de länder där de könsstympar flickebarn. Det finns en anledning till att klitoris opereras bort på flickebarn.

      Det ligger givetvis, precis som du är inne på, även en annan aspekt bakom att svenska män vill inbilla sig att svenska kvinnor skulle åka till just Gambia och inte till exempelvis Thailand eller Japan, för att ”köpa sex” av män. Återigen det manliga perspektivet, den manliga synen och i det här fallet, manliga hjärnspöken, påhitt och manliga komplex som baseras enbart på deras egna vanföreställningar om sig själva och framför allt om kvinnlig sexualitet.

  3. Å det där när män glor och man inte vill ha någon kontakt… Övertydligt vänder man sig bort, stirrar envist på något annat men som om det skulle hjälpa? De framhärdar och tränger sig på ändå och fäller sin kommentar och vill ha respons. Alltså jag blir galen, tusen gånger värre än ett barn som inte kan behärska sig! Händer mig alldeles för ofta.

    • Julia L: Åh, exakt! Män är så jävla jobbiga! Män glooooooor så att ögonen håller på att trilla ur skallen på dem och fastän en är hur tydlig som helst med att en vill vara ifred, KAN DE BARA INTE LÅTA BLI att ta kontakt ÄNDÅ. Så fruktansvärt uppmärksamhets- och bekräftelsekåta att det är nästan komiskt.

      För att inte tala om de där männen som tycker att det är okej att gå fram till främmande kvinnor och ta på dem, t.ex ta tag i ens arm eller hålla en om ryggen och liknande. Jag brukar demonstrativt slita åt mig armen eller vända ryggen åt dem. En annan grej som funkar är att bara stå blickstilla om en man tar tag i ens arm och inte säga ett ljud. Man vänder bara blicken mot hans hand på ens arm och sedan kollar man på honom som: ”vad fan gör din hand på min arm?” 🙂

  4. Jag sag dom dar klippen (det var val några?) pa YouTube om dom finska systrana som akte till Gambia for att hitta man. Sa du tror att mannen gifte sig med dem for karlek? En av systrana ar inne pa sin tredje man från Gambia, den andra lämnade henne sa fort han fick reda pa att hon ville stanna i Gambia och den förste sa fort han fick uppehållstillstånd i Sverige. Hur det kommer att ga med den tredje karleken återstår att se. Om det inte har uppdagat sig redan, vet inte hur gamla klippen ar.
    Det stammer visst att det finns kvinnor som åker till Gambia och andra stallen for att fa (köpa) ”karlek” och sex av oftast mycket yngre man, pengar spelar definitivt en roll, eller en tro hos mannen att han ska komma ifrån fattigdomen i sitt land till tex Sverige eller Tyskland.
    Inte lika frekvent som man som köper sex, ”karlek” eller hopp om en bättre tillvaro hos mestadels yngre kvinnor i oftast fattigare lander men visst…..kvinnor gör även detta.

    • Tati: Nej, jag tror absolut inte att männen gifte sig med kvinnorna av kärlek men det är inte vad frågeställningen handlar om. Gambia-filmen används som ”fakta” för att svenska kvinnor skulle åka till Gambia för att köpa ”sex” av prostituerade män.

      1. Film-klippet handlar bara om TVÅ kvinnor. TVÅ.
      2. Kvinnorna är finska, inte svenska.
      3. Kvinnorna köper inte sex.

      ”Faktan” att ”massor” av ”svenska” kvinnor skulle åka till Gambia för att ”köpa” sex av män är alltså helt felaktig och ingenting annat än ett rent manligt påhitt. Så nej, det stämmer inte alls att svenska kvinnor skulle åka till Gambia för att köpa prostituerade män.

      Men om du har någon som helst riktig fakta/statistik på att svenska kvinnor skulle åka till Gambia för att köpa sex av prostituerade män, tar jag gärna emot den….?

      Sen måste du döma män på samma sätt som du dömer kvinnor. Alla äldre, svenska män som gifter sig med yngre kvinnor från andra länder – kallar du det att männen ”köper sex” då också? I så fall skulle ju väldigt många svenska män åka dit för brottet ”sexköp” i landet. 😉

  5. Ja, det filmklippet foljer TVA finska kvinnor, en av dom bor i Sverige, en hade flyttat till Gambia. Dom pratar svenska med varandra. Sen far man även se en tredje syster, om hon också hittade en man i Gambia ar oklart.
    Tror knappast att dom två ar ensamma om att ha akt ner från Sverige eller Finland till nat Afrikansk land for att köpa sex och ”karlek”. Det dar ar kant sen ett tag, inget nytt alltså. Eftersom detta amne inte ar nagot jag studerar kan jag inte ge dig riktiga fakta eller statistik men som sagt, det dar ar inget nytt.
    Lite fakta kan du läsa har. Finns mer om man kollar runt lite.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Female_sex_tourism
    Jag upplevde det inte alls som att den dar filmen användes som fakta att svenska kvinnor åker till Gambia for att köpa sex. Jag uppfattade det som om filmen berättade om två kvinnors liv. Självklart kommer inte alla svenska kvinnor aka till Gambia under sin livstid for att köpa sex, det fattar val alla? Och alla kvinnor som resor till Afrika reser inte dit med syftet for att köpa sex, det fattar val alla också?
    Det ar klart att jag domer man pa samma satt.
    Men jag domer inte dom har två kvinnorna. Dom lever sitt liv, jag lever mitt. Dom valde att lata deras liv bli filmade. Och berättar självmant om deras val av man och karlek.

    • Tati: Ha ha ha! Nej, nej, nej, det är inte alls ”känt sedan gammalt”. 🙂 Svenska hetero-kvinnor åker inte till något afrikanskt land för att ”köpa sex” av män. Du har dessvärre blivit väldigt lurad av bilden som svenska män och sexindustrin försöker sprida om Sverige utomlands och särskilt i USA. Du vet, Nils Bildt och kompani…? 🙂 Denna Gambia-film och dessa patetiska lögner om svenska hetero-kvinnor, har skapats enbart som ett manligt ”argument” för att slopa vår svenska sexköpslag. Kanske även som ett manligt ”argument” för att dölja det faktum att många svenska och norska pedofila män åker till Gambia för att våldta barn.

      http://www.dagen.se/ny-rapport-avslojar-svenska-pedofiler-i-gambia-1.255905

      Det verkar även som om du, precis som många män, inte riktigt har förstått den svenska sexköpslagen eftersom du blandar ihop begreppen ”sexturism” och ”sexköp”. Att köpa ”sex”, så kallad ”sexturism” är alltså inte samma sak som att åka utomlands för att finna, vad många kallar, yngre ”kärlekar” att gifta sig med. Män som åker utomlands för att träffa och gifta sig med yngre ”kärlekar” i t.ex Thailand, är alltså inte ”sexköpare”, brottslingar i lagens mening. Hänger du med nu…?

      Åker svenska, äldre hetero-kvinnor till Gambia för att söka yngre manliga ”kärlekar” att gifta sig med, ingå relationer med och ta hem till Sverige, som många äldre svenska män gör med t.ex yngre fattiga thailändska tjejer? Nej, det finns inga som helst bevis eller statistik för något sådant påstående heller. Wikipedia är f.ö ingen källa, inte fakta heller som du vet, då vem som helst kan sitta och skriva vad som helst där. Jag har även svårt att tro att hetero-kvinnor från just Storbritannien, som är de som omnämns som ”sexköpare” i din wiki-länk, skulle lida sådan brist på sex med män, att de känner sig nödgade att betala för det. 😉

      Du har alltså blivit lika lurad som många män, av sexindustrins lögner och propaganda. Det finns nämligen inga som helst indikationer, statistik eller bevis för att svenska, heterosexuella kvinnor skulle köpa ”sex” av prostituerade män, inte inom Sverige och inte utom Sverige. Och vad i hela friden skulle hetero-kvinnor få ut av det?

      Sanningen är istället att svenska kvinnor, dvs även de heterosexuella, är väldigt EMOT så kallat sexköp, könshandel och prostitution och de står därför bakom vår svenska sexköpslag till fullo. Sanningen är också att noll (0 st) svenska kvinnor har dömts för sexköp i Sverige sedan lagen kom till, 1999.

      Så nej Tati, svenska hetero-kvinnor åker INTE utomlands (till Afrika eller annan valfri plats) för att köpa ”sex” av prostituerade män, hur gärna vissa (främst män) än skulle vilja tro det. 😉 Denna manliga lögn om ”svenska hetero-kvinnor som köper sex av män i Gambia”, har skapats endast som nåt slags märkligt ”argument” för att slopa vår svenska sexköpslag. Låt dig alltså inte luras mer av sexindustrins och mäns propaganda och lögner om svenska hetero-kvinnor, Tati. 😉

  6. Du har missuppfattat vad jag skriver.

    Nej, Tati. Nu förstår jag att det är du som har missuppfattat vad ordet ”sexturism” betyder. Det betyder att män åker utomlands för att köpa ”sex”, alltså köpe-runka i kvinnorna och barnen där.

    Jag skriver ju att alla vet att kvinnor inte åker till Afrika for att köpa sex. Det forstar man val, forstar jag iallafall. Jag har inte blivit lurad alls. Men att det existerar kvinnlig sex turism, det gör det. Det ar säkert 15 ar sedan jag läste om det. Sen hur lagen ar formulerad har jag ingen aning om, har inte last sexköps lagen i Sverige. Vet ej vem Nils Bild ar. Ar en stor majoritet av sexkopare man? Absolut.

    Här blir din missuppfattning tydlig. Nu skriver du att du vet och förstår, att kvinnor inte åker till t.ex Afrika för att köpa sex av prostituerade män, vilket är korrekt. Men sedan säger du emot dig själv i nästa mening, när du påstår att det skulle existera kvinnlig så kallad ”sexturism”. Sexturism betyder, med enkla ord, att åka utomlands för att köpa prostituerade människor. Förstår du nu att du har blandat ihop begreppen precis på samma sätt som männen, som sprider dessa lögner om hetero-kvinnor, gör?

    Så återigen, Tati: Det finns inga bevis, statistik eller indikationer på att heterosexuella kvinnor i världen skulle köpa sex av prostituerade män. Män som påstår annat, ljuger och fabulerar om hetero-kvinnor och så får vi uppfatta det hela, åtminstone tills någon kan bevisa motsatsen, med något annat än bara tramsiga youtube-klipp eller manligt önsketänkande som underlag. 😉

    Sen förstår jag inte varför det är viktigt för dig, som hetero-kvinna, att så envist och ihärdigt försöka sprida dessa manliga lögner om dig och alla andra heterokvinnor, vidare? Har du själv åkt utomlands för att köpa prostituerade män eller vad handlar det om?

  7. Ha ha……nej verkligen inte. Isannafall hade jag varit ärlig om det och berättat om mina upplevelser. Hoppas den dagen aldrig kommer da jag skulle fa en tanke pa att betala en man for sex, fy fan – nej tack. Betalar hellre en man att lamna mig ifred.
    Jag sprider ingenting envist och ihardigt, jag har enbart haft en diskussion med dig har om detta. Svarat dig. Du kanske tolkar det som att jag ar envis därför att jag inte haller med dig. ?
    Om du skrollar ner i länken jag hänvisade till tidigare sa finns det flera kallor och referencer till ”female sex tourism”. Jag har även last om det for lange sedan.
    Du far tro det du vill och jag tror vad jag vill. Kommer inte kommentera detta amne har nat mer.

    • Tati: Jag tolkar dig som envis eftersom inte vare sig du eller jag, eller någon annan, har någon som helst fakta eller statistik som säger att hetero-kvinnor skulle köpa sex av prostituerade män, inom- eller utomlands. Och varför i hela världen skulle de göra det? Fullständigt osannolikt och ett helt absurt påstående.

      Ändå har du, som vissa andra, trots avsaknad av någon som helst fakta, blivit lurad till att tro att så skulle vara fallet. Du får också tro vad du vill och du får förstås hålla med män om dessa manliga myter, men de är helt enkelt inte sanna, Tati. 😉 Blir alltid så förvånad när hetero-kvinnor som du så okritiskt köper, sprider vidare samt ihärdigt och envist argumenterar FÖR mäns absurda och illvilliga lögner/myter om er hetero-kvinnor.

      Åker heterosexuella män och kvinnor runt världen för att träffa en partner att pippa med och bjuder dem på fina middagar, köper presenter, drinkar till dem osv…? Ja, självklart och hetero-folk är ju rätt så promiskuösa, men det är inte lika med ”sexturism”, ”sexköp”, köp av prostituerade människor vilket både du, och den person (troligen man) som skrev din postade wiki-länk, totalt har missuppfattat. I så fall skulle ju nästan alla hetero-män vara sexköpare och alla heterokvinnor som någon gång har fått presenter, drinkar eller middagar av män som de ligger med, vara prostituerade. 😉

      Skönt i alla fall, att du inte är en sådan som köper, eller kan tänka dig att köpa, prostituerade män eller barn. 🙂
      Ha en bra dag!

Kommentera

