Bitter-snoppen Fredrik Lindström

Maria Sveland skriver i ETC:

”Det finns en utbredd föreställning bland antifeminister att det är kvinnorna som innehar den egentliga makten. Visserligen visar statistiken att män sitter på den ekonomiska, politiska, sociala makten (löneskillnader, representation, höga toppositioner). (Samt den sexuella makten och föräldramakten /NBT) Men det finns en annan, dold, maktordning som handlar om hemmen och familjen, menar antifeministerna. Där har de lite eller inget att säga till om.

Senast i raden att sälla sig till denna förvirrade maktanalys är komikern och språkhistorikern Fredrik Lindström.

”Om en kvinna i en relation är missnöjd med sitt sexliv så förväntas han (mannen) göra något åt det, då ska han gå på kurs eller läsa en bok eller lära sig lite mer om erogena zoner men om mannen är missnöjd med sitt sexliv med en kvinna så är han ett svin. En mansgris som har för höga krav, förstår du?

Fredrik ”Bittersnopp” Lindström

*Kvinnor som ligger med mig har i alla fall inte för höga krav*

 

– Vad bygger du detta på?

Olika erfarenheter och iakttagelser. Det är ju inte vetenskapligt naturligtvis i det här fallet … Jag tycker att jag träffar så otroligt många kvinnor som är bittra, alltså bitterfitteproblematiken, typ att ’Jag är gift med ett stort barn, jag är så besviken på min man’ och så vidare och jag träffar väldigt sällan män som är besvikna på sina kvinnor och tycker att de är barnsliga eller hopplösa.”

Det verkar inte ha slagit Fredrik Lindström att det kanske finns en anledning till att kvinnor är mer missnöjda i sina relationer med män än männen.

Om han lyft ögonen och spanat en liten bit utanför sina högst privata erfarenheter och iakttagelser hade han lätt kunnat få tag i någon av alla de vetenskapliga rapporter som visar sambandet mellan kvinnors psykiska ohälsa och arbetsfördelningen i hemmet.

En googling bort finns ett hav av undersökningar som på olika sätt belägger det faktum att kvinnor i heterosexuella relationer mår psykiskt sämre än ogifta eller ensamstående kvinnor.

För männen däremot är förhållandet det motsatta: gifta, sammanboende män mår betydligt bättre än ogifta ensamstående män. Äktenskapet/sambolivet gynnar män och missgynnar kvinnor.

Läs den spännande fortsättningen i ETC HÄR.

🙂

 

9 thoughts on “Bitter-snoppen Fredrik Lindström

  1. Jag tyckte Fredrik Lindström var jätterolig som busringare i Hassan ! Och en gång
    var han på samma lätt obskyra rockkonsert som jag själv. Han känns lätt igen …

    • Ver: Många män verkar hur trevliga och roliga som helst. Kvinnosynen kan däremot vara mycket, mycket unken när man skrapar lite på ytan.

      • Finns t o m de som påstår så om mig. Sådana som läser allt jag
        skriver på nätet, alltså även hos dig.

        Men jag är äkta feminist. Och stöder Monica …

      • Ver: Kallar de dig bitter-snopp?
        Jag tillhör de som anser att män kan vara feminister, fastän de samtidigt är medvetna eller omedvetna om sitt kvinnoförakt. Jag är rätt gammal nu och jag har ALDRIG mött en man som INTE uppvisar ett visst mått av kvinnoförakt och förhärligar, samt överskattar sig själv i relation till kvinnan.

        Men sanningen är att även kvinnor, och till och med feminister, ofta uppvisar ett visst mått av kvinnoförakt samt ett banalt förhärligande/överskattande av män. Män som de behandlar med silkesvantar och alltid mer respektfullt, än de behandlar andra kvinnor. Män som de försvarar, beskyddar, förlåter för allt ont, ego-peppar, trippar på tå kring, gör sig till inför osv.

        Vi är nämligen alla uppvuxna i, och lever i, patriarkatet.

      • Nja, kommentarerna på den där sajten,
        vars namn jag inte nämner slår mot mig,
        MA och ER. Riktigt lågvattenmärke …

      • Ver: …. ”en ”mansplainer” som gillar att höra sin egen röst.”

        Ja, jag har väl egentligen ingen personlig uppfattning om Fredrik Lindström. Jag slutade titta på På Spåret när Luuk och han tog över det. Jag står helt enkelt inte ut med att lyssna, eller titta, på någon av dem. 🙂 Luuk är, i mina ögon, den mest överskattade programledaren genom alla tider. Jag kan bara inte fatta, vad den vackra Carina Berg såg hos den tönten.

      • Ver: Jag blev inte klokare av din kommentar (som jag raderade för din skull). Är det höghus-dåren JJ vi snackar om eller den är det den så kallade ”tidningen” där svagbegåvade snoppen Nyberg eller vad han heter, skriver sin skit? Ingrid ”Jag var häxa i tidigare liv” Carlqvist har väl också varit inblandad där, som jag minns det?

Kommentera

