Heterosexuella är de mest fördomsfulla hatarna i världen

Det har väl inte undgått någon att den före detta idrotts-”mannen” Bruce Jenner har levt som kvinna i en mans-kropp i hela sitt liv? Jag ber på förhand om ursäkt för om jag uttrycker detta på ett felaktigt eller klumpigt sätt pga min okunnighet.

Lyckligtvis verkar Caitlyn Jenner (som hon nu heter) ha fått ett ganska stort stöd från allmänheten för sitt beslut att träda fram som transsexuell.

CAITLYN

Jag tänker inte ge mig in i diskussion om transsexuella personer (pga risk för okunniga uttalanden samt tolkningsföreträde). Jag vill bara ställa frågan till de (sannolikt heterosexuella) män.niskor som hatar och föraktar dessa och andra medmänniskor som går utanför makthavarnas skapade hetero-norm:

Vad är det för fel på ER heterosexuella som tycker att ni har rätt att lägga er i andras liv och kanske till och med tar er rätten att misshandla, trakassera och mörda folk som inte passar in i era konservativa vanföreställningar om hur ni tycker att folk t.ex ”skall” leva, se ut och utöva sin sexualitet? Är ni inte riktigt kloka?

Hetero-folket (särskilt de av manligt kön) verkar ha utsett sig själva till både livsstils-poliser, genus-poliser, kläd-poliser, sexual-poliser, mat-poliser och föräldrar-poliser trots att vi alla vet att hetero-folket är långt ifrån perfekta världsmedborgare, ofta helt jävla galna, har massor med skit att reda ut i sina egna liv och dessutom är väldigt dyra i drift. Jag har skrivit mer om er här:

https://noboytoy.wordpress.com/2015/03/07/heterosexuella-tror-ofta-att-deras-sexualitet-ar-lite-finare-an-andras/

Sopa rent framför egen dörr först och sluta lägga er i vad andra människor gör och hur de lever! Det är ingen hemlighet att heterosexuellas liv i regel är skittråkiga, förutsägbara och olyckliga men tristessen och olyckan i era liv får ni bearbeta på annat sätt, än att försöka tvinga andra människor till att dela er misär.

Vilka tror ni att ni är egentligen?

Heterosexuella människor (särskilt de av manligt kön) är, utan tvivel, de mest fördomsfulla och inskränkta hatarna på vårt jordklot.

10 tankar om “Heterosexuella är de mest fördomsfulla hatarna i världen

  1. Nog för att heteros är fördomsfulla men i det här sammanhanget är det cispersoners fördomar och hat som är relevant att uppmärksamma. Det finns ju många homosexuella/bisexuella cispersoner, som är fruktansvärt transfoba. Heteros är inte så mycket värre på den punkten. Och det finns gott om heterosexuella transpersoner. Heterosexuella transmän för den delen.Vilka fel de än har (de är heterosexuella män trots allt) så är de också offer för hat mot transpersoner.

    • Anarkoautism: Jag tror inte att du, med din kommentar, menar att jag borde ha ändrat texten i inlägget till:

      ”Homosexuella och transsexuella människor (särskilt de av manligt kön) är, utan tvivel, de mest fördomsfulla och inskränkta hatarna på vårt jordklot.”

      I samhället/världen som stort, är det främst de heterosexuella som är problemet och det är främst de heterosexuella, som inte tål att andra människor inte lever/bor/har sex/ser ut på samma sätt som de själva.

      Jag förstår dock att du kanske bara vill ”nyansera”, genom att påtala att det självklart finns tex tranfober bland homosexuella och homofober bland transfober osv. Dock – problemet är fortfarande de heterosexuella. Heterosexuella är de mest fördomsfulla och inskränkta hatarna på vårt jordklot, vilket jag absolut tror att du instämmer i, även om det alltid finns undantag som bekräftar regeln.

  2. Jag försöker inte ”nyansera” något alls. Jag påstår att cispersoner är problemet. Har inte fört fram några undantag till det. Att jag påpekade att transpersoner kan vara hetero var bara en sakupplysning, eftersom jag fick intrycket av att du menade att trans och hetero var ömsesidigt uteslutande kategorier, vilket självklart inte är fallet.

    • Anarkoautism: Nej, det var inte vad jag menade med inlägget. Hur menar du att cispersoner är problemet? Jag vet inte om jag missförstår dig men du får gärna utveckla..?

      Tillägg: Aha, nu förstår jag kanske hur du menar? Du fokuserar nog på/talar om hatet mot transpersoner främst? Medan jag i inlägget talar om hatet mot alla som inte lever enligt den norm som de heterosexuella har skapat och upprätthåller i samhället/världen.

      • Jag menar att cispersoner är för transpersoner, vad heteros är för icke-heteros. Det är den dominerande sociala gruppen, som vinner fördelar på den underordnade gruppens bekostnad. Jag menar att det är cispersoner som är hatiska och och fördomsfulla, som är cissexister och transfober, som är fixerade vid transpersoners kön och identitet, som tar sig rätten att definiera vilka vi är och lägger sig i hur vi lever våra liv, som anser sig ha rätt att godkänna eller underkänna oss. Som är ursprunget till allt som gör det här samhället svårare att leva i för transpersoner.

      • Anarkoautism: Då har jag uppfattat dig rätt, dvs att du främst talar om hatet mot transpersoner, jag tror att jag förstår nu vad du ville ha sagt. Det var kanske dumt av mig att blanda in transsexuella i inlägget som främst var tänkt att påvisa heterosexuellas hat mot alla människor som inte vill leva som de.

        Sen kan en alltid diskutera ytterligare vilken grupp som hatar mest och strukturer i det stora hela. Jag tror t.ex att ciskvinnor är mindre hatiska och fördomsfulla än cismän, mot just transpersoner. Jag tror också att heterosexuella är mer hatiska och fördomsfulla mot transpersoner, än homosexuella. Jag tror att män är mer hatiska och fördomsfulla än kvinnor. Jag tror att transpersoner kan vara hatiska och fördomsfulla mot cispersoner och/eller svarta personer eller judar.

        Jag tror absolut att förtryckta grupper, t.ex homosexuella, kan härma större förtryckar-gruppers metoder för att hata och förtrycka andra, redan förtryckta grupper i samhället, t.ex kan de kopiera heterosexuella (män) som sannolikt är den största ”förtryckar-gruppen” i världen. En kan fortsätta i all oändlighet….

        Jag vill också säga att mitt ”nyansera” inom citationstecken inte var illa menat. Det är bara vanligt i debatt när en talar om normer och strukturer att folk vill ”nyansera” genom att dra ned det hela på individnivå, vilket förstås är helt okej men kanske inte så relevant när en talar om just strukturer och normer.

        Säg gärna till om du tycker att jag har missförstått dig. Jag instämmer i ditt påstående att när det gäller transpersoner, så är cispersoner sannolikt den största förtryckargruppen, även om jag är relativt säker på att heterosexuella är mer fördomsfulla mot transpersoner än t.ex homosexuella.

      • Jag tror också att heterosexuella är värre än ickeheteros, män är värre än kvinnor osv. Men skillnaden är ganska marginell. Att diskutera vem bland hetero/homo/bi/osv som är mest hatisk tycker jag är lika konstigt, som om jag började prata om hur män eller cispersoner är så rasistiska. Vita tjänar på rasism, och är i allmänhet rasister, och det är allas ansvar att försöka motverka det, och inte bara projicera rasisten på en viss grupp vita (heteros/män/etc) som en själv inte är en del av. Det blir ett sätt att frisäga sig från ansvar. Som alla män som skyller patriarkalt förtryck på De Där Andra männen, som påstås vara värre än de själva. Spelar ingen roll om De Andra, vilka de nu är, verkligen är värre, det handlar ändå bara om att männen skjuter över ansvaret på andra.

      • Anarkoautism: Om vi skall komma tillrätta med hat och förtryck så måste vi dra fram förtryckarna i ljuset. Det innebär tyvärr att vi också måste generalisera och exkludera, som jag och alla andra alltid gör i debatt och som jag också gör här i bloggen.

        Jag måste utgå ifrån att folk förstår att det i t.ex i gruppen heterosexuella ingår transpersoner, svarta personer, kvinnor, män, judar, muslimer, handikappade osv. Precis som det inom gruppen transpersoner ingår handikappade, judar, svarta etc…

        Jag vet inte varför du tycker det är konstigare att peka ut heterosexuella som hatare av icke-heteros, än att peka ut vita som hatare/rasister ”i allmänhet” eller cispersoner som förtryckare av transpersoner? Heterosexuella (främst män) tjänar ju förstås på diskrimineringen mot all annan sexualitet, precis som du påstår att vita tjänar på rasism. Vad menar du skulle vara skillnaden?

        Eller om jag ställer frågan så här: Vilken grupp vill du mena, förtrycker icke-heteros (homosexuella, bisexuella, asexuella, autosexuella osv) om inte de heterosexuella?

      • Heterosexuella och inga andra. Jag trodde att inlägget handlade om förtryck mot transpersoner. Att det handlade om transsexuella och Caitlyn Jenner gav det intrycket, och det var därför jag invände. Om vi talar om förtryck mot icke-heteros är det självklart heteros som är den relevanta förtryckargruppen, och jag har inga invändningar mot att du tar upp det. Jag har heller inga invändningar mot att diskutera heterosexuella förtryck. Men tycker det blir lite konstigt att en använder hat mot transpersoner som exempel på heterosexuellt förtryck.

        Men för att svara på din fråga så tydligt som möjligt: det är inte konstigt alls att peka ut heterosexuella som förtryckare av icke-heteros, utan det är däremot rätt av just de anledningar som du nämner. Om det verkade som att jag sa något som gick emot detta så var det ett missförstånd.

      • Anarkoautism: Jag kan instämma i att det kanske var konstigt av mig att dra upp transpersonen i början av inlägget. I övrigt verkar vi vara ense om att heterosexuella är en stor förtryckargrupp och jag vill mena att heteros är en av de största förtryckar-grupperna i världen eftersom de är norm och därmed påverkar allas vår syn på kön, sexualitet, föräldraskap, boende, politik, religion och allt annat som ingår i alla människors vardag. En transperson kan vara både förtryckare (om hetero) och förtryckt som transperson. Jag tror faktiskt även att heterosexuellas skapade norm, är en stor bidragande faktor till synen på transpersoner men det blir en längre diskussion som är svår att stöta och blöta här i mitt kommentarsfält. 😉

        Tack för dina intressanta in-puts iaf! Du tvingade mig att tänka till. ❤

Lämna en kommentar